65
Fotogalerie

Test Subaru Forester 2,5X: ozvěna minulosti

Kapitoly článku:


Motor, který má styl

Důvod, proč jsme si opět vzali do testu Subaru Forester, hledejme pod kapotou. Tam je uložen plochý, atmosféricky plněný celohliníkový agregát vybavený systémem variabilního časování ventilů Active Valve Control System. V dobách zuřivého downsizingu z něj dělá exota už jeho základní charakteristika: čtyřválec o objemu 2 547 ccm. Velkoobjemové motory se zkrátka v Evropě nenosí. Tenhle pochází z amerického a australského trhu, kde plní roli základní motorizace. V prvních chvílích jsem si kladl otázku, co taková pohonná jednotka pohledává na starém kontinentě, kde papírové na emise a spotřeba diskvalifikují z trhu cokoli, co přitom v reálu není žádným postrachem. Ale pokud vás zajímá více realita skutečná než papírová, uvidíte, že i v tomto případě najdeme důvodů k jeho prodeji dost.

Maximální výkon 126 kW je k dispozici při 6 000 ot/min a vrchol točivého momentu 229 Nm přichází při 4 400 ot/min. Mohlo by se zdát, že to jsou na velký vůz relativně malá čísla. Nakonec ani jízdní dynamikou Forester 2,5X vyloženě neoslní. Zrychlení z nuly na sto zvládne za 10,4 s a maximální rychlost činí 184 km/h. Například dvoulitrový diesel akceleruje na stovku ve stejném čase, maximálku má o 2 km/h lepší a spotřebou se pohybuje na polovičních hodnotách. Proč by tedy zákazníci kupovali testovaný motor?

Test Subaru Forester 2,5X 65.jpg Test Subaru Forester 2,5X 66.jpg Test Subaru Forester 2,5X 67.jpg

Důvod je prostý. Agregát je příkladně tichý a kultivovaný. Po nastartování o něm vůbec nevíte. Výrazně se neprojevuje přibližně do 3 500 ot/min. Tahle vlastnost je důležitá především pro zhýčkané Američany. Tím nejlepším je ovšem jeho projev. Vůz se zdá být pocitově rychlejší, než ve skutečnosti je. Motor táhne absolutně plynule od nízkých otáček až do omezovače, který zasahuje na hodnotě 6 500 ot/min. Platí zde pravidlo, že čím vyšší otáčky, tím více pohonná jednotka nabírá na síle. Vše vrcholí nad šesti tisíci, kdy se původně neslyšný motor ozve hrubým a velmi podmanivým zvukem. Všechno to jsou vlastnosti, které udělají téměř každému řidiči radost tak velkou, že rázem zapomene na průměrnou dynamiku i na vyšší spotřebu. „Americký“ motor 2,5X vám bude svým projevem připomínat šestiválec, co vám připomíná diesel necháme na vaši fantazii.

Pětistupňová převodovka má navíc dlouhé převody, takže si zvuk, plynulý zátah nebo nástup výkonu užijete na každý rychlostní stupeň hezky dlouho. Využitelné spektrum otáček je skutečně velké. Díky nataženým převodům nevadí ani absence šestky. Na dálnici motor točí při 130 km/h necelých 3 500 ot/min a zůstává nehlučným. Vytknout musím pouze nepřesný chod řadicí páky, která se především při řazení jedničky poněkud zadrhává.

Test Subaru Forester 2,5X 40.jpg Test Subaru Forester 2,5X 42.jpg Test Subaru Forester 2,5X 41.jpg

Spotřeba? Bez obav

Oproti očekávání se nenaplnily obavy z nepřiměřeně vysoké spotřeby. Náš test složený z padesáti procent jízdy městem, z třiceti procent dálničních přesunů a ze zbytku stráveném na okreskách se ustálil na hodnotě 11,5 l/100 km. Toto číslo se týká pouze benzínu. Spotřeba při jízdě na plyn je vyšší o 20 %, ale i tak vám LPG s přehledem ušetří finance, protože se cena jednoho litru pohybuje kolem 16 Kč.

Zajímavé také je, že při zkouškách plné akcelerace na plyn a následně na benzín působilo LPG živěji. Můj subjektivní dojem potvrdili zástupci Subaru, kteří uvedli, že má motor při spalování plynu o 2% vyšší výkon, inu agregát je zkrátka pro spalování plynu optimalizován. Do nádrže natankujete kvůli tlakové rezervě přibližně 45 litrů LPG, čímž prodloužíte dojezd automobilu o více než 300 kilometrů. Plnící hrdlo je umístěno vedle klasického hrdla pro tankování benzínu. Benzinová nádrž zůstala standardní šedesátilitrová.

Test Subaru Forester 2,5X 12.jpg Test Subaru Forester 2,5X 13.jpg Test Subaru Forester 2,5X 15.jpg Test Subaru Forester 2,5X 17.jpg

Díky přestavbě na LPG nakonec provozní náklady nebudou tak hrozné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Cena jednoho ujetého kilometru s využitím spalování propan-butanu vás vyjde přibližně na 1,9 Kč. S benzinem to bude horší (za jeden ujetý kilometr zaplatíte více než tři koruny). K tomu, abyste dosáhli na udávanou spotřebu 9,3 l/100 km v kombinovaném provozu se budete muset hodně snažit. Jenže tohle všechno bude zájemcům o charismatický velkoobjemový motor celkem ukradené. Ti totiž s vyšší spotřebou počítají a větší množství vyprodukovaných emisí je také  ze spánku budit nebude.

Zábavný všeuměl

Subaru Forester 2,5X je všestranný automobil. Chová se přesvědčivě jak ve městě, tak na dálnici a má co nabídnout dokonce také na okreskách a v terénu. Při rodinném cestování na dlouhé tratě oceníte pohodlný podvozek a odhlučnění na velmi vysoké úrovni. O tichém motoru už řeč byla. Zmínit musím také nízký aerodynamický hluk. Ani v rychlostech přesahujících u nás povolené limity není nijak výrazný a stále mohu mluvit o komfortní jízdě. Vzhledem k relativně kolmému přednímu oknu a také vzhledem k rozměrným zpětným zrcátkům si toto zaslouží naše uznání. Pouze podvozek by potřeboval ještě důkladnější péči. Až moc jsou slyšet odletující kamínky nebo do podběhů stříkající voda.

Test Subaru Forester 2,5X 19.jpg Test Subaru Forester 2,5X 21.jpg Test Subaru Forester 2,5X 22.jpg

Svými schopnostmi vás Forester zaručeně překvapí i v případech, kdy opustíte zpevněné komunikace. Světlou výšku 215 mm mu může kdejaké SUV závidět. Navíc nechybí tradičně schopný pohon všech kol Symmetrical AWD vybavený mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou. Třešničkou na dortu je redukční převodovka. Díky ní se můžete pustit například do opravdu prudkých svahů, i když se nemůžu zbavit pocitu, že ji velká většina majitelů nikdy nevyužije. Každopádně Forester zvládne mnohem více než jen rozbahněnou příjezdovou cestu k vaší chalupě. Svědčí o tom nejen nájezdové úhly (vpředu 25°, vzadu 27°) a přechodový úhel (23°) srovnatelné například se standardním provedením Range Roveru, ale také mé osobní zkušenosti, kdy se Forester statečně vyhrabal na svah pokrytý zledovatělým sněhem. Překážkou nebyla ani zasněžená louka a zmrzlé polní cesty s hlubokými kolejemi.

Motorizace 2,5X k těmto schopnostem přidává určitou dávku zábavy také na okresních komunikacích. Vůz se samozřejmě v zatáčkách naklání, přesto se ale drží zvolené stopy velmi obstojně. Řízení je citlivé, automobil reaguje na sebemenší pohyb volantem okamžitě. K tomu si přidejte výborný zvuk vytočeného motoru, výkonové maximum položené až na 6 000 ot/min nebo plynulý zátah a rázem vám vychází vůz, který vás bude bavit řídit, což u automobilů kategorie SUV rozhodně není pravidlem.

Test Subaru Forester 2,5X 25.jpg Test Subaru Forester 2,5X 26.jpg Test Subaru Forester 2,5X 23.jpg 

 

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud