74
Fotogalerie

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG: absolutní špička

V nabídce pro Škodu Octavii není nic dražšího než karoserie kombi v provedení RS s dieselem pod kapotou a automatickou převodovkou DSG. Za tuhle absolutní špičku zaplatíte minimálně 724 900 Kč. Vyplatí se?


Škoda letos pod heslem „modelová ofenzíva“ s prominutím vysolila řadu nových modelů a vše nakonec završila ještě faceliftem svých showroomů. Jednoznačně nejzajímavější novinkou je Octavia Combi, kterou lze pořídit jak ve verzi s pohonem všech kol, tak také coby nejrychlejší variantu RS, která se poprvé ukázala v Goodwoodu a následně se novinářům představila na silnici, kterou páni z Top Gearu označili za nejhezčí na světě.

Uplynul nějaký ten měsíc, než si Octavia RS našla cestu také do naší redakce na klasický test. Musím se přiznat, že z mého pohledu šlo o úplně první setkání s tímto modelem a zcela upřímně po přečtení řady prvních dojmů z Rumunska i z následných testů byla má očekávání poměrně velká. Nakonec když dáme dohromady modernější a výkonnější motory, nižší hmotnost, lepší podvozek... nemůže přece vyjít nic jiného než hodně zajímavý automobil.

_DSC0323.JPG_DSC0325.JPG 
Co nové Octavii RS upřít nelze, to je povedený vzhled. Pár doplňků a rázem je na světě opravdu pěkné auto.

Bohužel jsem se nedostal k benzinové verzi, ale na stole mi přistály klíčky od naftového kombíku doplněného o automatickou převodovku DSG. Přeloženo to znamená, že se budeme bavit o tom vůbec nejdražším provedení, které v ceníku pro Octavii najdete. A odpovídá tomu základní cena přesahující 700 000 Kč, přičemž stále je za co připlácet. Takže se vám může stát, že nakonec skončíte u 900 000 Kč, což byl případ testovaného exempláře. Je to poměrně dost peněz, respektive se Octavia dostává do cenových výšin, kde je nebezpečně bohatý výběr.

Co se úvodních čísel týká, nabídnout jich mohu několik. Nová generace Octavie RS je zhruba o deset procent výkonnější a až o devatenáct procent úspornější. Přesně v duchu aktuálních trendů. Naše konkrétní naftová verze přidá na výkonu 14 koní a u točivého momentu 30 Nm. Vše samozřejmě v porovnání s předchozí generací. Lepší dynamiku také dokumentují oficiální materiály na pružném zrychlení (ovšem s manuálem). Při zařazené páté rychlosti byste dříve zvládli akceleraci z 80 km/h na 120 km/h za 8,1 s, nově to je 7,9 s.

_DSC0169.JPG_DSC0193.JPG 
RS je rychlejší, lehčí a samozřejmě úspornější. Diesel má ale ke sportu poměrně dost daleko.

Octavia RS také prošla odtučňovací kůrou. Na konstrukci zadní nápravy, kde najdete (konečně) i víceprvkové zavěšení, se redukovala hmotnost oproti předchozí generaci o 4 kg, v případě přední nápravy to je 2,8 kg.

V úvodním teoretizování bych mohl ještě chvíli pokračovat, ale nebudeme se zdržovat. O Octavii bylo už napsáno obrovské množství článků a také v našich prvních jízdních dojmech zaznělo prakticky vše podstatné. Pojďme se tedy věnovat praxi.

Design? Výborný

Nemalá očekávání od nového vrcholu modelové řady Octavia ještě podpořily první fotografie. Tohle auto vypadá opravdu moc dobře a opět se ukazuje, jak málo stačí k úspěchu. Designéři přidali atraktivnější nárazník, pěkná kola dostupná ve velikostech od sedmnácti do devatenácti palců, nejen vzhledu prospěla o patnáct milimetrů nižší světlá výška a vzadu vše podtrhují dvě koncovky výfuku v kombinaci s černými difuzorem.

Samozřejmě, design je subjektivní záležitost, ale já si nemohu pomoc, Octavia RS se mi líbí. A soudě podle reakcí nejsem zdaleka sám. Jen pro pořádek, v nabídce je sedm standardních laků karoserie a trojice (Steel, Rallye a Sprint) určená výhradně pro RS.

_DSC1935.JPG_DSC1931.JPG 
Vpravo výfuk nehledejte, dieselové RS používá pouze levou koncovku výfuku. Ta pravá je zde pouze na parádu,

Detailisti nicméně na Octavii RS s dieselem pod kapotou odhalí dva drobné problémy. Naftové provedení používá pouze jednu koncovku výfuku (levou), ta druhá je zde pouze a jenom na parádu. Je to trochu divné, ale je to zkrátka tak. Na první pohled to nepoznáte, pokud před vámi naftové RS pojede, určitě to nepřehlédnete, neb mu svítíte přesně do výfuků.

Druhým decentním problémem jsou kola. Ani u verze RS se při pohledu z některých úhlů nemohu zbavit dojmu, že jsou v karoserii až moc utopená. Škodovka to sama moc dobře ví, takže na všech výstavních exponátech, které jsem měl tu čest vidět, byly pod disky podložky. Aktuálně, pokud vás zajímá, jak takto vymóděná Octavia RS vypadá, si můžete zajít na letiště Ruzyně. Tamní exponát má kola vytažena zhruba o centimetr a na pohled působí vůz mnohem lépe.

Navzdory těmto dvou detailům si ale stále myslím, že design je u Octavie RS věc, kterou lze s klidným svědomím ohodnotit jako výbornou. Povedlo se.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud