Test Subaru Impreza 2,0 GT: vlk s cenou beránčí

(test ojetiny) Japonská Impreza se dávno stala ikonou. Musí proto být drahá? Ani ne, tahle má přes 200 koní a stojí 109 000 Kč.
Seznam kapitol
  1. Takřka bez konkurence, Zrod legendy, Směrem k síle
  2. Testovaný vůz, Rizika, Na první pohled, Obyčejný zevnějšek
  3. Obyčejný interiér, Skromný zavazadelník, Za volantem je třeba si zvykat
  4. Skvělý motor, slušný podvozek, Ač neradi, vystupujeme, Názor z branže
  5. Stručné technické údaje, Stručné technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Takřka bez konkurence

Konkurenční boj Imprezy se v posledních letech vyprofiloval jako duel s modelem Mitsubishi Lancer, jinak bychom srovnatelného soupeře hledali marně. První generace, jejíž zástupce prošel i naším testem, se vyznačovala vpředu podélně uloženým čtyřválcem s protiběžnými písty, bezrámovými dveřními pokny a trvalým pohonem všech kol se samosvorným diferenciálem Torsen, který dělí točivý moment mezi nápravy v poměru 50:50%. Na rozdíl od ostatních, alespoň rámcově srovnatelných vozů, a to včetně Lanceru, byla Impreza od počátku nabízena s pohonem všech kol. Ale nebylo tomu tak ve všech případech, proto se podívejme trochu do historie.

Zrod legendy

Čtyřdvéřový sedan Impreza, spadající v Evropě do nižší střední třídy, se světu představil v roce 1992. Jeho jméno pochází z polštiny, kde „impreza“ znamená „oslavu“, a vůz v modelové nabídce nahradil řadu Leone/Loyale se stárnoucími motory řady EA.

Impreza přišla s modernějšími jednotkami EJ, používanými ve větším Legacy. Motory byly pochopitelně stále ploché, s protiběžnými písty, zprvu byly nabízeny v objemových verzích 1,6, 1,8 a 2,0 l a zákazník mohl volit ze dvou typů karosérie (sedan a kombi) a pohonu předních a všech kol. K dispozici však byla též přeplňovaná verze dvoulitru s chlazením stlačovaného vzduchu, která se na některých trzích označovala WRX, v Evropě však nesla označení 2,0 Turbo, 2,0 GT, 2,0 GT Turbo, 2,0 WRX a v Anglii pak Turbo 2000 AWD. Zatímco se na japonském trhu šplhal výkon této jednotky od 245 až k 286 koním, na trzích exportních to bylo zprvu jen 211 koní, tedy 155 kW. Od roku 1996 byly oba menší motory z evropských trhů staženy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tři generace Imprezy

Směrem k síle

V roce 1994 představilo oddělení Subaru Tecnica International první provedení STI, které bylo modifikacemi motoru, převodovky a zavěšení vyšlechtěno z typu WRX. Zatímco WRX nejprve zůstávalo jen silnější verzí standardního provedení Imprezy, na sklonku kariéry první generace se mnoha prvky blížilo vrcholnému provedení STI. To bylo na trzích průběžně nabízeno v řadě limitovaných sérií, včetně Series McRae, 555, Catalunya nebo 22B, které odkazovaly na znamenité úspěchy ve světových rallye.

Pro rok 1997 byla Impreza zvenčí faceliftována, v následujícím roce přišla nová palubní deska z Foresteru. Impreza byla nabízena na řadě trhů a takřka na každém z nich vedla svůj vlastní život. Jisté však je, že druhá generace, jež z té první po koncepční stránce úzce vycházela, se představila v roce 2000 a ta třetí pak předloni. Její test jsme vám nabídli na tomto místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Následující kapitola
Mitsubishi Outlander 1.968
Rok výroby: 2007
Stav: 199 075 km
Cena: 115 000 Kč
Mitsubishi ASX 1.798
Rok výroby: 2010
Stav: 213 882 km
Cena: 195 000 Kč
Mitsubishi Lancer 1.798
Rok výroby: 2008
Stav: 79 401 km
Cena: 140 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků