Test Subaru Forester 2,5 XT: změna k lepšímu?

Nový Forester má být ve všech ohledech lepší než dosavadní. Dnes zkusíme vrcholný model s motorem 2,5 T, známým z ostré Imprezy.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Konfekčnější vzhled, Prostornější interiér, Přeplňované srdce
  2. Podvozek a la Impreza, Na silnici, V terénu a ... u čerpací stanice
  3. Výbavy a ceny, Závěr, Plusy a Minusy, Techniké parametry
  4. Kompletní fotogalerie

První generace Foresteru byla svým designem předurčena pro tvrdou práci. Druhá generace trochu slevila a oslovila širší spektrum zákazníků. V ostré verzi se stala nekompromisní až brutální. Řidič byl nucen zápasit s méně přesným řazením a musel se spoléhat na své řidičské umění. Nová uhlazenější generace má nabídnout komfortnější svezení, modernější interiér, více prostoru a nižší spotřebu paliva. Jak je tomu v reálu ukáže dnešní test.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Karoserie: větší, těžší a méně vyhraněná

Předchozí generace Foresteru byla mixem kombi a SUVéčka, kdežto novou generaci můžeme označit za právoplatného zástupce kompaktního SUV. Karoserie povyrostla všemi směry. Na výšku přibrala 115 mm, čímž se může rovnat například s BMW X3. Starší Forester se mohl pochlubit nezaměnitelnými tvary, které měly zvláštní kouzlo osobnosti. Z karoserie vyzařovala každodenní dřina v drsných podmínkách. Oproti němu je nový Forester uhlazenější a elegantnější, přesto je z něj stále cítit dravost a dynamičnost. O výjimečnost se v případě námi testované verze starala masivní boule na kapotě, která slouží pro dostatečný přívod vzduchu.

Srovnání velikostí:Nový Forester 2.5 XT 09Forester (08)
Délka (mm)45604485
Šířka (mm)17801735
Výška (mm)17001585
Rozvor (mm)26152525
Světlá výška (mm)225200
Nájezdový úhel vpředu/vzadu (°)25/2722 / 22
Přechodový úhel (°)2320
Maximální možnost stoupání (%)3530

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na palubě: v duchu šesti hvězdiček

Světlé provedení dodává interiéru nádech luxusu. Palubní deska s obloukovitými tvary je převzata z menší Imprezy. Nastupování je díky větším úhlům (až 75°) otevírání rámových dveří pohodlné. Dostatečně dimenzovaná přední sedadla s nikterak výrazným bočním vedením nabízejí dostatek prostoru. Řidič rychle nalezne správnou pozici správného sezení díky volantu seřiditelném ve dvou osách (konečně) a výškově nastavitelnému sedadlu. Po stránce ergonomie nelze novému Foresteru nic vytknout. Více prostoru oproti předchozí generaci naleznou také cestující na zadních sedadlech, které potěší některé drobnosti zvyšující komfort cestujících. Z vozu je navíc dobrý výhled všemi směry. Nárůst vnějších rozměrů se projevil i na zvětšení objemu zavazadlového prostoru. Ten nově nabízí v základním pětimístném uspořádání o 63 litrů prostoru navíc, resp. o 68 litrů více po sklopení opěradel zadních sedadel, čímž navíc docílíme rovné ložné plochy.

Srovnání hmotností a objemů:Forester 2.5 XT (nový)Forester 2.5 XT (08)
Provozní hmotnost (kg)1 585 – 1 6301485
Celková hmotnost (kg)20152000
Velikost zavazadelníku (l)450 / 1 660387 / 1 592
Objem palivové nádrže (l)6460

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Přeplňované srdce motorem roku

O pohon testovaného kousku se staral čtyřválec s protiběžnými písty a přeplňováním, díky kterému z objemu 2457 cm3 produkuje 169 kW při 5200 ot./min. Nejvyšší točivý moment přitom činí 320 Nm při 2 800 ot.min. Zhruba 300 Nm točivého momentu je dostupných již ve 2 200 otáčkách. Bohužel ve srovnání s předchozí generací na tom není Forester na první pohled tak dobře. Stovku zvládá o 1,1 sekundy pomaleji a dosahuje dokonce nižší maximální rychlosti. Důležité je vědět, že díky změnám v konstrukci (turbodmychadlo má změněný tvar rotoru turbíny a lopatkového kola kompresoru) se povedlo docílit zvýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách (maximum točivého momentu 320 Nm je nyní dostupné již o 800 ot./min. dříve). Díky dalším úpravám je o 400 ot./min. níže k dispozici také maximální výkon 230 koní, což vede k výrazně lepší pružnosti a k ochotě zrychlovat na téměř jakýkoli rychlostní stupeň. Přes sto kilo navíc ale udělá své a stovka za šest je u nového Foresteru zcela nesplnitelným snem.

Mimochodem, u přední kapoty potěší plynová vzpěra, kterou předchozí generace neměla.

Technická data:Forester 2.5XT (nový)Forester 2.5 XT (08)
Max. výkon (kW/k/ot.)169 (230) / 5 200169 (230) / 5 600
Točivý moment (Nm./ot./min.)320 / 2 800320 / 3 600
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,16
Maximální rychlost (km/h)214216
Spotřeba (l/100 km)14,4/8,2/10,514,7/8,4/10,7
Emise (g/km)-/-/248348/200/254

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Konfekčnější vzhled, Prostornější interiér, Přeplňované srdce
  2. Podvozek a la Impreza, Na silnici, V terénu a ... u čerpací stanice
  3. Výbavy a ceny, Závěr, Plusy a Minusy, Techniké parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2008
Stav: 137 135 km
Cena: 155 000 Kč
Subaru  1.6
Rok výroby: 2016
Stav: 14 950 km
Cena: 609 000 Kč
Subaru Impreza 1.498
Rok výroby: 2008
Stav: 112 005 km
Cena: 100 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků