Kapitoly článku:
Škoda Octavia Scout je logickým pokračováním postupného rozvíjení modelové řady, která má u Octavie „německy“ široký záběr: od skromně vybavených verzí s malými motory pro nenáročnou soukromou klientelu přes několik variant čtyřkolek až ke sportovní Octavii RS. Nový model přirozeně navazuje na tradici „dvojkové“ Octavie Scout coby zvýšeného všestranného kombíku pro zákazníky, kteří zatím odolávají módní vlně kompaktních SUV.
Scout má ještě vyšší podvozek než Octavia 4x4 s paketem pro špatné cesty; míra opulentnosti kabiny závisí na příplatkové výbavě, v níž může figurovat i nezávislé topení
Škoda Octavia Scout je k dispozici s nejvýkonnějšími a nejdražšími motorizacemi pro Octavii. Zapomenout musí jen na benzínový 2.0 TSI z Octavie RS, ale stopětaosmdesátikoňový diesel ze stejného modelu dostala. Další možností je slabší 2.0 TDI 110 kW, aktuálně jediná motorizace Scoutu s manuálním řazením. Silný diesel i testovaná varianta 1.8 TSI se dodávají se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Všechny motorizace mají sériově pohon všech kol, realizovaný elektronicky ovládanou spojkou Haldex 5. generace.
Rozdíly oproti Octavii 4x4
Na první pohled by se mohlo zdát, žeScout je sotva něčím víc než Octavií Combi 4x4, doplněnou o stylotvorné plasty. Několik rozdílů se ale přece jen najde. Na rozdíl od čtyřkolek je Scout už sériově vybaven paketem pro špatné cesty, který obsahuje plastový spodní kryt motoru, ale také ochranu brzdového vedení a zadních ramen. A je také vyšší.
Zatímco paket pro špatné cesty u Octavií 4x4 zvyšuje díky delším pružinám světlou výšku o 15 mm, Scout je na tom rovnou o 32 mm lépe než běžná Octavia 4x4. (Na tomto místě se možná hodí připomenout, že podle oficiálních technických údajů má Octavia Combi 4x4 o milimetr menší světlou výšku než Octavia Combi s předním pohonem – 139 vs. 140 mm).
Ostatně neuškodí srovnat klíčové parametry ekvivalentních motorizací:
|
Octavia Combi 1.8 TSI DSG |
Octavia Combi 4x4 1.8 TSI DSG |
Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 DSG |
Délka (mm) |
4659 |
4659 |
4685 |
Výška (mm) |
1463 |
1463 |
1531 |
Šířka (mm) |
1814 |
1814 |
1814 |
Světlá výška (mm) |
140 |
139 |
171 |
Rozvor náprav (mm) |
2680 |
2680 |
2679 |
Rozchod kol vpředu (mm) |
1543 |
1543 |
1538 |
Rozchod kol vzadu (mm) |
1512 |
1512 |
1506 |
Stálý převod |
4,438/3,277 |
4,375/3,333 |
4,375/3,333 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
7,5 |
7,5 |
7,8 |
Max. rychlost (km/h) |
229 |
227 |
216 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) |
5,7 |
6,7 |
6,9 |
Provozní hmotnost (kg) |
1357 |
1450 |
1522 |
Pokud se vám zdá, že některé z uvedených rozměrů včetně rozvoru náprav neodpovídají tomu, co o Octavii víte, gratulujeme k výbornému postřehu: 1.8 TSI má jako jediná motorizace vždy vzadu víceprvkovou nápravu, odtud i jiná hodnota rozvoru. Kde se ale vzaly ty ostatní rozdíly?
Váha výbavy
Scout je o 72 kg těžší než Octavia Combi 4x4 kvůli skladbě výbavy. Váží se vždy základní model ve „světové“ specifikaci. Vedle viditelných úprav karoserie má Scout navíc:
- Mlhové světlomety
- Jumbo box
- Paket pro špatné cesty
- Střešní nosič
- Tříramenný kožený volant
- Zpětné zrcátko se stmíváním
- Light assistant
- Koberečky
- 17“ kola
Horší dynamiku a spotřebu čtyřkolek lze vysvětlit vyšší hmotností a kratším stálým převodem. U Scoutu se navíc projeví i horší aerodynamika daná vyšší světlou výškou. Čtyřkolky ale mají i jinou převodovku. Zatímco do Octavií 1.8 TSI Škoda montuje sedmistupňové DSG se suchými spojkami, verze 4x4 mají robustnější skříň sice jen se šesti stupni, ale spojkami v olejové lázni. Proto také může Octavia Combi 4x4 i Octavia Scout tahat přívěsy o hmotnosti až dvě tuny (2.0 TDI), respektive 1800 kg v případě testované benzínové osmnáctistovky.
Něco za něco
Ještě než jsme stiskli tlačítko startování motoru (klíč máme pohodlně v kapse), znovu si připomínáme, že jistota pohonu všech kol je vždy vykoupena horší dynamikou a vyšší spotřebou. Ani Scout nemá výjimku z fyzikálních zákonů. Hardware čtyřkolky, kratší zpřevodování a silnější jízdní odpory se jednoduše projevit musí.
Ale dost planého teoretizování nad tabulkou s technickými údaji. Pojďme konečně prověřit, jak se nová Škoda Octavia Scout jeví svému uživateli během všedního i méně všedního používání.