132
Fotogalerie

Test: Škoda Superb 3,6 FSI Exclusive - jiná liga

Kapitoly článku:


Za volantem

Pokud máte zkušenosti s jinými současnými vozy Škoda, budete se za volantem cítit jako doma. K základnímu ovládání palubního počítače, rádia i telefonu si vystačíte s několika prvky na volantu. Páčky pod volantem ovládají běžným způsobem blinkry, dálková světla a stěrače (mimochodem dešťový senzor měl velké potíže s adekvátními reakcemi na sníh).

P1080371.JPGP1080372.JPGP1080373.JPG
Přední sedadla jsou velmi pohodlná, vyhřívaná, odvětrávaná a všestranně elektricky seřiditelná, polohu sedadla řidičova lze spolu s nastavením zpětných zrcátek ukládat do pamětí  

Tempomat se spíná a reguluje kolébkovým spínačem na hraně levé páčky pod volantem. Volant má dostatečně tlustý věnec a díky všestranné seřiditelnosti sedadla i volantu samotného za ním najde pohodlnou pozici řidič takřka jakéhokoli vzrůstu. Na spodní straně volantu jsou uchyceny páčky sekvenčního řazení převodovky DSG.   

P1080386.JPGP1080387.JPGP1080388.JPGP1080389.JPGP1080378.JPGP1080339.JPGP1080340.JPG
Ovládání jednotlivých palubních soustav je soustředěno do logických a přehledných celků

Středovému panelu dominuje rozměrný dotykový monitor příplatkové soustavy Columbus. Skrze něj lze velmi snadno ovládat prakticky všechny palubní systémy vozu od rádia (se štěrbinou pro SD kartu a konektory AUX a iPod v loketní opěrce) přes telefon a navigaci až po dopravní informace či hlasové ovládání.

P1080391.JPGP1080392.JPGP1080393.JPG
Tlačítka po stranách kulisy voliče převodovky DSG patří deaktivaci stabilizačního systému ESP, aktualizaci tlaku pneumatik a automatickému parkovacímu asistentu

Systém Columbus je, stejně jako displej palubního počítače v přístrojovém štítě, celý v češtině, a to včetně diakritiky. Část z funkcí lze ovládat a nastavovat také skrze monochromatický displej mezi stupnicemi tachometru a otáčkoměru. Ze Superbu je znamenitý výhled okolo vozu, svoji zásluhu na tom mají také rozměrná zpětná zrcátka.

P1080398.JPGP1080334.JPGP1080335.JPGP1080336.JPGP1080337.JPGP1080338.JPG
Rozměrný dotykový displej soustavy Columbus komunikuje česky a lze skrze něj pohodlně a přehledně ovládat většinu palubních soustav včetně rádia, telefonu a navigace

Rozsáhlá výbava

Interiér Superbu není žádnou hrou na „něco“, je to skutečně elegantní, dobře zpracovaný a v intencích střední třídy špičkový celek. Rozsah a popis výbavy by zabral několik kapitol, proto si všimněme jen toho nejzajímavějšího.

Ovládání vozu usnadňuje bezklíčkové zamykání i startování, stačí vzít za kliku a auto se otevře a po sešlápnutí brzdy a stlačení tlačítka na sloupku volantu motor naskočí. Na rozdíl od konkurence je však třeba tlačítko držet až do chvíle, kdy se tak stane.

Manévrování s vozem usnadňuje parkovací systém s čidly vzadu i vpředu, jehož údaje se zobrazují na středovém monitoru. Po stisknutí tlačítka vpravo od voliče převodovky je schopen také najít volné parkovací místo v podélném stání a samočinně do něj zaparkovat. Řidič pouze sleduje pokyny na displeji přístrojového štítu a podle nich popojíždí vzad a vpřed.

P1080329.JPGP1080445.JPGP1080447.JPG
Navigace řidiče během automatického parkování

Elektricky ovládané střešní okno je posuvné, ale neprůhledné, protože nese solární panel. Ten vyrábí elektřinu pro interiérový ventilátor, jenž při parkování na ostrém slunci snižuje zahřívání prostoru pro posádku.

Na silnici

Nejvýkonnější šestiválec je pro Superb dodáván výhradně v kombinaci s automatizovanou převodovkou DSG a pohonem všech kol, což se jeví jako holá nutnost. Málokterý dnešní řidič by byl schopen 260 koní spolehlivě a plynule přenášet na vozovku, navíc točivý moment je natolik působivý, že by si Superb s pohonem předních kol nevystačil.

P1080465.JPGP1080463.JPGP1080467.JPG
Přední bi-xenonové adaptivní světlomety odvádějí skvělou práci, "obrysovky" zadních svítilen tvoří pro škodovky typický obraz písmene C

Jízdní vlastnosti vozu jsou vynikající, stabilita v přímém směru příkladná a podvozek je schopen i přes instalaci osmnáctipalcových ráfků s nízkoprofilovými pneumatikami znamenitě „žehlit“ nerovnosti vozovky.

Kola nemají tendenci odskakovat, podvozek je odolný proti stahování vyjetými kolejemi i rozhoupání na opakovaných příčných nerovnostech.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud