34
Fotogalerie

Test Seat Exeo 2,0 TDI: A4 bez quattra

Kapitoly článku:


Nenápadný i nenápaditý

Chtěl jsem napsat, že Seaty Exeo už téměř rok brázdí české silnice, ale jak jsem o tom tak přemýšlel, nepřišel mi tenhle příměr úplně ideální. Osmdesát sedm kusů prodaných v loňském roce totiž není číslo, ze kterého by si konkurence zrovna sedla na zadek bez ohledu na to, že se Exeo prodává teprve od minulého jara. Jen namátkou - Mondeo 1788 kusů, Insignia 777, Mazda 6 489, Audi A4 580 a tak bych mohl pokračovat. Je tedy evidentní, že žádný španělský vpád do střední třídy se zatím nekoná a nevidím moc důvodů, proč by se na tom v budoucnu mohlo něco změnit.

Hlavní problém spatřuji v samotné identitě modelu. Exeo je sice  na několika místech interiéru i exteriéru ozdobeno identifikačními znaky Seatu, staré Audi A4 z něj ale kouká každým coulem, pod kobercem v kufru jsem dokonce objevil i známý emblém se čtyřmi spojenými kruhy. Bezpohlavní image je možná moc silné slovo, ale musím přiznat, že zhruba tak nějak na mě osobnost Exea působila.

A4 B7 bylo auto v mnoha směrech velmi blízké svému předchůdci B6 představenému před deseti lety a je tedy na bíledni, že Exeo není nositelem žádných hi-tech výstřelků, jak ostatně ani vzpomínané Audiny ve své době nebyly. Neblahým dědictvím je nepraktické podélné uložení motoru a nevyvážené rozložení hmotnosti mezi přídí a zádí. Těžší předek vydatně přiživuje vrozeně nedotáčivou charakteristiku a nepříjemné je také citelné zanořování přídě při ostřejším brzdění. Seat přitom nenabízí možnost instalace pohonu všech kol, jak bylo běžné u Audi a motorizace se omezují pouze na levnější čtyřválcové jednotky. Alespoň, že v této otázce bylo dosaženo pokroku zejména díky přezbrojení všech nabízených „tédéíček“ na technologii common-rail, což byl i případ našeho vozu. Vedle zvýšené kultury chodu musím ocenit především tradičně dobrou hospodárnost.

Z tradic Seatu se vymykal podvozek, který je nezvykle měkký, je to ale spíš jen otázka zvyku, na českých silnicích přijde rozhodně vhod. Takřka beze změny zůstal interiér a je to tak nejspíš dobře. Pochvalu zde zasluhuje výborné  zpracování, nepříjemný je malý prostor vzadu a omezený přístup do kufru.

Seat Exeo tedy rozhodně není špatným autem, doba, kdy se každá automobilka snaží alespoň trochu odlišit mu ale moc nepřeje a Španělům nakonec stejně nezbude nic jiného než vymyslet něco opravdu vlastního. Ani základní cena testované verze 635 900 Kč pro mě není dost pádným argumentem proto, abych jako potenciální zájemce o vůz střední třídy vzal igelitku s bankovkami, zašel do autosalonu Seat a řekl, že tohle auto je právě a jedině to, které chci.

Cena v základním provedení (Exeo 1,6 75 kW Reference): 504 900 Kč
Cena v základním testovaném provedení (Exeo 2,0 TDI 105 kW Style): 635 900 Kč

Test Seat Exeo 20 TDI 01.jpg Test Seat Exeo 20 TDI 04.jpg Test Seat Exeo 20 TDI 19.jpg

Technické parametry

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Řadový, kapalinou chlazený vznětový čtyřválec
  • Objem: 1 968 ccm
  • Největší výkon: 105 kW (143 k) při 4 200 ot./min
  • Největší točivý moment: 320 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min
  • Palivo: Nafta

Přenos výkonu

  • Šestistupňová manuální převodovka
  • Pohon předních kol

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 214 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,2 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
    • Město: 7,4
    • Mimo město: 4,1
    • Kombinovaná: 5,3
  • Objem palivové nádrže: 70 l

Podvozek

  • Zavěšení předních kol: víceprvkové zavěšení
  • Zavěšení zadních kol: víceprvkové zavěšení

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1 430 kg
  • Užitečná hmotnost: 560 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4 661 mm
  • Šířka: 1 772 mm
  • Výška: 1 430 mm
  • Rozvor náprav: 2 642 mm

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 460 l
Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: - l

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud