Test Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4: Zapomeňte na písmenka

Na rovinu. Naftové RS s pohonem všech kol je po všech stránkách skvělé auto, které má jen velmi málo slabých míst.
Seznam kapitol
  1. Úvod, RS jak ho (ne)známe
  2. Bez automatu ho nedostanete, Dynamika, brzdy
  3. Na okreskách o mnoho lepší, Na písmenka zapomeňte
  4. Verdikt, Technické údaje
  5. Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4: Fotogalerie

Už když poprvé dorazila Škoda Octavia RS na trh, objevovaly ze zprávy o tom, že v Mladé Boleslavi existuje prototyp, který používá pohon všech kol. Není to nic nelogického, protože koncernová technika přítomnost čtyřkolky dovoluje. Golf R toho je jasným důkazem. Jenže trvalo pár let, než se taková verze skutečně objevila v ceníku. A navíc nedostala benzinový motor, ale diesel. Vlastně je to takový Scout s nízkým podvozkem. Důvod k pláči? Ale jděte.

Technika | Škoda | Rozhovory | Nová Octavia | Premiéry | Škoda Octavia

Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Koncernová matematika je zatím ještě neúprosná, nicméně označovat dieselové RS s pohonem všech kol za nesmysl je hodně zjednodušené. Která auta u nás nejvíce frčí? Ano, naftová. Co  zákazníci chtějí ještě? Ano, pohon všech kol. A co dál? Ano, velký kufr. A dál? No jistě, nízkou spotřebu.

I když to zní snad až trochu přehnaně, dieselové RS je hotový sen, protože spojuje všechno tohle dohromady. Jsem si prakticky jistý tím, že to prodejní propadák ani náhodou nebude. Nejen kvůli kombinaci tolik žádaných vlastností, ale i vzhledem k tomu, jak výsledek funguje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škodu Octavia RS už moc dobře známe a čtyřkolka se od předokolky na pohled liší jen malinkatým štítkem. Jak už víme z minulosti, dieselové RS má pravou koncovku výfuku jen na parádu

RS jak ho (ne)známe

Škodu Octavia RS jsme si představili už několikrát. Nejprve jsme tento model otestovali v rámci mezinárodní prezentace, následně došlo na dieselové kombi a dvakrát i na verzi RS230. Představovat boleslavské „ereso“ je zkrátka zcela zbytečné. Já jen dodám velmi stručně, že navzdory všeobecné známosti má tato verze alespoň v České republice pořád jakési zvláštní kouzlo. Stále se setkáte se situacemi „koukej na to bílý ereso“, nebo „ty máš ale pěkný ereso...“. Kromě toho vzhled samotný není ani u liftbacku vůbec k zahození.

Kombi | Škoda | Sportovní auta | První svezení | Škoda Octavia

Škoda Octavia RS230 je o významný kousek lepší [první jízdní dojmy]

Trochu blíže se ale zastavíme v interiéru. Je to s podivem, ale Octavii s karoserií liftback jsme v této generaci snad ještě netestovali. Ne že by se vpředu nějak lišila, ale vzadu má o něco méně prostoru pro hlavu a menší zavazadelník než kombi. Přesné míry najdete níže v tabulce.

Škoda Octavia RS 4x4: Prostor pro posádku [cm]
Šířka v úrovni loktů vpředu 147
Šířka v úrovni loktů vzadu  146
Prostor pro hlavu vpředu max. 98
Prostor pro hlavu vpředu min. 89
Prostor pro hlavu vzadu  89
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 9
Délka sedáku vpředu  49
Délka opěradla vpředu  66
Min šířka sedáku vpředu  33
Délka sedáku vzadu  45
Délka opěradla vzadu  65
Šířka prostředního sedáku  23
Prostor pro nohy za 178 cm řidičem 24
Prostor pro nohy za 190 cm řidičem 22
Minimální prostor pro nohy vzadu 17
Maximální prostor pro nohy vzadu 41
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 24

I když, ono se řekne menší... Také Octavia liftback umí nabídnout obrovský prostor. Když jsem skládal do auta pytle s uhlím (ještě že zde byla ta praktická ochranná vana), kladl jsem si otázku, na co je v tomto případě vlastně dobrý kombík. Dlouhá záď pojme neskutečné množství věcí, aniž byste museli sklápět opěradla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Také interiér už dobře známe. Zavazadelník Octavie liftback je jedním slovem gigantický a díky pátým dveřím máte k dispozici výborný přístup. Objem zavazadelníku se s příchodem čtyřkolky nijak nezměnil 

Takže jde v případě RS o designově povedený a nesmírně prostorný vůz. Ano, ne náhodou vyhrála právě Octavia náš megatest. Ono můžete tohle auto kritizovat horem spodem, ale jakmile vezmete do ruky nějaké měřidlo, nelze namítat vůbec nic.

Škoda Octavia RS 4x4: Prostor pro zavazadla [cm]
Min. šířka  102
Max. šířka 151
Výška po plato  56
Výška náklad. otvoru 113
Výška otevření pátých dveří  186
Max. délka ložné plochy 108
Výška nakládací hrany 68
Šířka nakládacího otvoru 102
Max. délka nákladu k přednímu sedadlu 220

Jinak mi tento test znovu připomněl, že jde o ergonomicky vynikající automobil. Ovladače jsou přehledné, multimediální systém jednoduchý, přístrojový štít nemůže být čitelnější. Jen ta drobnost se seřizováním osvětlení přístrojů, které se musí dělat přes nastavení v multimediálním systému, je vysoce nepříjemná. Kéž by v rámci nějaké obměny modelových roků někoho už konečně napadlo přidat jeden úplně obyčejný ovladač vlevo pod volant. 

Radosti
Velmi prostorný interiér
Schopný podvozek
Výkonný motor
Povedené řízení a řazení
Systém XDS+ pracující také na zadní nápravě
Starosti
Přestože jde o nejdražší verzi v řadě RS, pořád je zde mnoho drobných příplatků
Detaily typu absence jednoduchého ovladače na ztlumení osvětlení přístrojů
8  /10
87 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie87 fotografií
_DSC1271.jpg _DSC1273.jpg _DSC1275.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, RS jak ho (ne)známe
  2. Bez automatu ho nedostanete, Dynamika, brzdy
  3. Na okreskách o mnoho lepší, Na písmenka zapomeňte
  4. Verdikt, Technické údaje
  5. Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4: Fotogalerie
Škoda Fabia 1.2
Rok výroby: 2011
Stav: 103 521 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Fabia 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 142 201 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2001
Stav: 119 542 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 6 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků