Kapitoly článku:
Benzín, naftu, nebo LPG?
Na první pohled je tato otázka postavená na hlavu. Kdo by si koupil Forestera s dvoulitrovým benzínovým motorem, když je od minulého roku v prodeji naftová varianta, kterou musí chtít v době dieselové přece každý?
Diesel ale opravdu není „svatý” a to i přes objektivně lepší pružnost ve středních otáčkách, šestirychlostní převodovkou a výrobcem slibovanou průměrnou kombinovanou spotřebu 6,3 l/100 km, která se v praxi až tak neliší.
Oproti tomu zážehový dvoulitr si říká o dva litry více, LPG varianta ještě o další dva navíc. Má tedy vůbec smysl uvažovat ještě o benzínovém motoru, popř. pohonu na LPG? Budete se divit, ale má, výhody dieselu jsou tak jako nezřídka dosti pomíjivé.
Subaru Forester | 2.0 benzín | 2.0 LPG | 2.0 diesel |
kombi spotřeba (l/100 km dle výrobce | 8,4 | 8,4 | 6,3 |
kombi spotřeba v praxi (l/100km) | 8,8 | 10,8 | 6,9 |
Abychom zjistili celkové provozní náklady, nasimulovali jsme v níže uvedené tabulce tříroční provoz s celkovým nájezdem 60 000 kilometrů. Mimo samotné pořizovací ceny a cen za palivo se v tabulce objevují i náklady spojené se servisními prohlídkami. Povinné ručení a další jiné náklady spojené s provozem automobilu do tabulky nezahrnujeme, nebudou příliš odlišné.
Benzín vs. LPG vs. Diesel | Benzín | LPG | Diesel |
| 2,0 Active | 2,0 Active | 2,0D Active |
Rozpis provozních nákladů za pohonné hmoty |
průměrná spotřeba (l/100 km) | 8,8 | 10,8 | 6,9 |
průměrná cena paliva 03/2009 (Kč) | 25,2 | 13,6 | 24,9 |
Kč / 1 km | 2,22 | 1,47 | 1,72 |
počet kilometrů za 3 roky | 60 000 | 60 000 | 60 000 |
náklady za palivo při nájezdu 60.000 km (Kč) | 133 200 | 88 128 | 103 200 |
pořizovací cena vozu (Kč) | 728 800 | 758 550 | 793 800 |
Rozpis nákladů (servisní prohlídky) |
15 000 km | 5 000 | 8 000 | 6 500 |
30 000 km | 9 000 | 11 000 | 11 000 |
45 000 km | 5 000 | 8 000 | 6 500 |
60 000 km | 11 000 | 11 000 | 11 000 |
celkové náklady za tři roky (Kč): | 892 000 | 892 238* | 926 720 |
pořadí | 1 | 2 | 3 |
* - do celkových nákladů je nutné započítat starty na benzín, přičemž spotřeba benzínu se podle výrobce pohybuje kolem jednoho litru Naturalu na 200 kilometrů, což znamená v našem případě (60 000 km) přičíst k celkové sumě částku 7 560 Kč.
Při nastíněném nájezdu má celkově nejnižší náklady benzinová varianta. Dány jsou především nižší pořizovací cenou a cenou servisních prohlídek. S benzínovým Foresterem získáte navíc i redukční převodovku, kterou diesel nemá. Proti dieselu však benzínový Forester ztrácí na výbavě, která je chudší o tempomat, mlhovky a disky kol z lehkých slitin. Oproti tomu diesel nemá podélné střešní nosiče a již zmíněnou redukční převodovku, naopak se může pochlubit šestirychlostní převodovkou.
LPG verze se chlubí také redukční převodovkou, zvýšeným kilometrovým dojezdem a naprosto nejnižšími výdaji u čerpacích stanic LPG.
S rostoucím počtem najetých kilometrů se výhodnost benzínového motoru smazává. Kdo najezdí například 120 000 kilometrů za rok, tomu se vyplatí sáhnout po verzi LPG, popř. i dieselu. Rozdíly mezi všemi třemi uvedenými pohony jsou ovšem v tomto momentu v řádů stokorun a můžeme říci, že s rostoucím kilometrovým nájezdem se rozdíly smazávají a výhodnost se pozvolna obrací ve prospěch LPG (v řádu několika tisícikorun).
Pokud však srovnáme čisté náklady na palivo bez započtení pořizovací ceny a servisních prohlídek, je vcelku logické, že u čerpacích stanic nejméně zaplatí majitelé Foresterů na LPG, poté majitelé dieselů. Nejvíce peněz vydají za palivo vlastníci benzínových verzí, přičemž i při nájezdu 210 000 kilometrů není rozdíl nijak dramatický.
Nuže...
Otázka „benzin, naftu, nebo LPG?” samozřejmě jednoznačnou odpověď nemá. Pro každého hraje prim trochu jiný parametr - pokud je pro někoho nepřekonatelným limitem nemožnost parkovat v podzemních garážích, nebo nechce ve vlastní garáži v žádném pŕípadě vdechovat nespálenou naftu, těžko mu vnutíte jiný motor než benzinový, i kdyby jeho provozní náklady byly dvojnásobné. A podobných případů, hovořících pro změnu pro ostatní způsoby pohonu, bude nespočet.
Ekonomický pohled na věc je ovšem velmi důležitý a je společným jmenovatelem mnoha komplexnějších srovnání. A jednoznačně ukazuje, že pohon na LPG je stále trochu nepochopitelně opomíjenou alternativou pro nové vozy. U starších vídáme nálepku LPG celkem často, u nových velmi zřídka. Přitom je alespoň u Foresteru daleko nejekonomičtějśí volbou. Oproti dieselu se začíná vyplácet již při relativně malém nájezdu a přitom neztrácí mnohé výhody benzinového pohonu, zejména ty komfortní a řidičské. Při originální montáži, jako je tato, jsou pak rizika spojená s pohonem na LPG naprosto minimální.
Benzinový pohon zůstává jasným číslem jedna pro řidiče s maximálně středně velkým ročním nájezdem, ten dieselový pak vyžaduje velkou lásku k naftovým motorům. Z hlediska ekonomické racionality je i při extrémních nájezdech proti pohonu na LPG jasným propadákem.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ