Postavili jsme dosud nejtroufalejší model korejské automobilky proti nové generaci „španělského Golfu“. S krkolomným názvem se musíte smířit u obou, ale který z nich nabídne lepší svezení na našich oblíbených silnicích?
Opravdu jsou auta čím dál tím nudnější? Stýskáme si nad tím, že snižování emisí a spotřeby zabíjí v autech jiskru. Že ve snaze o kultivovanost ztrácejí charakter. Že v zájmu bezpečnosti okrádají řidiče o prožitek souznění mezi člověkem a strojem. Zapomínáme přitom, že tahle mince má i svoji nablýskanější stranu.
Nikdo, koho baví řídit, nemůže nechat stranou fakt, že tahle nudná, bezpečná a úsporná moderní auta jsou stále rychlejší a schopnější. Vezměte si účastníky našeho dnešního srovnání. Kia pro_cee’d GT 1.6 T-GDI a Seat Leon SC 1.8 TSI FR.
Ani jeden není hot hatch.
Jsou to rychlé hatchbacky na půli cesty, představitelé žánru, kterému v anglických automobilových časopisech říkají „warm hatch“. Maličko peprnější než konfekce, ale do opravdu horkého zboží mají daleko. A přesto. Před deseti lety, kdy jsem s psaním o autech začínal, by se bez problémů mohly postavit ostrým hatchbackům té doby. A většinu z nich na silnici bez problémů porazit.
Seatu nelze upřít střízlivý sportovní švih, ale vedle křiklavého cee’du jakoby se ztrácel.
Modely Kia pro_cee’d GT 1.6 T-GDI a Seat Leon SC 1.8 TSI FR jsme do srovnávacího testu vybrali, protože představují nesamozřejmou volbu. Důležitou složkou radosti z vlastnictví rychlého auta je přece i vědomí, že stejné nepotkáte na každém rohu.
Seat Leon FR, postavený na koncernové modulární platformě, vyplňuje prostor mezi slabšími motorizacemi a zatím neexistující, nicméně ohlášenou dvojicí ostrých verzí Cupra/Cupra R. Kia cee’d GT je prvním pokusem korejské značky o sportovně laděný model a svědectvím jejího rostoucího sebevědomí. Předponou „pro–“ automobilka označuje třídveřovou verzi.
Ano, v testu se nám sešly třídveřové varianty obou rivalů. Jsme rádi, protože vypadají lépe na fotografiích a mají o něco tužší karoserie. Měli byste ale vědět, že Seat Leon FR i Kiu Cee’d GT koupíte rovněž v praktičtějším pětidveřovém provedení. Nejde tedy o žádné víkendové hračky, ale o normálně použitelná auta na každý den.
Než vyrazíme na oblíbenou silnici, v další kapitole se podíváme na techniku obou rivalů a jejich nejdůležitější parametry.
Pokračujte na další kapitolu: