Test Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: docela drahý kufr

Vyzkoušeli jsme pro vás Škodu Rapid s nejvýkonnějším a nejdražším motorem, nejvyšším stupněm výbavy Elegance a celou řadou prvků příplatkové výbavy. Takže vlastně v „plné dardě“. Takže co to v případě Rapidu znamená?
Seznam kapitol
  1. Podivný rodokmen, Malé srovnání, Nabídka verzí
  2. Zkoušený vůz, Dlouhý a úzký, Dostatek místa pro čtyři
  3. V hlavní roli jednoduchost, Šetřilo se všude, Škrabka a to ostatní
  4. A jak Rapid jezdí?, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie

Podivný rodokmen

Vzadu to nemá osvětlení, podvozek je hodně tvrdý a zadní okna od řidiče neotevřete, přesto zaplatíte přes 540 000 Kč. Ale to bychom předbíhali, pěkně od začátku. Nová Škoda Rapid je pětidveřovým liftbackem, který se má stát čímsi na způsob lepší Fabie Sedan v kombinaci s „jedničkovou“ Octavií a zároveň levnější alternativou pro zájemce o novou Octavii III, kteří trvají na enormním zavazadlovém prostoru.

Video | Zajímavosti | Škoda | Technika | Palivo | Škoda Rapid

Na brzdě: Škoda Rapid 1,4 TSI DSG

A na čem že byl Rapid postaven? Představitelé Volkswagenu uvádějí, že byl při vývoji Škody Rapid uplatněn princip kombinování modulárních komponentů koncernu VW Group, ale s novou platformou VW MQB (Modularer Querbaukasten) to nemá nic společného. Přední část podvozku pochází z aktuální plošiny MQ25 (VW Polo a Seat Ibiza), zadní náprava s jednoduchými vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou je pak jen další modifikací Octavie první novodobé generace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda Rapid 1,4 TSI DSG Elegance

Nový Rapid tak má být začátkem nové éry (viz marketingové heslo Nová třída Škoda), jež se vrací spíše k bytelné odzkoušené technice a jednoduchým technickým řešením, které by měly vést k větší cenové dostupnosti. A proto také do hry vrací jednoduché chromované logo „slepice“ a prostý font nápisů.

Malé srovnání

Setkal jsem se s řadou povzdechů, že pod jménem Rapid to měl být sporťák, ovšem novinka se hlásí spíše ke stejnojmennému modelu ze třicátých let. Od roku 1935 se jako Rapid vyráběla Škoda Popular opatřená větším a výkonnějším motorem a v podobě Rapid OHV ve výrobě vydržela až do roku 1947.

Škoda | První svezení | Škoda Rapid

Škoda Rapid: auto do každé české (a čínské a indické) rodiny?

Škoda Rapid by měla posloužit jako jistý nástupce řady Škoda Octavia I z dob, kdy dožívala v podobě osekaného provedení Tour. A proto si dovolme malé srovnání základních rozměrů obou vozů. Nový Rapid sice má o 90 mm delší rozvor náprav (2 602 mm), ale rozchod kol je vpředu o 53 mm užší a vzadu o 8 mm širší (1 463/1 500 mm). Bez zrcátek je Rapid o 24 mm užší (1 706 mm) a o 23 mm kratší (4 483 mm).

Zároveň je Rapid oproti Octavii I o 49 mm vyšší (1 461 mm). Co se prostoru pro zavazadla týče, který je pro většinu uživatelů podobných vozů klíčovým, tam s přehledem dominuje právě Rapid. Ten nabízí v základním uspořádání objem o 22 l větší (550 l) a po sklopení zadních opěradel o 162 l objemnější (1 490 l). A pravdou je, že v ohledu zavazadlového prostoru Rapid hledá konkurenci velmi obtížně.

Nabídka verzí

Model Rapid je k mání s jedinou karoserií pětidveřový liftback a výbavovými stupni Active, Ambition a Elegance. V tom základním se musíte spokojit alespoň se stabilizací ESC, šesticí airbagů, denním svícením, elektrickým ovládáním předních oken, zámků a zrcátek a přípravou pro rádio. Ambition přidává třeba lakované kliky a kryty zrcátek, tónovaná okna, palubní počítač, dálkové ovládání centrálu nebo klimatizaci.

Nejvyšší stupeň Elegance je bohatší o litá kola, přední mlhovky s nesvětlováním zatáček, chromované doplňky, vyhřívání předních sedadel a trysek ostřikovačů, rádio Swing či jednozónovou klimatizaci Climatronic s automatickou regulací. Pro všechny verze lze vybírat z širokého seznamu prvků příplatkové výbavy, ale třeba dvouzónová klimatizace, stavitelné bederní opěry nebo xenonové světlomety tam nejsou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
S Rapidem se vrací nejen zjednodušené logo, ale také výrazná chromovaná písmena
 

Motorů je pro Rapid připraveno celkem pět, z nichž pouze jeden je vznětový a jde o 1,6 TDI CR/77 kW. Pro zájemce o zážehové agregáty přicházejí v úvahu čtyřválce 1,2 TSI/63 kW, 1,2 TSI/77 kW a špičkový 1,4 TSI/90 kW. Převodovky jsou pětistupňové manuální, pro 1,2 TSI/77 kW šestistupňové a pro 1,4 TSI/90 kW výhradně dvouspojkový sedmistupňový „automat“ DSG.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ostře řezané linky jsou typickými prvky nového Rapidu

Smutným základem je upravený celohliníkový zážehový tříválec HTP, který pro použití v Rapidu nese označení 1,2 MPI (EA111), v kombinaci s čtyřventilovým rozvody DOHC dosahuje výkonu 75 koní (55 kW) a jeho kombinovaná spotřeba činí 5,8 l/100 km, tedy totéž co u nejvýkonnějšího čtyřválce 1,4 TSI/90 kW. Ale co naplat: oproti 1,4 TSI je 1,2 MPI o 111 000 Kč levnější…

Následující kapitola
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2004
Stav: 155 281 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.8
Rok výroby: 2009
Stav: 144 216 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 164 163 km
Cena: 65 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků