Kapitoly článku:
A jak Rapid jezdí?
Jezdí docela dobře, i když je nám jasné, že jízdní vlastnosti a výkony nebudou pro cílovou skupinu uživatelů tím rozhodujícím. Kotoučové brzdy i přes svoji omezenou činnou plochu odvádějí velmi slušnou práci, mají přesné dávkování a ani při svižné jízdě neztrácí na účinnosti. Řízení s elektrohydraulickým posilovačem sice působí trochu jako líbání přes kapesník, ale zajišťuje přiměřený kontakt s vozovkou i lehkost při parkování.
Pohonná jednotka v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou skříní patří k nejlepším a nejmodernějším prvkům tohoto vozu. Motor je docela tichý a kultivovaný a kombinaci s nízkou pohotovostní hmotností nabízí vozu nečekaně dobré dynamické schopnosti. Sedmistupňová převodovka DSG patří k tomu nejlepšímu, co je nyní koncern VW Group schopen nabídnout. Řádí logicky, rychle, bez jakéhokoli poklesu přísunu točivého momentu, ovšem v některých situacích snad až příliš intenzivně lpí na přidržování vysokého převodu (zřejmě pro redukci spotřeby paliva).
Motor se prohřívá pomalu a pozdě topí, takže při klidné jízdě budete drkotat zuby i 10 km.
Motor lehkému vozu zajišťuje velmi slušné jízdní vlastnosti
Podvozek je odladěn velmi tuze, takže posádka znatelně pocítí každý výmol, navíc v zatáčkách na nerovnostech kola jeví tendenci odskakovat. Při zohlednění celkových proporcí vozu bychom očekávali lepší stabilitu v přímém směru a ve vyšších rychlostech, ovšem, celková stabilita jízdy zřejmě trpí hlavně velmi úzkým rozchodem kol na obou nápravách.
Přehledné ovladače
Aerodynamický hluk je docela nízký, v dálničních rychlostech zaznamenáte snad jen svist okolo zpětných zrcátek. Celkově je ale Rapid hbitým vozem, který se cítí dobře i v náročnějších podmínkách.
A vystupujeme
S výše popsaným vozem jsme okolo uplynulých Vánoc a v rozmezí dvou týdnů absolvovali na 1 600 km v různých provozních podmínkách. V klidném mimoměstské provozu jsme se ve spotřebě paliva pohybovali okolo 6,0 l/100 km, ovšem potvrdila se vlastnost přímovstřikových zážehových turbomotorů dosahovat širokého rozpětí spotřeb.
Ve městě tak nebyl problém pohybovat se přes 11,0 l/100 km, přičemž v celkové kombinaci jsme se dostali na 7,4 l/100 km. Ačkoli je to hodnota mimo rozsah udávaný výrobcem, my jsme ji s ohledem na dynamické schopnosti vozu a náročné podmínky zimního provozu hodnotili jako přiměřenou.
Nová Škoda Rapid zůstává zatím na našich silnicích výjimečným zjevem, ovšem lze předpokládat, že se v dohledné době stane rozšířeným prvkem zejména fleetových zákazníků, kteří Rapidy začnou nahrazovat dosluhující Octavie.
Technické údaje: Škoda Rapid
Rok • stupeň výbavy
2012 • Elegance
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 390 cm3
Nejvyšší výkon
90 kW (122 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
200 Nm při 1 500 až 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,5 s
Nejvyšší rychlost
206 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
550 l • 1 490 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní • celková
1 155 kg • 1 690 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,4 • 4,8 • 5,8 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 463 mm • 1 500 mm
Rozměr pneumatik
215/45 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 483 × 1 706 × 1 461 mm
Naměřené hodnoty
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | – | – | – |
2 | 4 200 ot./min. | – | – |
3 | 2 700 ot./min. | 5 000 ot./min. | – |
4 | 1 900 ot./min. | 3 500 ot./min. | 5 000 ot./min. |
5 6 7 | 1 400 ot./min. 1 100 ot./min. – | 2 600 ot./min. 2 100 ot./min. 1 800 ot./min. | 3 800 ot./min. 3 000 ot./min. 2 600 ot./min. |
Orientační měření hlučnosti |
Volnoběh | 44 db |
50 km/h (4. st.) | 59 db |
130 km/h (5. st.) | 64 db |
| |
Zrychlení 0 - 100 km/h | Čas |
1 | 9,65 s |
2 | 9,48 s |
3 | 9,54 s |
Průměr | 9,557 s |
60 – 100 km/h |
Aut | 5,35 s |
| |
80 – 120 km/h |
Aut | 7,62 s |
| |