Je více než chvályhodné, že automobilka Škoda i přes obrovský zájem o naftové motory nabízí hned trojici zážehových agregátů pro svůj nejprodávanější model Octavia, pokud navíc nepočítáme vrcholné RS a 2,0 TSI. Vrcholem nabídky nyní zůstává přeplňovaná osmnáctistovka, jejíž charakter je výrazně dynamičtější, než v případě menší čtrnáctistovky.
Design je věc názoru
Design nové Octavie byl propírán na všech frontách a jeho další rozbor je nejen nošením dříví do lesa, ale také postrádá smyslu, neb sto lidí sto chutí. Mně osobně se rozdělené přední světlomety zamlouvají, třebaže uznávám, že nižší výbavové stupně ve srovnání s druhou nejvyšší Style vypadají jako chudí příbuzní. Díky uspořádání předních světlometů vypadá nová Octavia daleko širší, než ve skutečnosti je, a působí mohutnějším dojmem. Tento dojem umocňují 18palcová kola, která jsou z vizuálního hlediska také nutností, přičemž Octavia je i na největších nabízených kolech nadále mimořádně komfortním vozem.
Skoro mi to zavání záměrem, protože ruku na srdce, holou Octavii si koupí jen málokdo. To je prost léty prověřený fakt. Navíc, za částku 408 tisíc korun koupíte hezkou řádku sice menších, ale designově výraznějších automobilů, takže zájemci budou většinou volit z vyšších výbav. Navíc, testovaná zážehová 1,8 je sice v nabídce až od druhé nejnižší výbavy Ambition 539 900 Kč, ovšem pouze s manuální převodovkou. Převodovku DSG koupíte až ve verzi Style za 589 900 Kč.
Modernizace nemodernizace, Octavia je pořád velmi prostorným a nápaditě vyřešeným vozem. Ve všech směrech je dostatek místa, přičemž zavazadelník o obejmu 590 litrů je přímo obrovský. Minulé léto jsem v liftbacku strávil celou dovolenou, přičemž jsem v autě i spal a věřte mi, že mezi kombi a liftbackem, co se prostornosti týče, zásadních rozdílů není.
Vylepšená náprava
Facelift sice přinesl drobné navýšení délky karoserie (konkrétně o 11 milimetrů) a zvýšil se také rozchod zadních kol o 20 mm pro standardní verze s torzní tyčí a vlečnými rameny a 30 mm pro verze s víceprvkovým zavěšením kol (u zážehových motorizací 1,8 TSI a 2,0 TSI), ale jinak je vnitřní prostor totožný. Podíváme-li se na Octavii z pohledu čísel, dá se velmi složitě zařadit, protože svou délkou spadá do kategorie střední střídy, třebaže jinak se jedná o auto nižší střední třídy. A právě tato „drobnost“ dělá většině konkurence hodně velké starosti.
Testovaný automobil byl v duchu sloganu Simply Clever napěchován všemožnými zlepšováky, které skutečně oceníte až ve chvíli, kdy s autem reálně žijete. Například síťový program zavazadelníku je skutečně mimořádně zdařilý, za skvělý nápad považuji nový držák na nápoje, který má drobné výstupky tak, aby řidič mohl za jízdy otevřít víčko plastové láhve jednou rukou, nebo 220V zásuvku na konci středového tunelu, případně USB zdířky tamtéž.
Testovaný exemplář byl vybavený nejvýraznější novinkou modernizované verze - multimediálním systéme Columbus, za který se samozřejmě připlácí. Konkrétně 48 500 pro výbavu Style a 30 900 u L&K. S uhlopříčkou 9,2 palce a skvěle zapadá do palubní desky, vypadá velmi honosně a opticky povznáší ergonomicky dobře navržený interiér do kategorie manažerských vozů. Bohužel ho velmi snadno zašpiníte vašimi otisky prstů, což může mít za následek pomalejší reakce.
Hmotnost 1335 kg i s řidičem je velmi slibná hodnota. Přestože nejlépe se Octavia cítí na rovnějších úsecích, neztratí se ani na okresních sinicích. 132 kW čtyřválec s točivým momentem 250 Nm, který je dostupný již od 1250 min/1 do 5000 min/1, se ochotně nechá vytáčet a pocitově se jeví, jako daleko silnější, než říkají čísla v technickém průkazu. Troufnu si tvrdit, že tento konkrétní vůz nebyl daleko od hranice 147 kW, tedy 200 koní. Hravě tedy generuje rychlosti, kterými byste po normálních silnicích jezdit neměli. Zvukový projev je velmi kultivovaný, takže aktuální rychlost při dynamičtější jízdě musí člověk často kontrolovat, neb pocitově ji úplně nevnímá.
Právě při dynamické jízdě se projeví nedotáčivý charakter Octavie naplno. Podvozek s víceprvkovým zadním zavěšením s příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem prošel modernizací (je o 30 mm širší) a se silami, působícími na automobil v zatáčce se statečně vypořádává, nicméně stačí trocha neukázněnosti a Octavia má tendence po tečně opouštět zamýšlenou stopu. Celý proces se ale děje předvídatelně, a pokud za volantem skutečně řídíte, nebudete mít problém počáteční smyk podchytit. V ostatních případech vám pomůže stabilizační systém. Brzdy své úkoly plní na výbornou, ovšem je jasné, že tyranským zacházením je utavíte během chvilky. Ostatně jako drtivou většinu jiných brzdových systémů.
Pokud se při nájezdu do zatáček budete chovat s rozvahou, modernizovaná Octavia 1,8 TSI vám ukáže několik fines z repertoáru RS. Při deaktivovaném stabilizačním systému nechá zlehka zhoupnout a pak poslušně na výjezdu následuje přední hnanou nápravu. Pro mě osobně je tohle největší kouzlo Octavie 1,8 TSI – je to rodinný automobil s mimořádně variabilním interiérem, který dokáže nabídnout víc, než jen pouhý náznak sportovního svezení. A jsem přesvědčen, že upravený podvozek ve spolupráci s pohonem 4x4 (jen s DSG) nabídne ještě lepší jízdní vlastnosti. Samozřejmě nesmíte očekávat zázraky, ostatně pak by sportovně laděná Octavia RS ztrácela smysl.
Octavia 1,8 TSI umí být zábavným vozem, ale nic není zadarmo. Výkon 132 kW a chuť po otáčkách se ve spojení s radostí z jízdy umí negativně promítnout do průměrní spotřeby, která v tomto režimu s přehledem atakuje 10 litrů na 100 km. Předpisová jízda znamená průměrných 7,6 litru, dálniční přesuny lehce nad 8 litrů na 100 km. Vznětovým motorům se nevyrovná, ovšem vezmeme-li v úvahu kultivovanost, rychlost a ochotu jít za plynem, je to rozdíl zanedbatelný.
Nejlepší zážehový motor
Potentní osmnáctistovku lze pořídit jak s manuální převodovkou, tak se samočinnou sedmistupňovou dvouspojkou DSG, kterou byl vybaven tento konkrétní vůz. S DSG mám od počátku trochu problém. Uznávám, že je rychlá, a pod plynem umí řadit jemně, ale vadí mi občasná nerozvážnost v nižších rychlostech, zejména při popojíždění ve městě, a také to, že plastová pádla pod volantem jsou nedostatečně veliká pro lidi s kratšími prsty. Navíc při manuálním ovládání převodovky cítíte drobnou časovou prodlevu.
Faceliftovaná Octavia je o dost lepší, než ta předchozí, zejména díky upravené zadní nápravě, která ve spojení se zážehovým motorem 1,8 TSI zlepšila už tak nadprůměrné jízdní vlastnosti třetí generace. Kontroverzní design je věc úhlu pohledu, ovšem aby design vozu skutečně vyniknul, je zapotřebí zvolit vyšší stupeň výbavy a minimálně 17palcová kola, což se promítne do koncové cenovky.
A pokud jste někdy přemýšleli o zážehové Octavii a RS z nějakého důvodu mít nechcete, nebo nemůžete, pak je tohle přesně motor pro vás. Na rozdíl 1,4 TSI totiž nabízí zátah i ve středním a vyšším spektru otáček. Já bych ovšem peníze místo za DSG investoval do výbavy a rozhodně volil manuál.
Galerii detailů, které nás na testovaném voze upoutaly, naleznete zde: