Kacířská myšlenka na závěr
Octavii RS jsme testovali koncem listopadu, takže nebylo mnoho možností vyzkoušet si jízdu na suché silnici. V zatáčkách má vypomáhat systém XDS, na okreskách si také máte užít variabilní řízení, jenže je neoddiskutovatelným faktem, že jakmile padnou první kapky vody na silnici, Octavia RS končí a může mít x dalších elektronických pomocníků.
Mimochodem stabilizaci lze přepnout pouze do režimu ESC Sport, úplně ji deaktivovat oficiálně nejde (i když i na to existuje jistý postup). Ale i s částečně deaktivovanou stabilizací si lze za volantem docela užít. Na kluzké silnici stačí v rychlém nájezdu povolit plyn a velká záď vás začne předbíhat. Pokud včas nezareagujete, vyřeší situaci stabilizace za vás a to i docela citlivě.
Akcelerace ze zatáček ale na kluzké silnici logicky není nic moc, přidáte příliš plynu, jedete po tečně ven. Octavia RS bezmocně hrabe. Je to myslím velká škoda. Ačkoliv údajně existuje prototyp s mezinápravovou spojkou, Volkswagen tento záměr zatrhnul. Každopádně jak jsem se tak klouzal po okreskách v okolí Prahy a zapisoval si do paměti dojmy z nového RS, objevila se možná trochu kacířská myšlenka.
Bavíme se čistě o dieselu a kombi, o co přijdeme, když nesáhneme po verzi RS? Dostaneme standardnější vzhled, nesportovní sedačky, nebudeme mít vylepšovač zvuku a pod kapotou bude o něco méně výkonný motor. Co naopak získám? Samozřejmě, mířím k verzi s pohonem všech kol. Jestli si vzpomínáte, v létě jsme ji zkoušeli i s přídavnou řídicí jednotkou, která zvedla výkon na necelých 180 koní a pokud mohu subjektivně soudit, tak na dálnici tedy testované RS o moc lépe nejezdilo, naopak na okreskách pro změnu čtyřkolka nejezdila o moc hůře.
Octavia RS je především pěkná a efektní. Pravda, funguje dobře, ale to ona zmiňovaná čtyřkolka také. Osobně bych si při volbě dieselového kombíku důkladně rozmyslel priority. Testované RS má ke klasické slušně vybavené Octavii blíže, než by se mohlo na první pohled zdát a trumf v podobě pohonu všech kol považuji za daleko zajímavější, než třeba otravný generátor rádoby sportovního zvuku.
Druhým faktem, který z mého pohledu hovoří proti Octavii RS, je cena. Vybavené auto za 900 000 Kč si i přes své kvality tuhle cenu neobhájí. Obzvlášť, když za podobné peníze vyprodává například Mercedes končící generaci C s karoserií kombi. Buďte si jisti, že se za volantem budete cítit docela jinak než v top Octavii.
Jediným argumentem, kterým dokážete vyvrátit případné konkurenty, je prostor a dostáváme se tak opět k tomu, co dělá Octavii Octavií. Komu jde v první řadě o místo v interiéru, ten bude zřejmě spokojen i s naftovým RS. Celkově jde o dobré auto, ale není to ani absolutní špička a už vůbec ne sportovní kombi.
Technické údaje: Škoda Octavia
Rok • stupeň výbavy
2013 • RS
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
Vrtání • zdvih
81,0 mm • 95,5 mm
Nejvyšší výkon
135 kW (184 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 500 až 4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
380 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,3 s
Nejvyšší rychlost
228 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
610 l • 1 740 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 502 kg • 1 993 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,9 • 4,3 • 5,0 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 535 mm • 1 506 mm
Rozměr pneumatik
225/45 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 685 × 1 814 × 1 465 mm