Kapitoly článku:
Drobnosti, které zbytečně štvou
Jestli vás bude Subaru Forester XT při každodenním používání v běžném provozu těšit, nebo iritovat, závisí na vašich preferencích.
Značka se v posledních letech upřímně snaží o zlepšení vnímané kvality a uživatelské přívětivosti. A je to znát. Forester má palubní počítač, multifunkční volant a rádio, které nechcete po prvním pokusu o naladění oblíbené stanice vytrhnout z palubní desky a rozjezdit na placku. Otočné ovladače ventilační a klimatizační soustavy patří k těm, kterými budete točit jen pro příjemný pocit z „kliknutí“ v každé mezipoloze.
Zadní sedadla lze sklápět přímo z kufru a elektricky ovládané páté dveře mají programovatelnou výšku otevření
Zadní výklopná stěna má elektrické ovládání s programovatelnou výškou otevření a opěradla zadních sedadel můžete sklápět přímo z (mimochodem, dostatečně velkého) zavazadlového prostoru. A díky větším rozměrům je prostor v oblasti zadních sedadel jedním z nejvelkorysejších mezi všemi srovnatelnými auty.
Teď čekáte to „ale“, viďte? Ještě ne. Zvlášť v dnešní době masivních sloupků, div ne vodorovných čelních oken a úzkého bočního prosklení si Forester zaslouží zvláštní pochvalu za přehlednost karoserie a vynikající výhled všemi směry.
To oceníte nejen při zajíždění na parkovací místo, ale i tehdy, když uháníte po úzké okresce nebo se trefujete mezi stromy někde v terénu. Vynikající jsou i rozměrná zpětná zrcátka, jaká se kvůli CO2 dnes už moc nevidí.
Na druhou stranu zůstávají některé pro značku typické nectnosti, které někomu nemusí vadit vůbec a jinému se budou zdát naprosto nesnesitelné.
Klimatizace v samočinném režimu často příliš hřeje, nebo naopak příliš chladí. Tento efekt je sice jen ozvěnou toho, co předváděl Forester předminulé generace, ale pořád si ho všimnete. Na opěrku pro levou nohu se standardní evropské chodidlo v běžné obuvi nevejde.
Sedadla by vedle lepšího bočního vedení potřebovala když ne delší sedáky i opěradla, tedy určitě méně výrazné tlakové body po delším sezení. A interiéru se přes všechnu dobře míněnou snahu nedaří působit nějak extra hodnotným dojmem.
Sedadla nejsou dokonalá, ale místo vzadu nechybí; nesourodé displeje
Ještě nedávno bývalo v testech aut značky Subaru nevyhnutelným zvykem nejpozději na tomto místě spustit lkaní nad neúnosnou spotřebou. Už když jsem před deseti lety vedl redakci (mezitím zaniklého) časopisu Autocar, chodívaly mi rozhořčené dopisy majitelů Subaru. Psali v nich, že jim jejich auto rozhodně tolik nežere, a obviňovali mě, že píšu v žoldu konkurenčních značek. Jsem rád, že dnes jim námahu ušetřím.
Konečně přijatelná spotřeba
Udávané kombinace 8,5 l/100 km Forester XT pochopitelně v provozu nedosahuje, ostatně jako téměř žádné dnešní auto. Lze s ním ale bez většího sebezapření jezdit za deset až jedenáct litrů, při troše snahy nebo vyšším podílu jízd mimo město se krásně dostanete i pod deset. Vzhledem k velikosti a jízdním výkonům auta je taková spotřeba zcela adekvátní.
Český importér Subaru nabízí Forester 2.0 XT ve středním a vyšším stupni výbavy pro Forester, Comfort a Executive. Pokud oželíte kožené čalounění, zatmavená boční okna a audio Harman Kardon s navigací, můžete ušetřit 40 000 Kč a spokojit se s levnější verzí.
Výbava Comfort obsahuje například xenonové světlomety, vyhřívání předních sedadel, dvouzónovou klimatizaci, Bluetooth a páté dveře. Dokonce i elektrické otevírání pátých dveří je v ceně, byť nikoliv zcela zdarma: musíte se vzdát sedmnácti litrů zavazadlového prostoru.
Subaru také dává na Forester záruku na pět let nebo 200 000 km.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ