Test Subaru Forester 2,0 LPG rozumná alternativa

(srovnání benzín vs. nafta vs. LPG) Vyplatí se při dnešních cenách pohonných hmot uvažovat o automobilu spalujícím LPG?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Specifika Foresteru 2,0 X LPG
  2. Benzin, naftu, nebo LPG?, Závěr
  3. Fotogalerie Subaru Forester 2,0 X LPG

Není tomu dlouho, co byl novinářům i veřejnosti představen Forester vybavený vznětovým agregátem typu Boxer. Komu však nafta nevoní, může sáhnout po benzínových motorech (o objemu 2,0 a 2,5 litru), které ovšem v případě Subaru nejsou určeny vyznavačům soutěží typu „ecorally“. Při pořízení Forestera s dvoulitrovým zážehovým agregátem je nutné počítat s průměrnou spotřebou mezi osmi a desíti litry Naturalu, což je vzhledem k jízdním dovednostem dle mého názoru stále únosná hodnota.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Existuje však další řešení snižující výdaje za palivo - tovární přestavba firmy Vialle na pohon LPG, čímž lze dosáhnout  40 % úspory nákladů spojených s tankováním a přitom si užívat výhod benzinového motoru. Jaký je tedy Forester vybavený dvoulitrovým zážehovým agregátem spalující Natural 95 i propan butan?

S karoserií i interiérem nového Foresteru jsme se již dostatečně seznámili v redakčních testech s dvoulitrovým a dvou-a-půl-litrovým přeplňovaným motorem. Dnes se tak zaměříme pouze na odlišnosti LPG verze, která je oproti benzínové dražší o 29 750 Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Specifika Foresteru 2,0 X LPG

Po otevření pátých dveří v zavazadlovém prostoru nemile překvapí umístění rezervy, kterou vytlačila toroidní nádrž na LPG. Pokud si připlatíte za systém kontroly tlaku v pneumatikách, není potřeba rezervu sebou vozit, postačí opravná sada. V tomto případě volbu této alternativy rozhodně doporučujeme - rezevru můžete vozit i tak, ale nemusíte, když se vám to nebude hodit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Poznámka pro ty, kteří se neorientují v alternativních palivech: LPG je zkratka pro zkapalněný ropný plyn (Liquified Petroleum Gas) směsi Butanu a Propanu, která vzniká při rafinaci ropy. Propan-butan je v případě tovární přestavby firmy u modelů Subaru dodáván do motoru v kapalné podobě pomocí vstřikování do sacího potrubí.

Velkou výhodou tovární přestavby je umístění tankovacího otvoru LPG. Obě tankovací hrdla (benzínu i plynu) jsou umístěny na klasickém místě pod plechovými dvířky karoserie. Díky tomu je tankování LPG pohodlné a shodné s tankováním benzínu. Nutností je pouze našroubovat malou redukci pro samotnou pistoli. Díky možnosti výměně redukcí můžete tankovat i v zahraničí na odlišných tankovacích zařízeních. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dvoulitrový benzínový agregát s výkonem 110 kW postačí většině motoristů, kteří nevyznávají ostrý jízdní styl. Samotné startování probíhá vždy na benzín kvůli ochraně benzínového čerpadla, které by tak pracovalo na sucho. Po zahřátí dochází automaticky k přepnutí na pohon LPG. Změna paliva probíhá nepozorovatelně a samotná jízda nepředstavuje žádné větší odchylky od pohonu na benzín. Díky vícebodovému vstřikování kapalného LPG nedochází k žádnému znatelnému rozdílu ve výkonu.

Přepínání mezi režimy se provádí zmáčknutím tlačítka ovladače pohonu LPG, na kterém je řidič pomocí kontrolek informován o stavu paliva v plynové nádrži. Při plné nádrži svítí 5 modrých diod, které postupně pohasínají. Každá LED dioda prezentuje 20 % čistého objemu nádrže. Na jednu 55 litrovou nádrž LPG (čistý objem 75 %) lze ujet kolem čtyř stovek kilometrů, což ve spojení s benzínovou nádrží zvyšuje celkový dojezdový rádius na pěkných 1 000 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Subaru Forester s tovární přestavbou je určen pro zákazníky, kteří nemohou přijít na chuť dieselovým motorům a nespokojí se s provozními náklady za benzín. Forester spalující LPG se vyplatí především řidičům s vysokým ročním kilometrovým nájezdem. Po dosažení přibližně šedesáti tisíc kilometrů se LPG verze začne přes vyšší pořizovací cenu a zvýšenou spotřebu včetně dražších servisních prohlídek oproti benzínové verzi vyplácet. S přibývajícími kilometry finanční výhodnost pohonu LPG jen a jen stoupá.

Pojďme se ale na provozní náklady všech dvoulitrových alternativ podívat podrobněji.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Specifika Foresteru 2,0 X LPG
  2. Benzin, naftu, nebo LPG?, Závěr
  3. Fotogalerie Subaru Forester 2,0 X LPG
Subaru Impreza 1.498
Rok výroby: 2008
Stav: 112 005 km
Cena: 100 000 Kč
Subaru Forester 2.457
Rok výroby: 2007
Stav: 98 433 km
Cena: 160 000 Kč
Subaru XV 1.998
Rok výroby: 2014
Stav: 22 625 km
Cena: 410 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků