Test Škoda Fabia Combi 1.9 TDI (247 k): Některé věci nejsou, jak se zdají

Už se vám někdy stalo, že drtíte své auto, po dálnici jedete přes 200 km/h a ta stará popelnice za vámi stále bliká a nemizí ze zpětného zrcátka? Jak to, že stíhá váš dieselový šestiválec? Takhle to dopadá, když věci ve skutečnosti nejsou takové, jakými se na první pohled zdají být.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Úkol č. 1 - nikdo to nesmí poznat
  2. Ano, opravdu tam je čtyřválec
  3. Zatraceně nedotáčivý „šestiválec“
  4. Kopec - nekopec (video), Sedm dní, 120 000 Kč
  5. Fotogalerie

Když jsme připravovali vánoční seriál testů méně obvyklých aut, měli jsme ambice nabídnout něco opravdu hodně speciálního. Naše myšlenky se ubíraly směrem k Lamborghini Aventador, Ferrari, nebo ideálně k srovnávacímu testu podobných aut. Jenže to se ukázalo jako nereálné. Z našeho snažení ale nakonec vykrystalizovalo auto možná ještě speciálnější a zajímavější, ačkoliv je mnohem dostupnější.

Testy | Sportovní auta | Fascinace | Kabriolety | Morgan

Test Morgan Plus 8: Ryze pekelné svezení  

Na silnicích jich potkáváme denně stovky, jsou všude kolem nás. Škoda Fabia první generace dnes stojí v podstatě pár korun, a to i v případech, že budete chtít onu na českém trhu tak oblíbenou kombinaci dieselu a karoserie kombi. Jenže v celém tom obrovském davu prvních Fabií se občas vyskytne specialita, kterou byste zde nečekali a kterou byste ani nepoznali. No a přesně v tom je to největší kouzlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
To je jako ono? Tohle má být ta slavná specialita? Vždyť vypadá jako naprosto tuctová Fabia. Takových jezdí po českých silnicích mraky.

Dobře se podívejte na přiložené fotky, co vás napadne při pohledu na tuhle Fabii? Zase nějaký olítaný exemplář se stočeným tachometrem, takových známe...? A když napíšu, že tento konkrétní kousek má pod kapotou motor s výkonem 247 koní a točivým momentem 482 Nm? Z původní legendární jedna-devítky TDI se systémem vstřikování čerpadlo-tryska? Očekáváte nějaký silvestrovský fór? Nebudeme dělat drahoty. Tohle není fór nebo nějaký trik. Tohle je realita.

Úkol č. 1 – nikdo to nesmí poznat

K tuningu můžete přistoupit několika způsoby. Někteří striktně dbají na vzhled. Čím větší křídlo, tím lépe to jede, čím více pruhů, tím více a....? Ne, „proti gustu žádný dišputát“, to ví přece každý. Komu stačí vyzdobená Fabia s motorem 1.2 HTP, ať si svou jízdu užívá. Jiní jdou na věc komplexně a udělají si ze svého miláčka v podstatě závodní speciál. Od podvozku, přes motor, až po úpravy karoserie. Taková auta jedou rychle a všichni to na nich poznají.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Obyčejné v každém detailu. A o to právě jde. Všechno je tuctové, dokud nešlápnete pořádně na plyn. 

Jenže pak je skupina, která vyznává zcela opačný přístup. Chtějí rychlé auto, ale nechtějí, aby to někdo na první pohled odhalil. Taková auta bývají označována jako „sleeper“ a tahle konkrétní stará Fabia Combi 1.9 TDI je ukázkovým příkladem. Když jsme vyráželi za Tomášem Z., který auto vlastní, byl jsem upozorněn na to, že nejde o žádnou designovou pohádku, kterou bychom mohli vyprávět dětem po Štědrém dnu na usnutí. Realita mě dostala.

Testy | BMW | Sportovní auta | Fascinace | Kabriolety | BMW řada 3

Test BMW M4 Cabrio: Je vám zima?

Když jsme přijeli na místo určení, čekala na nás zaparkovaná Fabia Combi tmavé barvy postavená na regulérně rezavých kolech. Tomáš Z. prohodil něco v tom smyslu, že holt tam jsou už zimáky, takže už to opravdu vypadá jako popelnice, ale že vlastně takovou věc chtěl. Chtěl aby si všichni mysleli, že je to prachobyčejné auto.

A to údajně ještě na focení vypadá dobře, protože ho majitel po delší době umyl a vyčistil interiér. Jinak bychom si prý do auta ani nesedli. Inu, pro příznivce dieselů taková hodně důkladně maskovaná perla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Byly časy, kdy tato Fabia nosívala matně černou karoserii. To ale poutalo moc velkou pozornost, takže se majitel vrátil k původnímu laku. 

Plecháčům a všem drobným oděrkám daným delším provozem navzdory, na tom autě při bližším pohledu něco nehraje. Na Fabii jsou i ty zimáky přeci jen nějaké velké. Konkrétně se bavíme o šestnáctipalcových discích. Podle technického průkazu ale nejde o žádnou nepřístojnost. Jenže za těmito velkými disky až podezřele jasně prosvítají obří kotouče brzd (312 mm vpředu, 256 mm vzadu). Neklamné to znamení poněkud jiného charakteru.

Ale to je asi tak všechno, co by vám na první pohled mohlo být u této Fabie divné. Údajně bývávaly časy, kdy byla karoserie matně černá, ale to prý až příliš přitahovalo pozornost, takže následoval návrat k původnímu laku. Každopádně úkol číslo 1 o nenápadnosti se podařilo splnit na 110 %. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 164 163 km
Cena: 65 000 Kč
Škoda Octavia 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 98 100 km
Cena: 160 000 Kč
Škoda Fabia 1.2
Rok výroby: 2011
Stav: 103 521 km
Cena: 95 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků