O nové Škodě Octavii byly napsány desítky testů, popsány stohy papírů a většina zkušeností byla dosud kladných. Někteří čtenáři se navíc s mladoboleslavskou novinkou již svezli, přesto si myslíme, že leccos napsáno nebylo. Proto jsme se rozhodli novou Octavii otestovat ještě bedlivěji, zaměřit se i na ty sebemenší nedostatky, které jinak povedený vůz vracejí zpět do minulosti...
Kapitoly článku:
Při reálném setkání nová Octavia působí paradoxně kompaktněji než dosavadní druhá generace. Nárůst karoserie všemi směry je skvěle zamaskován, přestože Octavie patří k největším modelům nižší střední třídy.
Zajímavostí je zkrácený přední převis (-29 mm), jelikož žádný motor pod kapotou již není skloněn vpřed (dříve benzínové 1,2 a 1,4 litru). Oproti tomu byla prodloužena záď vozu (+11 mm). Zvětšen byl i rozchod kol (vpředu o 8 mm, vzadu pak o 6 mm).
Oproti „dvojce“ trojková Octavia narostla o 90 mm na délku, o 45 mm na šířku a o 108 mm se prodloužil rozvor. Na výšku je novinka o 1 mm nižší.
Nejlépe vybavené Octavie ve verzi Elegance mají zadní světla provedená z LED diod (u prostřední výbavy Ambition jsou za příplatek 3500 Kč, kdežto pro základní Active si je nelze objednat vůbec).
Vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu jsou dostupné od druhé výbavy, stejně tak tónovaná skla (za ty je nutné v základu připlatit 5000 Kč).
Výsuvné integrované ostřikovače pořídíte u všech výbav za 3500 Kč, přípravu pro tažné zařízení za 5000 Kč a elektricky ovládané okno od druhé výbavy za 20.000 Kč.
Bohatýrský interiér
Mladoboleslavská automobilka na interiéru nové Octavie rozhodně nešetřila, což je patrné ze všech použitých materiálů. Ovladače vynikají precizních chodem, jejich povrch je příjemný a mohou se pochlubit ideálním podsvícením.
U zkoušeného vozu je výtečný pocit umocněn nejvyšší specifikací obohacenou o řadu příplatkových položek. V Octavii proto nechyběla navigace Columbus nebo audiosystémem Canton s osmi reproduktory, subwooferem a celkovým výkonem 720 W. Subwoofer našel své místo na levé straně v zavazadlovém prostoru a celkové podání hudby je bez připomínek.
Ovladače vynikají precizních chodem...
Za tento povedený audiosystém si u druhé výbavy Ambition připlatíte 15 900 korun, v nejvyšší specifikaci o 3000 korun méně. Za Columbus u výbavy Ambition i Elegance připlatíte shodně po 37 500 korun.
Bez „Simply Clever“ to nejde
Stejně jako u Rapidu potěší drobnosti nazývané Simply Clever (škrabka na led umístěná na krytu otvoru palivové nádrže, držák výstražné vesty pod sedadlem řidiče atd.).
U Octavie naleznete navíc čalouněné přihrádky ve dveřích, díky kterým odložené předměty nedrnčí ani nerachotí. Další praktickou vychytávkou je odkládací přihrádka pro mobilní telefon vybavená zesilovačem signálu napojeným na vnější anténu.
Potěší i drobnost v podobě stavitelných držáků nápojů v loketní opěrce na zadních sedadlech. Samozřejmě jako u Rapidu nechybí možnost si přiobjednat oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru nebo schránku na odpadky v obložení dveří.
Kufr na prvním místě
Nebyla by to Octavie, kdyby její zavazadlový prostor nebyl doslova obrovský. Ze všemožných drobností usnadňujících využitelnost "kufru" je patrné, že mu byla při vývoji interiéru věnována ještě větší péče než interiéru.
K dispozici je praktický síťový program nebo možnost umístění krytu zavazadelníku za opěradly zadních sedadel, kde je pro něj při nutnosti převozu vyšších předmětů přichystané místo. Rozepisovat se podrobně o zavazadelníku nemá smysl, je důkladně vyřešený a maximálně praktický.
Zavazadelník má obří rozměry a pravidelné tvarování.
Není šestnáctistovka jako šestnáctistovka
Vznětová šestnáctistovka TDI-CR je v trojkové Octavii zbrusu novým motorem řady EA 288. S agregátem (EA 189) pod kapotou Rapidu, Fabie, Roomsteru, minulé Octavie či Superbu GreenLine má společné pouze označení, udávané technické parametry a rozteč válců.
Kromě vodního mezichladiče stlačeného vzduchu je nový agregát vybaven odlišným vstřikováním od firmy Bosch (dříve Continental - Siemens). Nové jsou výfukové svody integrované v hlavě válců, které využívají teplo výfukových plynů pro rychlý ohřev chladící kapaliny.
Zpátky do minulosti 1: nový diesel s pětikvaltem
Absence šestistupňové manuální převodovky dost vadí (šestikvalt dostane pouze verze GreenLine s výkonem 81 kW). Jednotlivé odskoky testované pětirychlostní převodovky jsou dosti velké, často dochází k podtočení a ve městě je nutné i šedesátkou jezdit na trojku (dunění není problémem jen samotného zpřevodování, ale i podceněného tlumení torzních kmitů pomocí dvouhmotového setrvačníku či silentbloků).
Převodovka je odstupňována velmi ekonomicky, na pětku motor točí při dálniční 130 km/h necelých 2500 ot./min. Nový motor se oproti předchůdci vyznačuje hladkým chodem, je příkladněji utlumen a vibrace nelze téměř pozorovat.
Pokud se budete pohybovat maximálně v pásmu středních otáček, budete spokojeni i po stránce produkovaného zvuku (hluku). Celkově se vznětová pohonná jednotka povedla a může se zařadit mezi lepší vznětové šestnáctistovky na trhu.