Kapitoly článku:
V hlavní roli jednoduchost
Pracoviště řidiče vyniká přehledností a logickým rozmístěním kontrolních a ovládacích prvků, jež budou připadat důvěrně známé zvláště těm, kteří jsou na vozy Škoda a Volkswagen zvyklí. Volant má sice poněkud velký průměr, ale jeho kůží čalouněný věnec je dostatečně tlustý a dobře padne do ruky.
Pracoviště řidiče je vysloveně jednoduché
Na jeho levém rameni je dálkové ovládání rádia, v levé páčce pod ním pak najdete tempomat a v pravé kromě stěračů také palubní počítač. Vlevo od volantu najdeme růžici regulace vnějšího osvětlení (v poloze „0“ svítí denní světla, na potkávací je třeba po setmění přepínat manuálně).
Přístrojový štít se nijak nevymyká zvyklostem
Před vnitřní chromovanou páčkou otevírání dveří řidiče je známý joystick ovládání zrcátek a jejich vyhřívání, v loketní opěře pak dvojice přepínačů pro spouštění oken v předních dveřích. Spouštění je jednodotykové, ovšem nikoli již jejich zavírání. Zadní okna můžete maximálně uzamknout, ovšem ovládat je nemůžete…
Středová konzole na první pohled nevypadá vůbec špatně a nabízí velká a přehledně rozmístěná tlačítka
Také středová konzole palubní desky působí povědomým dojmem a třeba tvarování výdechů ventilace připomíná novou Octavii III. Pod nimi se v testovaném voze nacházel panel multimediálního systému s navigací Amundsen. Její ovládání působí svým hravým, „bublinkovým“ způsobem docela infantilním způsobem, ale zvyknete si. Při zadávání adresy je nutno složitě zadávat přesnou diakritiku, ovšem těšit se můžete také na uchovávání informací dopravního hlášení TMC.
Na ovládání kolegy Amundsena je třeba si zvyknout, ale pak s ním není problém
Pod panelem Amundsenu najdeme velmi přehledný panel ovládání automatické klimatizace Climatronic doplněný vespod rozměrnými tlačítky pro vyhřívání předních sedadel, přepínání centrálního zamykání a dalších prvků. V panýlku pod ním pak jsou konektory USB a AUX pro připojení externích zařízení.
Šetřilo se všude
Upřímně řečeno, pokud vám cena nového Rapidu přijde jako vysoká, uvědomte si, že vysloveně pro středoevropské publikum toto auto navrženo nebylo a koupí si je v Číně a Indii, vám je nikdo nenutí. A šetřilo se všude, přičemž o obstarožních celcích podlahové plošiny již byla řeč výše, některé z důsledků nijak nezhoršují funkčnost vozu, ale vytrhují jej z dosavadního směřování automobilů značky Škoda.
Znak Škodovky byl zjednodušen, zrcátka nemají zakřivení pro krytí mrtvých úhlů
Všimneme si bočních blinkrů nikoli v zrcátcích, ale v blatnících, jediné zadní mlhovky, tvrdých plastů, nemožnosti ovládání zadních oken z místa řidiče nebo absence osvětlení míst na zadních sedadlech. Ano, na stropě jsou tam čtecí lampičky, ale když po tmě potřebujete posbírat nákup z prostoru zadních sedadel, jsou vám po otevření dveří k ničemu, lze je spínat pouze manuálně tlačítkem.
Zavazadlový prostor nabízí skutečně enormní rozměry a objem
Vnější zrcátka postrádají sférická zakřivení okrajů pro částečné potlačení mrtvých úhlů, přední opěráky se nenastavují plynule růžicí, ale skokově aretační páčkou a při zvětšování objemu prostoru pro zavazadla již není možno předklápět sedáky zadních sedadel vpřed. Díky tomu není po sklopení opěradel přepravní plocha zcela rovná a všimneme si i mírného prahu. Při manipulaci s opěradly se vydatně pletou pod ruce krajní bezpečnostní pásy.
Škrabka a to ostatní
Archaická konstrukce prostorově hospodárné zadní nápravy s vlečenými rameny umožnila zajistit znamenitou šířku prostoru pro zavazadla i v místech podběhů zadních kol. Zkoušený vůz byl v zavazadlovém prostoru opatřen soustavou praktických jisticích sítí, v případě potřeby přepravy delších předmětů lze využít průchodky za středovou loketní opěrou.
Pro snížení nákladů jsou zadní sedáky pevné; pásy zadních sedadel se při sklápění opěradel pletou pod ruce
Nákladová hrana vám může přijít jako vysoká, ale z našeho pohledu je to spíše obráceně: hrana je v pořádku, to podlaha zavazadlového prostoru je hluboká. Rapid v otázce přepravní kapacity skutečně exceluje. Pod podlahou testovaného vozu se nacházelo příplatkové nouzové rezervní kolo spolu se základním nářadím, za ním je pak schránka pro odkládání drobností.
Několik vychytávek Rapidu: sítě s kotvením v zámcích opěradel, škrabka ve víčku palivové nádrže a oboustranná podlaha zavazadlového prostoru s pogumovaným spodkem
Ocenili jsme také vyjímatelnou podlahu zavazadlového prostoru s vlasovým kobercem na jedné a omyvatelnou gumou na druh straně. Vysloveně „mimo mísu“ není ani pověstná škrabka na námrazu ve dvířkách pro přístup k hrdlu palivové nádrže. Až se ale jednou proflákne, že tato dvířka se v rámci centrálu nezamykají, elegantní průsvitné škrabky se jistě ihned stanou prudce nedostatkovým zbožím…