Kapitoly článku:
Hledá se E85
Když jsem vůz přebíral k testu, trochu mě překvapilo, že se v jeho nádrži nachází běžný benzin a nejbližší „pumpa” na jeho prvořadé palivo E85 (tedy směs ethanolu a benzinu v poměru 85:15) se nachází asi 220 km daleko. Samozřejmě, pro samotný vůz to není problém, auta schopná spalovat ethanol mohou obvykle jezdit i na čistý benzin (či libovolnou směs benzinu a ethanolu až do zmíněného poměru) a Saab 9-3 není výjimkou, přesto jsem si říkal, že je škoda vůz stvořený pro E85 nevyzkoušet s E85 v nádrži. Nejprve jsem to ale hodil za hlavu a jal se vůz prohnat s nádrží plnou Naturalu 95.
Po ujeté stovce kilometrů jsem mohl konstatovat, že Saab turbomotory dělat nezapomněl a jeho dvousetkoňový dvoulitrový čtyřválec patří kombinací výkonu a spotřeby paliva k tomu nejlepšímu na trhu. Při aktivní jízdě rychlostmi neustále překračujícími metu 200 km/h, ke které se rozdjíždí velmi ochotně, si neřekl o více než 17 litrů benzinu na 100 km. To je na dnešní dobu opravdu malé číslo, kterému se dokáže (shora) blížit snad jedině 2,0 TFSI od Volkswagenu, který si při podobné jízdě řekne o 20-22 litrů benzinu, zbylá „turbokonkurence” je docela jinde. Stejně úsporný byl přitom motor i při další, poklidnější jízdě. Ve městě se spokojil s méně než 10 litry a při opravdu úsporném ježdění mu stačilo pouze 5,7 litru naturalu na 100 kilometrů. Svou vlastní kombinaci jsem pak zakončil číslem 9,4 litru na 100 km. To jsou velmi pěkná čísla dokazující, že relativně úsporné turbo není fikcí. Udělat ho ale, zdá se, umí jen ve Švédsku...
Dobrá, takže motor měl už na natural slušný výkon a solidní spotřebu, co mu tedy chybělo? Charakter. A to zoufale. Vůz byl na benzin schopen rychlé a efektivní jízdy, při práci s plynem ale působil jako uhnaný osel. Velké prodlevy a až příliš vadnoucí projev ve vyšších otáčkách, to bylo i přes objektivně dobré jízdní parametry pocitově nepříjemné. Před vynesením ortelu nad samotným motorem tak bylo jasno o dalším postupu: tenhle oslík potřebuje sklenku nečeho ostřejšího. Proč? Protože sám výrobce slibuje, že motor se s E85 chová dramaticky lépe.
I jal jsem se hledat čerpací stanici, nabízející E85. Jediná česká je prý v Brně, což by pro mě znamenalo jízdu přes 200 km po nejhorších silnicích široko daleko, a tak jsem dal přednost Rakousku - taková ekologicky smýšlející země, tam přece musejí mít E85 na každém rohu. Už při předběžném studiu rakouských internetových stránek jsem nad tímto svým přesvědčením trochu znejistěl, přesto jsem se vydal pro E85 právě tam. Jednou ze sítí „čerpaček”, která má E85 podporovat, je Avanti, ale najít benzinku, kde by toto palivo opravdu měli, bylo poněkud starstiplné. Nebudu to natahovat, asi po dvou hodinách hledání jsem narazil na takovou, kde E85 měli nejen v nabídce a s velkou úlevou natankoval plnou nádrž. Útěchou mohla být cena, E85 v Rakousku stálo v přecpočtu asi 23 Kč za litr, samozřejmě díky státní subvenci (podobnou cenu má E85 ze stejného důvodu i v Německu). Musím ovšem říci, že to bylo poprvé v mém životě, co jsem jel pro palivo několik set kilometrů a cestou zpět jej většinu projel... Ale přesto jsem měl radost - bez jízdy na E85 by byl tento test k ničemu.
Kalup v lihovém oparu
Proměna vozu po natankování E85 nebyla okamžitá, po pár desítkách kilometrů ale začal vůz čišit něčím, co předtím ani nenaznačoval - chutí do života. Z ospalého oslíka se skoro rázem stal cválající mustang, kterému povel ke zrychlení není vůbec proti srsti. Motor začal po sešlápnutí plynového pedálu reagovat za zlomek původního času a čile k životu se měl již pod hranicí 3 000 ot. Po překročení hranice 5 000 ot. pak projevoval snahu dále vůz zrychlovat a opravdový konec přicházel až několik set otáček za šestitisícovou hranicí. Na benzin bylo trápením i rychlé přerazení - mohli jste se snažit jak chcete, ale i při bleskové práci s řadičkou a pedály, zabírající destinu sekundy, jste si museli ještě tak půlsekundu počkat, než se probere motor a jeho turbo. Ne tak s E85, návaznost zrychlení na jednotlivé „kvalty” byla takřka okamžitá. Agilitu a rychlé odezvy, přesně to motor nabídl po natankování jeho přirozeného paliva.
A nejen to, nahoru šel dozajista i výkon. Možná se divíte, že ani po tolika řádcích o motoru jsem nezmínil jeho technické parametry. Není to ale samoúčelné, myslím si, že je dost dobře neví ani sám výrobce, a proto jsem si je nechal až pro tuto chvíli. Podle oficiálních údajů motor nabízí výkon 147 kW (200 koní) při 5 500 ot./min a točivý moment až 300 Nm při 2 500 - 4 000 ot./min. Tyto hodnoty mají být dostupné při použití E85, při jízdě na benzin pak má být výkon o 25 koní nižší a točivý moment klesnout o 35 Nm. Ale vzhledem k tomu, že výrobce nemá zjištěnu ani průměrnou spotřebu E85, ani přesné emise CO2 (uvádí pouze, že jsou o cca 80 procent nižší než při použití fosilních paliv), nevěřím příliš ani číslům o výkonu. Dle mých pocitů bych řekl, že na benzin vůz mohl skutečně podávat výkon okolo 180 koní, s E85 v nádrži bych ale jeho výši odhadoval na více než 200 koní. Ostatně pohlédněte na tabulku naměřených hodnot zrychlení a maximální rychlosti, to sedanu střední třídy s 200 koňmi a tak nevhodně dlouhými převody (k těm se ještě dostanu) neodpovídá.
Saab 9-3 2,0t BioPower s E85 v nádrži je zkrátka takový bioletec. Letecké pocity v tomto případě podporuje nejen image značky (myslím teď Saab, ale pozorný čtenář si všimne i čísel na SPZ), ale i vcelku razantní akcelerace, podpořená ostrými nástupy turbomotoru a rychlosti, kterých je tento vůz schopen dosahovat. Díky dlouhým převodům je mu každý kopec malý a pokud jej pustíte z pořádného klesání, rozjede se až na 260 km/h skutečné rychlosti. A to už je slušný let. Myslel si tu snad někdo, že s nízkými emisemi CO2 nelze jezdit rychle?
Za zmínku jistě stojí ještě „vonná stránka věci”. Ethanol je samozřejmě obyčejný líh, a tak stejně jako z benzinového motoru ucítíte za určitých okolností nespálený benzin, také ze Saabu 9-3 BioPower ucítíte nespálený líh. Připravte se tak při couvání z garáže na překvapivou poznámku vaší drahé polovičky ve stylu: „Miláčku, neměl bys řídit, když jsi pil...” Odpověď, že jste nepili, vám v tu chvíli opravdu nepomůže, neboť ve voze si v budete připadat opravdu jako v lihovaru. A nejinak se budou cítit řidiči za vámi, když BioPower „odpálíte” z křižovatky...
Naměřená dynamika
(palivo E85)
Zrychlení:
- 0-100 km/h: 7,65 s
- 0-160 km/h: 18,1 s
- 0-200 km/h: 30,7 s
Maximální naměřená rychlost: 237 km/h
Maximální rychlosti na převodové stupně:
- 1 st. - 58
- 2 st. - 106
- 3 st. - 158
- 4 st. - 203
Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.
Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.