76
Fotogalerie

Test Subaru Forester 2,0 LPG rozumná alternativa

Kapitoly článku:


Benzín, naftu, nebo LPG?

Na první pohled je tato otázka postavená na hlavu. Kdo by si koupil Forestera s dvoulitrovým benzínovým motorem, když je od minulého roku v prodeji naftová varianta, kterou musí chtít v době dieselové přece každý?

Test Subaru Forester LPG 25.jpg Test Subaru Forester LPG 27.jpg Test Subaru Forester LPG 28.jpg

Diesel ale opravdu není „svatý” a to i přes objektivně lepší pružnost ve středních otáčkách, šestirychlostní převodovkou a výrobcem slibovanou průměrnou kombinovanou spotřebu 6,3 l/100 km, která se v praxi až tak neliší.

Oproti tomu zážehový dvoulitr si říká o dva litry více, LPG varianta ještě o další dva navíc. Má tedy vůbec smysl uvažovat ještě o benzínovém motoru, popř. pohonu na LPG? Budete se divit, ale má, výhody dieselu jsou tak jako nezřídka dosti pomíjivé.

Subaru Forester2.0 benzín2.0 LPG2.0 diesel
kombi spotřeba (l/100 km dle výrobce8,48,46,3
kombi spotřeba v praxi (l/100km)8,810,86,9

Abychom zjistili celkové provozní náklady, nasimulovali jsme v níže uvedené tabulce tříroční provoz s celkovým nájezdem 60 000 kilometrů. Mimo samotné pořizovací ceny a cen za palivo se v tabulce objevují i náklady spojené se servisními prohlídkami. Povinné ručení a další jiné náklady spojené s provozem automobilu do tabulky nezahrnujeme, nebudou příliš odlišné.

Benzín vs. LPG vs. DieselBenzínLPGDiesel

2,0 Active2,0 Active2,0D Active
Rozpis provozních nákladů za pohonné hmoty
průměrná spotřeba (l/100 km)8,810,86,9
průměrná cena paliva 03/2009 (Kč)25,213,624,9
Kč / 1 km2,221,471,72
počet kilometrů za 3 roky60 00060 00060 000
náklady za palivo při nájezdu 60.000 km (Kč)133 20088 128103 200
pořizovací cena vozu (Kč)728 800758 550793 800
Rozpis nákladů (servisní prohlídky)
15 000 km5 0008 0006 500
30 000 km9 00011 00011 000
45 000 km5 0008 0006 500
60 000 km11 00011 00011 000
celkové náklady za tři roky (Kč):892 000892 238*926 720
pořadí123

* - do celkových nákladů je nutné započítat starty na benzín, přičemž spotřeba benzínu se podle výrobce pohybuje kolem jednoho litru Naturalu na 200 kilometrů, což znamená v našem případě (60 000 km) přičíst k celkové sumě částku 7 560 Kč.

Při nastíněném nájezdu má celkově nejnižší náklady benzinová varianta. Dány jsou především nižší pořizovací cenou a cenou servisních prohlídek. S benzínovým Foresterem získáte navíc i redukční převodovku, kterou diesel nemá. Proti dieselu však benzínový Forester ztrácí na výbavě, která je chudší o tempomat, mlhovky a disky kol z lehkých slitin. Oproti tomu diesel nemá podélné střešní nosiče a již zmíněnou redukční převodovku, naopak se může pochlubit šestirychlostní převodovkou.

LPG verze se chlubí také redukční převodovkou, zvýšeným kilometrovým dojezdem a naprosto nejnižšími výdaji u čerpacích stanic LPG.

Subaru Forester naklady provoz.jpg

S rostoucím počtem najetých kilometrů se výhodnost benzínového motoru smazává. Kdo najezdí například 120 000 kilometrů za rok, tomu se vyplatí sáhnout po verzi LPG, popř. i dieselu. Rozdíly mezi všemi třemi uvedenými pohony jsou ovšem v tomto momentu v řádů stokorun a můžeme říci, že s rostoucím kilometrovým nájezdem se rozdíly smazávají a výhodnost se pozvolna obrací ve prospěch LPG (v řádu několika tisícikorun).

Pokud však srovnáme čisté náklady na palivo bez započtení pořizovací ceny a servisních prohlídek, je vcelku logické, že u čerpacích stanic nejméně zaplatí majitelé Foresterů na LPG, poté majitelé dieselů. Nejvíce peněz vydají za palivo vlastníci benzínových verzí, přičemž i při nájezdu 210 000 kilometrů není rozdíl nijak dramatický.

Subaru Forester naklady palivo.jpg

Nuže...

Otázka „benzin, naftu, nebo LPG?” samozřejmě jednoznačnou odpověď nemá. Pro každého hraje prim trochu jiný parametr - pokud je pro někoho nepřekonatelným limitem nemožnost parkovat v podzemních garážích, nebo nechce ve vlastní garáži v žádném pŕípadě vdechovat nespálenou naftu, těžko mu vnutíte jiný motor než benzinový, i kdyby jeho provozní náklady byly dvojnásobné. A podobných případů, hovořících pro změnu pro ostatní způsoby pohonu, bude nespočet.

Test Subaru Forester LPG 38.jpg Test Subaru Forester LPG 39.jpg Test Subaru Forester LPG 41.jpg

Ekonomický pohled na věc je ovšem velmi důležitý a je společným jmenovatelem mnoha komplexnějších srovnání. A jednoznačně ukazuje, že pohon na LPG je stále trochu nepochopitelně opomíjenou alternativou pro nové vozy. U starších vídáme nálepku LPG celkem často, u nových velmi zřídka. Přitom je alespoň u Foresteru daleko nejekonomičtějśí volbou. Oproti dieselu se začíná vyplácet již při relativně malém nájezdu a přitom neztrácí mnohé výhody benzinového pohonu, zejména ty komfortní a řidičské. Při originální montáži, jako je tato, jsou pak rizika spojená s pohonem na LPG naprosto minimální.

Benzinový pohon zůstává jasným číslem jedna pro řidiče s maximálně středně velkým ročním nájezdem, ten dieselový pak vyžaduje velkou lásku k naftovým motorům. Z hlediska ekonomické racionality je i při extrémních nájezdech proti pohonu na LPG jasným propadákem.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud