Test Saab 9-3 2,0t BioPower: bioletec

Je čas poznat vůz, který se můze chlubit opravdu nízkými emisemi CO2. Není to žádný „ekohlemýžď”, ale dvousetkoňový Saab BioPower.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Vystrojen i v těžkých časech
  2. Hledá se E85, Kalup v lihovém oparu, Naměřená dynamika
  3. Úsporný i na „líh”, Pohodový Švéd
  4. Závěr, Cena, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie

CO2, to jsou tři znaky, které mění současný svět. Máloco se v historii lidstva stalo takovým strašákem jako tento, v koncentracích vytvářených lidskou činností svými přímými účinky nevinný  plyn. Honba za snížení jeho emisí tak v současné době ovlivňuje naše životy mnohem více, než je většina z nás vůbec schopna připustit. I pokud zůstaneme pouze u automobilismu, nejde zdaleka jen o zefektivnění fungování spalovacích motorů, které je jistě naprosto žádoucí. Dominantní je dnes spíše naplňování zcela iracionálních tužeb těch, kterým oxid uhličitý zcela zastínil mysl.

Masivní nástup turbomotorů, které jsou úsporné jen na papíře. Absurdní zvyšováním hmotnosti nových rádobyúsporných automobilů, které přitom nutně potřebují výkonné motory s přirozeně vyšší spotřebou. Nebo nepromyšlená snaha nahrazovat nepříliš staré automobily novějšími, které jsou přímo ekologičtější, ovšem faktor jejich výroby je zcela zanedbáván - během výroby jednoho každého nového auta se do ozvduší uvolní 20 až 30 tun CO2, což je množství tak ohromné, že jej mrzkou (pokud vůbec nějakou) úsporou spotřebovaného paliva u novějšího auta nelze nikdy „vrátit zpět”. To vše jsou jen tři z mnoha špiček ledovce, nad kterým musím kroutit hlavou pokaždé, když se dočítám o nejnovějším automobilu té či oné značky, který má spasit náš svět.

Ano, nejsem příznivcem boje proti CO2, myslím si, že tento svět tíží mnohem více docela jiné, hmatatelnější a prokazatelnější problémy než globální oteplování. Za takového stavu se může zdát, že jakýkoli ekologický vůz to u mě má předem spočítané. Není to ale nutně pravda, skutečná ekologie je racionální a přináší skutečné úspory, proti kterým nelze nic namítat.

Zda je takovou racionální cestou pohánění vozů bioethanolem, tedy lihem vyrobeným z plodin jako kukuřice či pšenice, si dovolím pochybovat, ale diskusi na téma CO2 už protentokrát opustíme. A podíváme se čistě prakticky na zoubek jednomu z vozů, který byl pro toto palivo stvořen. Jde o Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t BioPower, který v sobě spojuje přednosti praktického rychlého vozu, který řidiče nijak neobtěžuje tím, že je schopen vyprodukovat pouhé desítky gramů CO2 za každý kilometr jízdy. Zajímavým objevem je nakonec i pro ty, kterým jsou emise CO2 celkem ukradené. Čím? To vše se postupně dočtete.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vystrojen i v těžkých časech

„Na každou jízdu se oblékám tak, jako by byla moje poslední,” odpovídám v žertu těm, kteří se mě ptají, proč takřka při jakékoli cestě usedám do auta v obleku. Podobným způsobem na vás může působit i poslední provedení Saabu 9-3 sedan. Samotný Saab totiž neprožívá zrovna dobré časy a pod tíhou problémů mateřského koncernu General Motors se i jeho ekonomická situace velmi zkomplikovala. Model 9-3 ale rozhodně nepůsobí dojmem, že by jej cokoli tížilo. I po posledním faceliftu zůstává konzervativním fešákem, který zvenku i zevnitř ctí tradice švédské značky. Uhlazený, velmi čistý vzhled tříprostorové šípovité karoserie je nadále velmi svěží a okouzlující pro drtivou většinu kolemjdoucích. Mám sice pochopení pro ty, kterým neučarovalo ani zvýraznění předních partií chromem, ani implementace koncových světel s čirým překrytím, nicméně si myslím, že uhlazenost 9-3 to na rozdíl od podobných úprav 9-5 nikterak nezdevastovalo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Jestliže zvtárnění exteriéru je velmi konzervativní, tak provedení interiéru je ultrakonzervativní. Velmi bych se bránil použití slova „zastaralý”, ale interiér opravdu ctí ty neklasičtější saabovské linie a dává dohromady čistý a jednoduchý celek, který vyniká přehledností a nesnaží se zaujmout nějakými lacinými „kudrlinkami”. Vzhled lze objektivně posoudit těžko, provedení už ale lépe. A zde musím vznést první výhrady. Použitá kůže a látka působily velmi dobrým dojmem, zvolené plasty už ale zraku ani hmatu tolik nelahodily. Některé zkrátka vypadaly příliš lacině a nedobrý dojem dělaly i při jízdě, kdy si při větším bočním přetížení rády „vrzly”. Nemohu říci, že by se interiér rozpadal před očima a vypadal jak přenesený z Dacie Logan, to v žádném případě. Od vozu, který se snaží tlačit kamsi mezi Audi, BMW a Mercedes ale přirozeně čekám hodně. A ani kvalitou použitých plastů, ani kvalitou montáže mě nepřesvědčil (ač zrovna BMW a Mercedes na tom momentálně nejsou o mnoho lépe).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Každopádně, krom drobného označení na zádi (v našem případě tedy i ohromného označení na boku...) se BioPower od běžného provedení 9-3 nikterak neliší, a tak nemá smysl jeho vzhled dále rozpitvávat. Pojďme se tedy raději blíže podívat na technickou stránku věci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Vystrojen i v těžkých časech
  2. Hledá se E85, Kalup v lihovém oparu, Naměřená dynamika
  3. Úsporný i na „líh”, Pohodový Švéd
  4. Závěr, Cena, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 65 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků