51
Fotogalerie

Test Škoda Octavia 1,6 TDI CR: nový český hit?

Kapitoly článku:


Nový lídr s otazníky

Je nesporné, že nová dieselová motorizace českého bestselleru přináší oproti dosluhující jedna devítce PD výrazný kvalitativní posun v mnoha oblastech. O mílový krok se zlepšila kultivovanost chodu, a to jak po stránce hlasitosti, tak i vibrací, která si v ničem nezadá s dvoulitrovým common-railovým bratrem. Důležitého pokroku bylo dosaženo také v otázce spotřeby paliva a plnění exhalačních limitů, potěší i nižší cenová hladina povinného ručení.

Politováníhodným kamenem úrazu se bohužel ukázala být standardně montovaná pětistupňová převodovka. Samotný počet stupňů by v zásadě až tak nevadil, problém je v délce převodů, se kterou se jedna šestka zvláště v nižších otáčkách vypořádává s citelnými obtížemi. Ideálně by se samozřejmě nabízela instalace kratšího šestikvaltu, toho se ale u 1.6 TDI v dohledné době  jen těžko dočkáme a,za sedmistupňové DSG, které v ceníku je, se zase  bude chtít připlácet málokomu.
Jedna šestka sice pracuje mnohem plynuleji a zbavila se i tradičního turbokopance při nástupu výkonu, jenže chraplavé tety - devadenáctistovka a dvoulitr PD - nabízejí větší agilitu při nevelkém nárůstu spotřeby. Ať tak či tak, je téměř jisté, že po odchodu populárních „pédéček“ do věčných motorových lovišť zaujme jedna šestka bez rozpaků jejich místo ve firemních flotilách a především u tradiční rodinné klientely. Jde koneckonců hlavně o zvyk a i přes nezbytné reptání, které může přechod z klasického objemu 1,9 na low-endový 1,6 litru způsobit, si Češi (a nejen oni) novinku v klidu osvojí se všemi klady i zápory - vždyť  je to přeci pořád ta „naše“ oktávka.

Cenovka testované verze Elegance začínala na 550 900,- Kč, což je o 16 000,- Kč více než za kolik pořídíte stejnou výbavou obdařenou jedna devítku. Při vědomí technologického pokroku oproti předchůdci shledávám takový příplatek za přijatelný, třeba i ve světle faktu, že v ceně je oproti PD standardně filtr pevných částic.

Cena v základním provedení (Octavia Prima 1,4): 332 900 Kč
Cena v základním provedení testované motorizace (Octavia Prima 1,6 TDI CR): 434 900 Kč
Cena v základním testovaném provedení (Octavia Elegance 1,6 TDI CR): 550 900 Kč

Test Skoda Octavia 16 TDI CR 50.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 48.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 49.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 51.jpg

Technické parametry

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Řadový, kapalinou chlazený vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč před přední nápravou
  • Objem: 1 598 ccm
  • Největší výkon: 77 kW (105 k) při 4 400 ot./min
  • Největší točivý moment: 250 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min
  • Palivo: Nafta

Přenos výkonu

  • Pětistupňová manuální převodovka
  • Pohon předních kol

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 190 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,8 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
    • Město: 5,7
    • Mimo město: 3,9
    • Kombinovaná: 4,5
  • Objem palivové nádrže: 55 l

Podvozek

  • Zavěšení předních kol: zavěšení McPherson
  • Zavěšení zadních kol: víceprvkové zavěšení
  • Rozměr pneumatik: 225/40 R18

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1 355 kg
  • Užitečná hmotnost: 600 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4 569 mm
  • Šířka: 1 769 mm
  • Výška: 1 449 mm
  • Rozvor náprav: 2 578 mm

Vnitřní rozměry

  • Základní objem zavazadlového prostoru: 560 l
  • Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: 1 350 l

 

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud