53
Fotogalerie

Test Subaru Forester XT MY16: Změna, která potěší

Kapitoly článku:


Jak jezdí? 

Přestože motor jako takový zůstal zcela nezměněn, takže se tu bavíme pořád o autě s výkonem 176 kW (240 koní) s bezstupňovou převodovkou, pár technických změn na Foresteru najdeme. Inženýři například upravili řízení, které je teď strmější, ladily se rovněž prvky zavěšení, měnila se tuhost předních pružin i tlumiče na obou nápravách. A aby toho nebylo málo, jiné umístění našel zadní stabilizátor. Jen pro připomenutí, Forester má ve své výbavě vyrovnávání světlé výšky na zadní nápravě, nicméně to se týká klasických variant. Sportovně střižené XT se bez tohoto prvku musí obejít. 

Musím se ale přiznat k tomu, že kdybych o těchto změnách nevěděl, asi bych je nepoznal. Už předchozí XT nabízelo velmi kvalitní jízdní vlastnosti, tahle nová verze na tom samozřejmě není jinak. Nedávné svezení mi pouze připomnělo skutečnost, že Forester XT je vlastně něco jako takový miniaturizovaný Range Rover Sport s osmiválcem pod kapotou. Je to totiž především vynikající univerzál, který pobaví na silnici, nabídne dost pohodlí pro normální cestování a do terénu také můžete. Pouze na rozdíl od luxusního Land Roveru nejde do takových extrémů. 

_DSC1120.jpg_DSC1119.jpg
S Foresterem XT můžete dělat mnoho různých věcí od svižné jízdy po okreskách, po dovádění v terénu. Modernizace na této skutečnosti samozřejmě nezměnila vůbec nic

To v praxi znamená kromě jiného třeba to, že budete v přímce velmi rychlí, nicméně XT sází hlavně na plynulost. Dynamika mu nechybí, ale bezstupňová převodovka, která se sice umí tvářit jako klasický automat, na emocích trochu ubírá.

V zatáčkách se Forester XT také neztratí. Naklání se jen minimálně, velmi dobře vzdoruje nedotáčivosti, řízení je skoro až sportovní a celé je to dosti zábavné. Obzvlášť, když si aktivujete režim Sport Sharp. Mimochodem nastavení v tomto režimu také prošlo určitými změnami. 

Asi nejpříjemnější je s Foresterem XT obyčejné cestování, kdy naplno oceníte plynulost převodovky Lineartronic a kultivovaný chod motoru, o kterém pomalu nevíte, že je nastartovaný. Jsou chvíle, kdy XT velmi věrohodně připomíná hybridní automobil. Nesmíte ale příliš zkoumat spotřebu. 

_DSC1078.jpg_DSC1089.jpg
Motor se nijak nezměnil a možnost přepínat mezi režimy Normal, Sport a Sport Sharp také známe. Nastavení v režimu Sport Sharp ale prošlo drobnými úpravami

Ano, spotřeba je nakonec to, co by vás mohlo od nákupu Forestera XT odradit. Tohle auto totiž jezdí přibližně za deset litrů. Umí jezdit i za méně, ale to nesmíte jeho 240 koní moc dráždit. Celá věc je totiž velmi prostá. Jde o přeplňovaný motor a ty mají obecně pod zátěží tendenci hodně rychle navyšovat spotřebu. Forester také rozhodně není malý a už vůbec ne nízký. Když si to sečtete a přidáte k tomu cestování po dálnici kolem 150 - 160 km/h, dostanete se snadno na spotřebu některých šestiválců. Zda vám to vadí, nebo ne, to asi záleží zejména na vaší peněžence. 

Už víme, že i Forester modelového roku 2016 je jízdně velmi schopný, na normální cestování pohodlný a tak nějak obecně dost příjemný. Ještě jednu skutečnost jsme ale nezmínili - terén. 

_DSC1070.jpg_DSC1059.jpg
Do terénu se hodí režim X-Mode. Forester není klasický off-road, takže na jeho limity narazíte celkem snadno, ale přesto je mezi svými konkurenty v této disciplíně nadprůměrný 

Čím rychleji, tím lépe 

Subaru dopřálo svému dnes už velkému SUV nadprůměrně vysoký podvozek, kdy světlá výška dosahuje na 220 mm. Samozřejmostí je pohon všech kol, který zde pracuje s mezinápravovou spojkou, stejně jako u všech ostatních Subaru osazených automatickou převodovkou. V případě XT vás trochu limituje masivní přední nárazník, ale pořád jde o terénně nadprůměrné SUV. 

Na pomoc při jízdě mimo silnici si můžete vzít navíc režim X-Mode upravující odezvu na plyn, chování stabilizace a tak podobně. Mimochodem pokud máte aktivovaný režim X-Mode, nemůžete aktivovat ani režim Sport, ani Sport Sharp. S X-Mode se zároveň automaticky zapne také asistent pro sjíždění prudkých svahů. 

X-Mode: Co ovlivňuje?

Regulace točivého momentu
Zvyšuje přítlak mezinápravové spojky
Regulace řazení
Optimalizace brzd k omezení prokluzu kol
Aktivace asistentu pro sjíždění svahů
X-Mode funguje do 40 km/h

Nějaký terénní trial ale není to, čím Forester dokáže udivit, i když ledasco zvládne. Věc, kterou tohle auto vysloveně miluje, jsou cesty s nezpevněným povrchem, ideálně když se po nich pohybujete velmi svižně. Přesně to je režim, kdy Forester zazáří. Podvozek je totiž z kategorie „funguji tím lépe, čím rychleji jedete“. Právě zde najdete tu opravdovou zábavu, jakou Forester XT nabízí. 

Když to shrnu, s tímto Foresterem opravdu můžete dělat mnoho různých věcí. Nezalekne se terénu, umí být pohodlným služebníkem při denních trasách a zvládne rovněž sportovní jízdu a to tak, že vás to bude dost bavit. Které jiné SUV umí něco podobného? 

_DSC1082.jpg_DSC1088.jpg_DSC1091.jpg

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud