Test Škoda Fabia 1,6 TDI: nafta není všechno

Omlazení Fabie bylo jednou z hlavních událostí uplynulé české motoristické sezóny. Jak si stojí s motorem 1,6 TDI vedle 1,2 TSI?
Seznam kapitol
  1. Úvod, „Papamobil“ se širší optikou, Minimum změn v interiéru
  2. Pozitiva motoru kazí jeho cenovka, Tvrdý podvozek české cesty nemusí
  3. Závěr aneb TSI nepřetlačí, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

V české žurnalistice si lze představit jen málo nevděčnějších témat, než je snaha o „objektivní“ zhodnocení kvalit novinky značky Škoda. Fabia samozřejmě úplně nová není, ale o to více odborníků na slovo vzatých se vždy najde. Je to podobné jako s hodnocením výsledků národního fotbalového týmu - když se „plejerům“ dílo zrovna dvakrát nedaří, i zde s jízlivou radou přispěchá 10 milionů náročných trenérů s bohatými zkušenostmi. Pojďme se tedy společně pokusit o malý zázrak a povědět si něco nového a jen minimálně zaujatého o prvním faceliftu druhé generace českého bestselleru.

První pokolení „fabky“ (1999-2007) znamenalo oproti Favoritu/Felicii mamutí kvalitativní skok ve všech směrech. Oprávněně kritizovanou strohost interiéru a usedlý design karoserie v praxi s jistotou přebíjelo příkladné zpracování spolu s praktickými dovednostmi a při stále příznivé cenové politice není divu, že se nejpřirozenějšího dědice škodováckých lidových tradic prodalo do dubna 2007 na dva miliony kusů. Ve stejném roce představená „dvojka“ vzbudila u namlsaného publika už poněkud více kontroverzí a vyrostla i nová konkurence, třeba v podobě korejských výrobců Kia a Hyundai.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Stejně jako výchozí model před třemi lety měla i omlazená Fabia premiéru na ženevském autosalónu a zase u toho bylo pořádně rušno. Jenže nebylo moc z čeho. Karoserie se změnila jen minimálně, a tak hlavním tématem diskusí bylo uvedení z jiných modelů už dobře známých motorů a špičkové „ereso“, kterým se obšírně budeme zabývat v samostatném testu. Ačkoliv od počátku výroby druhé generace Fabie hrály prim neduživé benzíňáky HTP, zaměříme dnes pozornost na vznětovou novinku v podobě motoru 1,6 TDI, který by rád zabil několik much jednou ranou a ve svých třech výkonových alternativách nabídl více přijatelnou náhradu neoblíbeného tříválce 1,4 TDI a globálně nahrazovaného klasika 1,9 TDI PD. My jsme zkoušeli nejsilnější provedení se 77 kW.

„Papamobil“ dostal širší optiku

Většina automobilek má už krátce po uvedení nového modelu v zásobě nachystaný i jeho budoucí designový facelift, který v lépe či hůře načasovaný marketingový okamžik vrhne trh. Zásadním tématem omlazovaní „fabky“ byla optická eliminace výrazného výškového profilu auta (1498 mm oproti 1451 mm u Fabie I), navíc je oproti svému předchůdci také o něco užší. Fabia si kvůli téhle rozměrové hříčce vysloužila nejedno hanlivé hodnocení, za všechny zmiňme „vysoká jako koza“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O to přiblížit nejmenší škodovku vizuálně o trochu více zemskému povrchu než tomu bylo doposud, se designéři snažili nenáročnými prostředky aplikovanými téměř beze zbytku na přídi auta. Ta sice centimetry karoserii v žádném směru nepřidává, ani neubírá, ale snaží se za každou cenu navodit dojem širšího a nižšího vozu. V tomto duchu je pojatá nižší maska chladiče svým tvarem odkazující na stejnou partii u Octavie, přední světlomety i mlhovky a kompletně přepracovaný nárazník. Vše je nižší a delší, zejména světla jsou protažena až do předních blatníků.

Limit daný výchozími parametry karoserie je bohužel stále příliš zřetelný. U hatchbacku to ještě docela jde, ale u kombi se inovace minula účinkem zcela. Příplatková možnost jiné barvy střechy, černé sloupky karoserie, nové barvy ani nový design elektronů ani přes patrné dílčí zlepšení prostě jaro nedělají. Výbavu Sportline poznáte vedle dvoubarevné kombinace laku a fešných sedmnáctek také podle výrazněji tónovaných skel zadní trojice dveří.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Uvnitř skoro vše při starém

Jen minimum novinek přivála nedávná modernizace do interiéru. Můžete se tak „těšit“ na úzké pracoviště řidiče, spousta místa naopak zbývá nad hlavou a to i navzdory vysokému posezu za volantem (i v nejnižší poloze). Ten bohužel neřeší mizerný výhled z auta šikmo do stran a na horní semafory. Také dozadu to není žádná sláva, testované auto navíc nenabízelo parkovací senzory.

Z výbavy však nechyběl jednozónový Climatronic nebo multimediální systém Amundsen se zabudovanou navigací (+ 12 120,- Kč). Mezi zloději tolik oblíbený Columbus se do Fabie vůbec nedodává. Polární badatel nicméně všechno potřebné zmákne s přehledem, chce to jen trochu víc trpělivosti s rychlostí zpracování dat. Výbava Sportline v základu čítá také malou poličku s konektorem umožňujícím připojení externích médií umístěnou pod spodním kastlíkem (má i horní) před spolujezdcem a z jiných škodovek známý displej palubního počítače MAXI DOT svítící zprostředka přístrojového štítu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Přehledný „kompjůtr“ zobrazuje všechny potřebné údaje včetně teploty oleje a snadno se ovládá z příčky volantu. Celá přístrojová kaplička působí nyní i díky pozměněné grafice budíků honosnějším dojmem. Beze změny zůstal vcelku vydařený design skeletu palubky, která byla v našem případě komplet v černé barvě. Je to samozřejmě i se všemi jejími neduhy, takže někteří řidiči mohou dál žehrat na otlačené pravé koleno a tvrdé plasty na většině plochy.

Slícování tohoto kusu interiérového nábytku je podle předpokladů stále precizní, v kontextu celého obýváku by se ale rezervy našly. Předně mě šokovalo dobře viditelné zatékání vody okolo těsnění mezi A sloupkem a konstrukcí dveří a to jsem ani nemusel nechávat auto zaparkované v myčce nebo dva dny na dešti. Z vnitřního opláštění zadního sloupku se zase tu a tam ozvalo nepříjemné zavrzání - to vše po 6 000 ujetých kilometrech. Zcela bez komentáře pak nechávám křehký plast použitý u vnitřních klik, který absolutně nekoresponduje s cenovou úrovní modelu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jelikož šlo o sportovně stylizovanou výbavu Sportline, mohl jsem se polaskat s bezchybným trojramenným volantem s koženým obšitím a bez afektovaného chromovaného „úsměvu“ v jeho středu. Dostatečnému prostoru v oddílu zadních cestujících jsou bohužel obětovány rozměry předních sedaček, které dlouhány nad 185 cm nemohou, zejména co se délky sedáku týče, uspokojit. Vzdor sportovnímu střihu jejich modročerného hrubého čalounění jsem se nemohl pořádně opřít ani o boční vedení, které vykazuje deficit přinejmenším v oblasti ramen. Příjemným přívažkem je naproti tomu optimálně situovaná loketní opěrka a dvoustupňové vyhřívání s rychlým nástupem účinku.

Žádné inovace nečekejte vzadu. I zde platí známé konstanty, jako slušný prostor nad hlavou, přiměřené místo před koleny a jeho chronický příčný nedostatek v oblasti loktů. Do kufru s nadprůměrným základním objemem 315 litrů se u testovaného auta nastěhovaly háčky na igelitky a ohebná ohrádka zamezující nežádoucímu pohybu přepravovaného nákladu. Chvályhodný počin představovala plnohodnotná rezerva pod podlahou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 105 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2004
Stav: 155 281 km
Cena: 75 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků