Test: Škoda Fabia Praktik asi nenahradí pick-up

Test: Škoda Fabia Praktik asi nenahradí pick-up

Po loňském ukončení výroby modelu Škoda Pick-up se zdálo, že domácí automobilka vyklidila na poli lehkých užitkových vozů pozice. Ne tak docela, i když náhrada v podobě Fabie Praktik asi zcela nenahradí známý pick-up.

Důvod je nasnadě. Fabia Praktik není čistě užitkovým modelem, pouze pro převoz nákladu přizpůsobeným osobním vozem, a tak samozřejmě nemůže nabídnout tak vysokou užitkovou hodnotu, jako nabízel mladoboleslavský pick-up. Přesto ve své kategorii – užitkových vozů do dvou tun – jasně se 282 kusy (leden až březen 2002) vede žebříček prodejů.

Konstrukce

Jak už bylo řečeno, Fabia Praktik je vlastně pouze výrazně modifikovanou osobní Fabií Combi a nikoliv samostatným modelem. Odlišností proti osobnímu modelu je však tady celá řada. Za předními sedadly je dělicí mříž, přičemž zadní sedadla ustoupila nákladovému prostoru. Zde se konstruktérům podařilo z dispozic standardního kombíku vydupat skutečně maximum, my oceňujeme zejména robustnost provedení. Podlaha je z masivní laminované dřevotřísky a boky jsou chráněny bytelnými plechovými obklady. Zadní sklo je proti poškození chráněno ocelovou mříží a výplně zadních bočních dveří jsou jednoduché z tvrdého černého plastu. U zadních dveří s plechovými tabulemi místo oken nás přitom čekalo překvapení – otevírat se daly jenom ty pravé, levé byly namontovány napevno. Údajně je to z bezpečnostních důvodů.

 

Když se však mladoboleslavští konstruktéři zamýšleli nad praktičností vozu, zapomněli vzít v potaz několk maličkostí. Třeba to, že řidič musí mít dobrý přehled o vozidle i dozadu, k čemuž malé vnější zpětné zrcátko příliš nepřispívá. Jeho nedostatečnost vynikne v kombinaci se zaslepenými skly zadních bočních dveří. Ne vždy má řidič fabie praktik dostatečný přehled také o dění za vozem. Vůz není vybaven vyhříváním zadního skla ani jeho stěračem (?!). Méně praktická je také otevřená zásuvka na palubní desce, na druhou stranu potěší síť na dokumenty, která u „praktické“ fabie přibyla nad hlavami cestujících a výklopná přihrádka na drobnosti (třeba pro sluneční brýle), jež se nachází mezi slunečními clonami.

Užitek

Další odlišnosti užitkové verze od osobní už nemají praktický význam. Šedé nárazníky připomínají nejlevnější Fabii Junior, pohled pod kapotu však tuto obavu zaplaší. Na rozdíl od juniora zde totiž nescházejí kryty motorového prostoru, ani nechybí těsnění kolem kapoty. Ve srovnání s populárními kompaktními dodávkami nabízí Fabia Praktik menší prostor pro náklad. Délka ložné plochy je zde 1580 mm, přičemž třeba Opel Combo v tomto směru nabízí celých 1780 mm. Též maximální šířkou 1235 mm Fabia Praktik zaostává za konkurencí – combo má tento rozměr 1300 mm a Peugeot Partner dokonce ještě o 300 mm více. Na druhou stranu zákazníkem škodovky asi bude více ten, kdo si bude vybírat z modelů Peugeot 206 XA, Opel Corsa Van nebo Fiat Punto Van. Ale větší užitečnou hmotnost než pouhých 390 až 450 kg shodných s osobním provedením vozu by si asi řemeslníci a malí živnostníci zasloužili.

Motory

Pod kapotou Škody Fabia Praktik mohou pracovat dva agregáty – známý „škodovácký“ zážehový 1,4 MPI (50 kW) a koncernový vznětový 1,9 SDI (47 kW). Právě dieselová jednotka poháněla testovaný vůz a nutno říci, že s její prací jsme byli opět spokojeni.

Bezesporu je asi nejpružnějším a nejúspornějším atmosférickým vznětovým motorem na trhu, přičemž absence přeplňování sice znamená horší průběh točivého momentu a nižší výkon, ale zato slibuje skutečně dlouhou životnost. Kritiku zaslouží pouze zpřevodování, které je úplně stejné jako u osobních fabií, takže velmi dlouhé. Pouhých 2900 otáček motoru při zařazeném pátém převodovém stupni a rychlosti 130 km/h sice nahrávalo úspornosti a nečekaně vysoké maximální rychlosti (kolem 180 km/h), ale rozhodně to neprospívalo akceleraci. Výtka je to zejména v kontextu s předpokládaným převážně příměstským použitím vozidla, kdy zatížené vozidlo nevyhovuje dnešním nárokům na dynamiku. Dnešním standardům neodpovídá ani vnitřní hlučnost Škody Fabia Praktik, když v prostoru, kde nejsou akustické bariéry se rozléhá vše včetně hluku motoru.

 

Naopak plně se Fabia Praktik do dnešních trendů strefuje svou spotřebou paliva a vlastnostmi svého podvozku. My se v testu vešli do šesti litrů nafty na každých 100 km a došli jsme k závěru, že jízdními vlastnostmi je Škoda Fabia stále na špici kategorie malých vozů.

Cena

Relativně vysoká nám však připadala cena testovaného vozu. Oněch 396 400 Kč (včetně DPH) nám připadá dost i z důvodu, že osobní variantu modelu s tím samým motorem lze pořídit za 386 900 Kč. Je otázkou, proč je užitková fabia dražší než osobní, když většina popsaných změn přináší jako sekundární efekt snížení výrobních nákladů.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud