Test Subaru Forester 2,5 XT: změna k lepšímu?

Nový Forester má být ve všech ohledech lepší než dosavadní. Dnes zkusíme vrcholný model s motorem 2,5 T, známým z ostré Imprezy.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Konfekčnější vzhled, Prostornější interiér, Přeplňované srdce
  2. Podvozek a la Impreza, Na silnici, V terénu a ... u čerpací stanice
  3. Výbavy a ceny, Závěr, Plusy a Minusy, Techniké parametry
  4. Kompletní fotogalerie

První generace Foresteru byla svým designem předurčena pro tvrdou práci. Druhá generace trochu slevila a oslovila širší spektrum zákazníků. V ostré verzi se stala nekompromisní až brutální. Řidič byl nucen zápasit s méně přesným řazením a musel se spoléhat na své řidičské umění. Nová uhlazenější generace má nabídnout komfortnější svezení, modernější interiér, více prostoru a nižší spotřebu paliva. Jak je tomu v reálu ukáže dnešní test.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Karoserie: větší, těžší a méně vyhraněná

Předchozí generace Foresteru byla mixem kombi a SUVéčka, kdežto novou generaci můžeme označit za právoplatného zástupce kompaktního SUV. Karoserie povyrostla všemi směry. Na výšku přibrala 115 mm, čímž se může rovnat například s BMW X3. Starší Forester se mohl pochlubit nezaměnitelnými tvary, které měly zvláštní kouzlo osobnosti. Z karoserie vyzařovala každodenní dřina v drsných podmínkách. Oproti němu je nový Forester uhlazenější a elegantnější, přesto je z něj stále cítit dravost a dynamičnost. O výjimečnost se v případě námi testované verze starala masivní boule na kapotě, která slouží pro dostatečný přívod vzduchu.

Srovnání velikostí:Nový Forester 2.5 XT 09Forester (08)
Délka (mm)45604485
Šířka (mm)17801735
Výška (mm)17001585
Rozvor (mm)26152525
Světlá výška (mm)225200
Nájezdový úhel vpředu/vzadu (°)25/2722 / 22
Přechodový úhel (°)2320
Maximální možnost stoupání (%)3530

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na palubě: v duchu šesti hvězdiček

Světlé provedení dodává interiéru nádech luxusu. Palubní deska s obloukovitými tvary je převzata z menší Imprezy. Nastupování je díky větším úhlům (až 75°) otevírání rámových dveří pohodlné. Dostatečně dimenzovaná přední sedadla s nikterak výrazným bočním vedením nabízejí dostatek prostoru. Řidič rychle nalezne správnou pozici správného sezení díky volantu seřiditelném ve dvou osách (konečně) a výškově nastavitelnému sedadlu. Po stránce ergonomie nelze novému Foresteru nic vytknout. Více prostoru oproti předchozí generaci naleznou také cestující na zadních sedadlech, které potěší některé drobnosti zvyšující komfort cestujících. Z vozu je navíc dobrý výhled všemi směry. Nárůst vnějších rozměrů se projevil i na zvětšení objemu zavazadlového prostoru. Ten nově nabízí v základním pětimístném uspořádání o 63 litrů prostoru navíc, resp. o 68 litrů více po sklopení opěradel zadních sedadel, čímž navíc docílíme rovné ložné plochy.

Srovnání hmotností a objemů:Forester 2.5 XT (nový)Forester 2.5 XT (08)
Provozní hmotnost (kg)1 585 – 1 6301485
Celková hmotnost (kg)20152000
Velikost zavazadelníku (l)450 / 1 660387 / 1 592
Objem palivové nádrže (l)6460

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Přeplňované srdce motorem roku

O pohon testovaného kousku se staral čtyřválec s protiběžnými písty a přeplňováním, díky kterému z objemu 2457 cm3 produkuje 169 kW při 5200 ot./min. Nejvyšší točivý moment přitom činí 320 Nm při 2 800 ot.min. Zhruba 300 Nm točivého momentu je dostupných již ve 2 200 otáčkách. Bohužel ve srovnání s předchozí generací na tom není Forester na první pohled tak dobře. Stovku zvládá o 1,1 sekundy pomaleji a dosahuje dokonce nižší maximální rychlosti. Důležité je vědět, že díky změnám v konstrukci (turbodmychadlo má změněný tvar rotoru turbíny a lopatkového kola kompresoru) se povedlo docílit zvýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách (maximum točivého momentu 320 Nm je nyní dostupné již o 800 ot./min. dříve). Díky dalším úpravám je o 400 ot./min. níže k dispozici také maximální výkon 230 koní, což vede k výrazně lepší pružnosti a k ochotě zrychlovat na téměř jakýkoli rychlostní stupeň. Přes sto kilo navíc ale udělá své a stovka za šest je u nového Foresteru zcela nesplnitelným snem.

Mimochodem, u přední kapoty potěší plynová vzpěra, kterou předchozí generace neměla.

Technická data:Forester 2.5XT (nový)Forester 2.5 XT (08)
Max. výkon (kW/k/ot.)169 (230) / 5 200169 (230) / 5 600
Točivý moment (Nm./ot./min.)320 / 2 800320 / 3 600
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,16
Maximální rychlost (km/h)214216
Spotřeba (l/100 km)14,4/8,2/10,514,7/8,4/10,7
Emise (g/km)-/-/248348/200/254

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Konfekčnější vzhled, Prostornější interiér, Přeplňované srdce
  2. Podvozek a la Impreza, Na silnici, V terénu a ... u čerpací stanice
  3. Výbavy a ceny, Závěr, Plusy a Minusy, Techniké parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2006
Stav: 56 903 km
Cena: 149 000 Kč
Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2008
Stav: 137 135 km
Cena: 160 000 Kč
Subaru  1.6
Rok výroby: 2016
Stav: 14 950 km
Cena: 629 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků