Test Subaru Forester 2,5X: ozvěna minulosti

Většina zákazníků uvažuje při koupi SUV o naftovém motoru. Velkoobjemový benzin má ale také něco do sebe. Nevěříte?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Krasavec to není, Stále stejná písnička uvnitř, LPG specialitky interiéru
  2. Motor, který má styl, O spotřebu nemějte obavy, Zábavný všeuměl
  3. Závěr s „drobným” háčkem, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Subaru představilo svůj model Forester v roce 1997. Byl tehdy ztělesněním zajímavého a hlavně nového přístup k automobilu typu SUV. Vůz nabízel všestranné vlastnosti, nebyl ryzím SUV, ale stál na pomezí této třídy a klasických kombi. V podstatě byl jedním z prvních, dnes tolik rozšířených crossoverů. Jako první se začal prodávat v Japonsku, následovala Amerika a na podzim roku 1997 se konečně dočkala také Evropa.

Japonští inženýři dobře odhadli požadavky zákazníků. O Forester byl nemalý zájem, což dokazuje například fakt, že devět let od zahájení výroby vyjel ze závodu Gumma Tajima automobil s pořadovým číslem 1 000 000. To už se ovšem jednalo o druhou generaci. Ta první figurovala na trhu v letech 1997 až 2002, druhá se prodávala do roku 2008, kdy ji vystřídalo aktuální třetí vydání. Právě to jsme vyzkoušeli v provedení pro modelový rok 2011 ve verzi 2,5X s alternativním pohonem i na LPG.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Žádný krasavec

Subaru Forester dostalo jednoduše tvarovanou karoserii. První generace měla vyloženě krabicovité tvary, s příchodem každé další se o trochu zakulatila, nicméně základní proporce zůstávají stále stejné. Slabší stránkou Foresteru byl vždy čistě účelový design, který se ne každému líbil. Současné provedení je ze všech tří suverénně nejhezčí, ale stále platí, že na trhu najdeme spoustu designově zajímavějších konkurentů. Za pěkný označí tento automobil snad jen zarytí fandové značky Subaru.

Když jsem si vůz během testu prohlížel, neustále mi vrtalo hlavou, co na téma vzhledu vlastně budu psát. Forester působí velmi nenápadně a prakticky na něm nenajdete nic, čím by vás zaujal (obzvlášť když nemá na kapotě ani nasávací otvor). Za zmínku stojí snad jen bílá barva kombinovaná s černými plasty táhnoucími se od předního nárazníku, přes blatníky, prahy až pod zadní nárazník. Forester zkrátka nebyl nikdy žádný krasavec a vždy lákal zájemce na své schopnosti, nikoli na design. Škoda, že zmizely stylové bezrámové dveře, které měla druhá generace. Ale to už je bohužel změna, která postihla všechna nová Subaru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Uvnitř stále stejná písnička

Nezáleží na tom, zda se posadíte do Legacy, Imprezy nebo Foresteru. Pokaždé na vás čeká úplně totožná kabina lišící se pouze svou velikostí. Stejný je volant, přístrojový štít, tvary palubní desky, ovladače klimatizace, staře vypadající panel autorádia, zkrátka úplně všechno. Stejně jako tomu bylo při předchozích testech automobilů této značky, i v případě Foresteru 2,5X budu psát o prostoru pro cestující jako o jednoduchém, nudném, plastovém, ale účelném a precizně zpracovaném.

Cestující se mohou těšit na výhody plynoucí z jednoduše tvarované karoserie. Místa je dost pro všechny. Mnoho crossoverů a kompaktních SUV trpí nedostatkem místa pro hlavu zadních cestujících, často totiž mají dynamické tvary a svažující se střechu. Nic takového vás u Foresteru nečeká. Dokonce ani nevadí otevíratelné střešní okno, které mnohdy znamená pro vyšší pasažéry cestující vzadu hotovou katastrofu. Mimochodem panoramatická střecha je pro verzi 2,5X standardem. Detailně popisovat jednotlivé části interiéru nemá velký význam. Forester prošel naší redakcí už několikrát, takže se rovnou zaměřím na speciality testované motorizace 2,5X.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V interiéru jich najdeme jen velmi málo, přičemž všechny souvisí s přestavbou na LPG. Poměrně letitý motor 2,5X je vhodný pro zástavbu plynového zařízení. Má totiž rozvody typu SOHC, tedy jednu vačku, snadněji se u něj seřizují ventily a na rozdíl od modernějších dvouvačkových sourozenců se agregát nemusí při přestavbě na plyn z auta demontovat. Velká část Foresterů 2,5X LPG ve své výbavě má (včetně námi testovaného), protože Subaru koncem roku snížilo v rámci akce příplatek za instalaci z původních 64 000 Kč na 20 000 Kč. A to už je zkrátka hřích nekoupit, i kdybyste původně s ježděním na plyn až tak nekalkuloval. Pro úplnost - Subaru používá LPG systém pocházející od firmy Vialle a vztahuje se na něj tříletá záruka.

LPG specialitky v interiéru

Pohon na zkapalněný propan-butan signalizuje kulatý ovladač umístěný před řadicí pákou. Po obvodu má pět modrých diod, kdy každá představuje dvacet procent z objemu nádrže. Pokud svítí kontrolka umístěna v jeho středu, vůz spaluje plyn. Jestliže zhasne a červeně se rozsvítí symbol tankovacího stojanu, jedete na benzín. Volbu také můžete nechat na řídící jednotce (která ovšem preferuje plyn). Benzín využije pouze pro start a pro případy, kdy všechen plyn vyčerpáte. Stisknutím tlačítka lze přejít z plynu na benzin také manuálně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Další zvláštností, která vás bude omezovat mnohem více, je nádrž na LPG. Ta se totiž nastěhovala pod dno zavazadlového prostoru na místo rezervy. Díky legislativě už není náhradní kolo povinné, takže vám ve výbavě postačí pouze sada na lepení pneumatik. Kdo by přece jen chtěl jistotu pátého kola, bude ho muset vozit přišroubované v zavazadelníku. Řešení to je celkem nepraktické, protože plnohodnotný sedmnáctipalcový disk není zrovna nejmenší, takže se využitelnost zavazadelníku citelně zmenší.

Nešikovné jsou také případy, kdy potřebujete něco přestěhovat nebo převézt objemnější předmět a chcete sklopit zadní sedačky. Pochvala směřuje na způsob, jakým to učiníte. Po stranách zavazadelníku jsou umístěny páčky, které jednoduše zatáhnete, a opěradlo se sklopí. V ten moment ovšem vyvstává otázka, kam s rezervou. Abyste předešli nepříjemnostem s případnou policejní kontrolou, tak ji prostě někde v autě mít musíte. Jistě nemusím připomínat, že manipulace s velkým kolem není nic příjemného.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jakmile ho odšroubujete ze dna zavazadelníku a přestěhujete jinam, objeví se ještě jeden velmi nenápadný, skoro až titěrný problém. Rezerva je uchycena do držáku plynové nádrže. Šroub vede skrz dno a kolem sebe má jakési kovové lůžko, které ze dna sice málo, ale vyčnívá. Jakmile budete cokoliv těžšího cpát dovnitř, právě o tento malinkatý předmět se zaseknete, případně si své zavazadlo poškodíte nebo lůžko vylomíte. Ale to jen na okraj, protože takové situace nejsou zas tak časté. Mně se to stalo při stěhování. Tuhle drobnou vadu na kráse vám ale systém LPG bude kompenzovat řadou jiných výhod, ke kterým se dostaneme později.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Subaru  1.6
Rok výroby: 2016
Stav: 14 950 km
Cena: 650 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 53 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků