Test Škoda Superb Greenline vs. Škoda Octavia Combi: manažerský dvojboj

Vyzkoušeli jsme pro vás omlazený Superb a srovnali jej s aktuální generací Octavie Combi. Které z těchto aut by lépe vyhovovalo vašim požadavkům?
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Konstrukce, Zkoušené vozy
  2. Na první pohled, Interiéry překvapivě podobné,
  3. Pro zavazadla…, Za volanty
  4. V provozu, Dva póly v nabídce motorů
  5. A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie Škoda Superb Greenline
  7. Fotogalerie Škoda Octavia Combi

Úvodem

Než vás začnou napadat myšlenky o srovnávání jablek s hruškami, byl bych rád, abyste věnovali pozornost alespoň prvním větám tohoto testu. Srovnávací test totiž nemusí být nutně veden způsobem najdi sedm rozdílů. Někteří zákazníci čekali s výměnou svého vozu na novou Octavii a omlazený Superb. Nyní jsou zde obě auta, takže mohou vybírat. Oba modely jsme v samostatných testech měli již několikrát a v různých verzích, tento test tak nebude ani tak testem jednotlivých aut, ale spíše porovnáním jejich předností a nedostatků, jež by mohlo zákazníkům pomoci s výběrem. Auta na snímcích navíc stojí prakticky stejné peníze.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda Superb Greenline vs. Octavia Combi

Obvykle srovnáváme auta podobných tříd, podobných motorů či velikostí, ovšem tento test je postaven z poněkud jiného pohledu. Mým záměrem bylo spíše porovnání dvou krajních variant, jež má k dispozici obchodní cestující nebo manažer, jemuž firemní „car policy“ přikazuje objednat auto značky Škoda, což bývá docela obvyklé. Jinak jsou to auta těžko srovnatelná, ať už jde o velikost, technický základ, zaměření nebo jízdní výkony.

Testy | Škoda | Kombi | Škoda Octavia | Nová Octavia

Test Škody Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 – za všechno se musí platit

Pokud vás zajímají naše zkušenostmi s auty samotnými, můžete také nahlédnout do našich starších testů. Novou Octavii jsme zkoušeli třeba ve verzích Škoda Octavia 1,6 TDI a kombík pak v provedení Octavia Combi 2,0 TDI 4x4. Pokud jde o Superb, byla tu jak špičková verze Superb 3,6 FSI Exclusive, tak „zelený“ Superb Greenline v jeho původní variantě.

Konstrukce

Škoda Superb druhé novodobé generace (ta vůbec první se v Mladé Boleslavi vyráběla od roku 1934) slavila premiéru v Ženevě v roce 2008. Základem se stala upravená podlahová plošina z tehdejší Octavie II, takže motor nebyl již před přední nápravou uložen podélně, ale napříč. Podvozek si oproti Octavii II zachoval prakticky stejné rozchody kol, ovšem rozvor náprav byl prodloužen z 2 578 až na 2 761 mm, z čehož dodnes těží hlavně cestující na zadních sedadlech.

Testy | Zajímavosti | Design | Škoda | Sportovní auta | Cestování | Palivo | Škoda Superb

Test: Škoda Superb 3,6 FSI Exclusive - jiná liga

Zatímco Superb I byl marketingovým oddělením mateřské automobilky poněkud nešikovně tlačen do segmentu vyšší střední třídy (Passat s extrémním místem pro nohy cestujících na zadních sedadlech tam opravdu neměl co dělat), Superb II byl nasměrován do třídy střední (nicméně v některých statistikách se stále drží původního řazení ve vyšší střední). Oproti svému předchůdci Superb II konečně nabízí také karoserii kombi a zákazníky stále žádanější soustavu pohonu všech kol.

Nová Octavia využívá po technické stránce toho nejlepšího, co Volkswagen Group v současnosti nabízí. Řeč je především o pověstné podlahové plošině MQB (Octavia III má o 51 mm delší rozvor než Golf VII), díky níž je struktura vozu oproti jeho předchůdci tužší, ale lehčí. Předností současného Superbu II jsou víceprvkové závěsy zadních kol ve všech verzích, jež má Octavia III pouze u těch nejvýkonnějších variant (standardem je o 11 kg lehčí, klasická náprava s jednoduchými vlečenými rameny). 

Zkoušené vozy

K testu jsme postupně převzali bílé kombi Škoda Octavia Combi se zážehovým motorem 1,8 TSI/132 kW, manuální převodovkou, pohonem předních kol a nejvyšší výbavou Elegance v kombinaci s širokou škálou prvků příplatkové výbavy. Z ní zmiňme především boční airbagy vzadu (+ 11 000 Kč), sadu Traveller Assistant (+ 67 800 Kč), bi-xenonové světlomety (+ 27 500 Kč), zásuvku na 230 V na konci středové konzole (+ 2 500 Kč), elektricky ovládaná přední sedadla (+ 30 000 Kč), kožené čalounění (+ 47 000 Kč), adaptivní tempomat (+ 17 000 Kč), automatický parkovací asistent (+ 22 000 Kč), nezávislé topení (+ 24 500 Kč), audiosoustavu Canton se subwooferem (+ 12 900 Kč) či navigaci Columbus (v rámci Traveller).

Suma sumárum: vůz na snímcích by vás podle ceníku vyšel na 833 600 Kč, přičemž v základu s tímto motorem a výbavou Elegance stojí 596 900 Kč. Je to hodně? Docela ano. Škoda Superb byla ve verzi Greenline, pro níž je k dispozici pouze vznětový čtyřválec 1,6 TDI/77 kW a manuální převodovka. V námi zkoušeném provedení Elegance začíná na částce 722 900 Kč, což je o 3 000 Kč více než u standardního Superbu se stejným motorem a výbavovým stupněm. Oproti němu by se vám měl Superb Greenline odvděčit o 0,3 l/100 km nižší průměrnou spotřebou. Malá perlička: Greenline jako jediný ze Superbů nemůže mít z výroby tažné zařízení…

Také Superb Greenline byl obtěžkán náloží příplatkové výbavy. Za pozornost stojí zvláště mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (+ 5 100 Kč), roletky na zadních oknech (+ 6 200 Kč), střešní okno se solárními články (+ 26 500 Kč), nezávislé topení (+ 23 800 Kč) a navigace Columbus s TV tunerem (+ 46 400 Kč). Celkem to vychází na 847 000 Kč, což je nepatrně více než u Octavie.

Katalog a technické údaje k řadě Superb vám poskytne jen dealer, Škoda Auto je na svých stránkách vůbec nenabízí...

Oba vozy mají bezklíčkové zamykání i startování. Poněkud nezvykle ale jejich klíče/transpondéry skrývají také konvenční výklopné planžety. U Octavie (ne tak u Superbu) se po uzamčení zpětná zrcátka přiklopí ke karoserii, ale chytře se odklopí ne při každém odemčení, ale až po nastartování motoru.

 Škoda Octavia Combi 1,8 TSIŠkoda Superb Greenline
Rok výroby20132013
Cena zkoušeného vozu833 600 Kč847 000 Kč
Cena základního provedení596 900 Kč722 900 Kč
   
Výbava  
Posilovač řízeníAnoAno
Airbagy9x9x
El. řízení podvozkuABS, ESC, ASR, EDS, ASR, MSRABS, ESC, ASR, EDS, ASR, MSR
Centrální zamykáníAno, na DO, bezklíčkovéAno, na DO, bezklíčkové
El. ovládání okenAno, 4x, aut.Ano, 4x, aut.
El. ovládání zrcátekAno vč. vyhřívání a přiklápěníAno vč. vyhřívání a přiklápění
Čalouněníkůžetextil
Stavitelné sedadlo řidičeAno, el.Ano, el.
Stavitelná bederní opěraAnoAno
Stavitelný volantAno, výškově i podélněAno, výškově i podélně
Zadní opěradlaDělená a sklopnáDělená a sklopná
TempomatAno, adaptivníAno
KlimatizaceAno, aut., dvouzónováAno, aut., dvouzónová
AutorádioCD, MP3, AUX, USB, SDCD, MP3, AUX, SD
BluetoothAnoAno
NavigaceAnoAno
Přední mlhová světlaAnoAno
Nárazníky v barvě vozuAnoAno
Litá kolaAnoAno
Xenonové světlometyAnoAno
Denní svíceníAno (LED)Ano (LED)
Palubní počítačAnoAno
Kožený potah volantuAnoAno
Vyhřívaná sedadlaAnoAno (4x)
Vyhřívaný volantNeNe
Parkovací asistentAno, vpředu i vzadu, aut.Ano, vpředu i vzadu, aut.
Start/stop systémAnoAno
MetalízaNeNe
Následující kapitola
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků