Test Subaru Forester 2,0 LPG rozumná alternativa

(srovnání benzín vs. nafta vs. LPG) Vyplatí se při dnešních cenách pohonných hmot uvažovat o automobilu spalujícím LPG?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Specifika Foresteru 2,0 X LPG
  2. Benzin, naftu, nebo LPG?, Závěr
  3. Fotogalerie Subaru Forester 2,0 X LPG

Není tomu dlouho, co byl novinářům i veřejnosti představen Forester vybavený vznětovým agregátem typu Boxer. Komu však nafta nevoní, může sáhnout po benzínových motorech (o objemu 2,0 a 2,5 litru), které ovšem v případě Subaru nejsou určeny vyznavačům soutěží typu „ecorally“. Při pořízení Forestera s dvoulitrovým zážehovým agregátem je nutné počítat s průměrnou spotřebou mezi osmi a desíti litry Naturalu, což je vzhledem k jízdním dovednostem dle mého názoru stále únosná hodnota.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Existuje však další řešení snižující výdaje za palivo - tovární přestavba firmy Vialle na pohon LPG, čímž lze dosáhnout  40 % úspory nákladů spojených s tankováním a přitom si užívat výhod benzinového motoru. Jaký je tedy Forester vybavený dvoulitrovým zážehovým agregátem spalující Natural 95 i propan butan?

S karoserií i interiérem nového Foresteru jsme se již dostatečně seznámili v redakčních testech s dvoulitrovým a dvou-a-půl-litrovým přeplňovaným motorem. Dnes se tak zaměříme pouze na odlišnosti LPG verze, která je oproti benzínové dražší o 29 750 Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Specifika Foresteru 2,0 X LPG

Po otevření pátých dveří v zavazadlovém prostoru nemile překvapí umístění rezervy, kterou vytlačila toroidní nádrž na LPG. Pokud si připlatíte za systém kontroly tlaku v pneumatikách, není potřeba rezervu sebou vozit, postačí opravná sada. V tomto případě volbu této alternativy rozhodně doporučujeme - rezevru můžete vozit i tak, ale nemusíte, když se vám to nebude hodit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Poznámka pro ty, kteří se neorientují v alternativních palivech: LPG je zkratka pro zkapalněný ropný plyn (Liquified Petroleum Gas) směsi Butanu a Propanu, která vzniká při rafinaci ropy. Propan-butan je v případě tovární přestavby firmy u modelů Subaru dodáván do motoru v kapalné podobě pomocí vstřikování do sacího potrubí.

Velkou výhodou tovární přestavby je umístění tankovacího otvoru LPG. Obě tankovací hrdla (benzínu i plynu) jsou umístěny na klasickém místě pod plechovými dvířky karoserie. Díky tomu je tankování LPG pohodlné a shodné s tankováním benzínu. Nutností je pouze našroubovat malou redukci pro samotnou pistoli. Díky možnosti výměně redukcí můžete tankovat i v zahraničí na odlišných tankovacích zařízeních. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dvoulitrový benzínový agregát s výkonem 110 kW postačí většině motoristů, kteří nevyznávají ostrý jízdní styl. Samotné startování probíhá vždy na benzín kvůli ochraně benzínového čerpadla, které by tak pracovalo na sucho. Po zahřátí dochází automaticky k přepnutí na pohon LPG. Změna paliva probíhá nepozorovatelně a samotná jízda nepředstavuje žádné větší odchylky od pohonu na benzín. Díky vícebodovému vstřikování kapalného LPG nedochází k žádnému znatelnému rozdílu ve výkonu.

Přepínání mezi režimy se provádí zmáčknutím tlačítka ovladače pohonu LPG, na kterém je řidič pomocí kontrolek informován o stavu paliva v plynové nádrži. Při plné nádrži svítí 5 modrých diod, které postupně pohasínají. Každá LED dioda prezentuje 20 % čistého objemu nádrže. Na jednu 55 litrovou nádrž LPG (čistý objem 75 %) lze ujet kolem čtyř stovek kilometrů, což ve spojení s benzínovou nádrží zvyšuje celkový dojezdový rádius na pěkných 1 000 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Subaru Forester s tovární přestavbou je určen pro zákazníky, kteří nemohou přijít na chuť dieselovým motorům a nespokojí se s provozními náklady za benzín. Forester spalující LPG se vyplatí především řidičům s vysokým ročním kilometrovým nájezdem. Po dosažení přibližně šedesáti tisíc kilometrů se LPG verze začne přes vyšší pořizovací cenu a zvýšenou spotřebu včetně dražších servisních prohlídek oproti benzínové verzi vyplácet. S přibývajícími kilometry finanční výhodnost pohonu LPG jen a jen stoupá.

Pojďme se ale na provozní náklady všech dvoulitrových alternativ podívat podrobněji.

Následující kapitola
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 20 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků