51
Fotogalerie

Test Škoda Octavia 1,6 TDI CR: nový český hit?

Kapitoly článku:


Dynamiku kazí příliš dlouhé převody

A jsme u jádra pudla. Vůz, který byl, je a bude  (ať se vám to líbí, či nikoliv) zhmotnělým snem mnoha zástupců českého motorizovaného národa, dostal loni nový motor. To by nebylo nic výjimečného, jenže pohonná jednotka, která dlela v útrobách popisovaného vozu nikterak nezakrývá svoje ambice nahradit v srdcích zákazníků ne vždy opodstatněnými mýty a legendami opředenou motorizaci 1,9 TDI, v posledních letech řečenou s dovětkem PD.

Tenhle zbytnělý fantom Volkswagen Gruppe, který v mnoha výkonových modifikacích obešel jako Polednice nedozírnou řadu koncernových modelů v polovině druhé dekády své existence už přeci jen ztratil dech a vyvstala potřeba výkonové i ideologické náhrady. Ta přišla v podobě plíživé palácové revoluce nahrazující tolik populární „traktory“ s líbezným německým označením „Pumpe-Düse“ (čerpadlo-tryska) méně komplikovanými a kultivovanějšími jednotkami se vstřikováním common-rail. Zatímco nově aplikovaný dvoulitr CR, který se v Octavii nabízí prozatím jen ve špičkovém provedení se 125 kilowatty, se cenovkou dostává už trochu mimo horizont typické cílové skupiny, nová jedna šestka se svými parametry staré jedna devítce hodně blíží.

Test Skoda Octavia 16 TDI CR 43.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 44.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 45.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 47.jpg

Nejprve trochu šedivé teorie. Čtyřválcová šestnáctistovka se šestnácti ventily má rovných 1,6 litru zdvihového objemu a pod kapoty Octavií se dodává výlučně ve výkonovém naladění se 77 kW. Existuje také slabší eventualita se skromnějšími 66 kW, to je však záležitost pouze  pro malé Fabie nebo Roomster. Dva základní dynamické parametry jsou papírově shodné s dosluhující jedna devítkou - stejný je výkon 77 kW i nejvyšší točivý moment 250 Nm. Rozdílné jsou ovšem otáčky motoru. Zatímco 1,9 TDI PD dosahuje maximálního výkonu ve 4.000 ot./min., u 1,6 TDI CR musíte pro stejnou porci o 400 otáček výše, maximálku toćivého momentu najdete níže naopak u jedna-šestky - v 1 500 otáčkách (u 1,9 v 1 900) a dosyta ji můžete užívat až do 2 500.

Pocity z jízdní praxe ve mě už tak velké nadšení nezanechaly, nejprve ale budeme chválit. Doba žhavení se smrskla na čistě symbolické minimum a nic tak nebránilo brisknímu naskočení šestnáctiventilu. První poslech je i za studena víc než dobrý. Svým dobře tlumeným pochrochtáváním s minimem vibrací za sebou jedna šestka nechává vzadu hřmotné „pédéčko“ 1,9 a celkově je minimálně stejně dobře kultivovaná jako větší common-railový dvoulitr. Po nezbytném (mimochodem velmi rychlém) ohřátí je akustická přítomnost dieselového ústrojí patrná o dost méně než dosud. Nezanedbatelným plusem jedna šestky oproti staršímu většímu strýci je také bezpečné splnění emisní normy Euro 5 a sériová aplikace filtru pevných částic ve výfukových plynech odkazuje do říše úsměvných vzpomínek na občasné oblaky černého dýmu za autem.

Test Skoda Octavia 16 TDI CR 18.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 22.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 23.jpg
Test Skoda Octavia 16 TDI CR 25.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 26.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 27.jpg

S jízdní dynamikou už to tak slavné není a troufnu si říct, že řidiče, který na jedna šestku přesedne i z původní základní jedna devítky s 66 kW, může v tomto směru čekat i nemilé rozčarování. Bez ohledu na tovární údaje o točivém momentu a tedy i vyšším výkonu v nízkých otáčkách byl agregát do nějakých 1 700 - 1 800 ot. neskutečně lenivý a pokud se vám nedej bože „podaří“ spadnout ke kótě 1 000, motor v drtivé většině případů nekompromisně zhasíná. Fraška zvaná „Blbec stojící v křižovatce“ se pak snadno může stát krutou realitou. Lehce pod dvěma tisíci přeci jen přicházelo něžné probuzení k životu a následovala rovnoměrná i přijatelně svižná akcelerace, která vrcholila v  4 500 otáčkách. Žádný energický kopanec jako u jedna devítky se tedy v žádném případě nekoná, „šestnáctka“ obecně působila o hodně uhlazenějším ale také línějším dojmem.

Velkou vinu popsaných neduhů přičítám pětistupňové manuální převodovce, jejíž rychlosti jsou v honbě za ekonomikou provozu nataženy neúměrně k charakteru motoru. Tohle je prostě úspora na nesprávném místě a je na bíledni, že kratší pětí- nebo šestikvalt by výsledný dojem z motoru výrazně vylepšil. Vzhledem k absenci něčeho takového v nabídce nezbývá než zimíni alternativně nabízený dvouspojkový automat DSG se sedmi stupni, který však cenu auta navýší o citelných 55 000,- Kč.

Test Skoda Octavia 16 TDI CR 28.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 29.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 30.jpg

Nepříliš vhodné zpřevodování dobře ilustroval pokus o pružné zrychlení z padesátikilometrové rychlosti na čtyřku, případně pětku znamenající nekonečné vteřiny pocitu marnosti z letargie pohonné jednotky, které byly zpravidla rázně utnuty podřazením za tři. Jen málokterý masochista asi vydrží naslouchat indikátoru ekonomického řazení na displeji mezi budíky, který mi příkladmo v kopci v klidu doporučil zařadit pětku, následkem čehož se motor běžící na 1 300 otáček povážlivě přiblížil hranici klinické smrti.

Pravda je, že kdo tohle ustojí, může se těšit na velmi příznivou spotřebu, které se ale v klidu dočkáte i při méně drásajícím udržováním otáček v rozmezí 1 800 a 2 500. Takto není problém jezdit ve městě do šesti a po venkově dokonce jen lehce nad čtyři litry. Na dálnici není jedna šestka s pětikvaltem rozhodně žádným dravcem, zákonných 130 km/h nicméně znamená jen 2 400 otáček a spotřeba proto jen zřídka překročí šest litrů. Je samozřejmé, že když se chcete domáhat přeci jen živějšího jízdního projevu, apetit o nějaký ten litřík povyskočí, celkově jsou ale výsledky téhle klíčové disciplíny rozhodně pozitivní.

Stabilní jízdní komfort

Menší motor, s nímž je vůz mimochodem jen o 5 kg lehčí než 1,9 TDI, se na jízdních vlastnostech oktávky podle očekávání nijak nepodepsal a podvozek tak odváděl svůj velmi dobrý standard. Tradičním pozitivem je dobrá odolnost proti terénním záludnostem českých vozovek, jakož i vcelku zdařilý kompromis v otázce tvrdosti odpružení, které je na jednu stranu dostatečně pohodlné, na druhou stranu vyhoví požadavkům na dostatečnou jistotu v zatáčkách.

Od auta s převážně rodinným charakterem nemůžete očekávat žádnou přehnanou touhu po vyřezávání ostrých oblouků, když už se vám ale podaří vřítit se do zákruty rychleji, než jste zamýšleli, nemusíte se bát žádných zákeřností. Průjezd může být místy vlivem méně komunikativního řízení trochu rozevlátý, ESP přichází zvláště při větším obsazení auta ke slovu relativně brzo i citelně. Doménou vozu je díky velmi dobré směrové stabilitě plavná jízda po dálnici nebo mírně zvlněných úsecích běžných silnic. Funkčně bez výhrad byly tradičně hůře ovladatelné brzdy-jedovky s citlivým nástupem účinku ABS.

Test Skoda Octavia 16 TDI CR 32.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 33.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 36.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 40.jpg
Test Skoda Octavia 16 TDI CR 38.jpg
Test Skoda Octavia 16 TDI CR 39.jpg Test Skoda Octavia 16 TDI CR 41.jpg 

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud