Kapitoly článku:
Lineární turbomotor
Je to sice protimluv, ale Renault se chtěl za každou cenu držet své legendární dvanáctistovky. Ta už odsloužila milióny kilometrů ve statisících předchůdcích současného Twinga a v dnešní vybroušené podobě představuje jeden z nejagilnějších motorů jak z hlediska výkonu, tak spotřeby. Jak to asi dopadne, když jí nadopujeme turbem? Změní se v nenasytného žrouta, nebo po 50 000 km vypoví své služby?
Nestalo se ani jedno, Twingo GT je úsporné i výkonné. Přeplňovaný zážehový čtyřválec má zdvihový objem pouhých 1 149 ccm a poskytuje 74 kW (100 k) výkonu při 5 500 ot./min. Sto koní má dnes hodně automobilů, ale v třídě miniautomobilů to slibuje zážitek. Maximální točivý moment činí solidních 145 Nm při 3 000 ot./min.
Po nastartování se pod kapotou ozve mechanický zvuk francouzské vrtačky a jen nezantelně se při akceleraci přidává jekot turba. Rozjezdy jsou plynulé a hbité, čekání na zapojení turba do práce relativně krátké a ve vysokých otáčkách výkon neodchází ze scény příliš rychle. Turbo na projevu motoru zkrátka není znát tak moc, jak by se u velmi malého přeplňovaného motoru dalo očekávat, a nabízí poměrně velké množství linearity.
Jízda po městě vybízí k úspoře paliva a naše výsledná spotřeba 6,7 l/100 km nám vyráží dech. Na turbomotor opravdu krásná hodnota. Jak tomu asi bude na okreskách? Vyrážím na Vysočinu a snažím se malému turbomotoru nahmatat tep – marně. Zátah je neznatelný, zrychlení plynulé a reakce plynového pedálu připomíná kolt proklatě nízko. Výsledná spotřeba činí 7,6 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu se pak dostávám na 6,1 l/100 km, což mi přijde spíše jako setkání třetího druhu.
Nejtěžším testem pro Twingo GT je zapřažení do cestovatelského úsilí. GT je přece Gran Turismo a tak by bylo škoda nevyzkoušet, jestli se Twingo hodí také na cestování. Vyrážím proto na dálnici na trase Praha - Brno - Zlín a chci zjistit, nakolik si malé Twingo poradí se zatáčkami na D1, s betonovým skákáním a dalšími záludnostmi. Teď se ale zaměřme na motor - při svižnější jízdě se odvděčí spotřebou 9,1 l/100 km, kterou jsem při takovém stylu jízdy nečekal.
Nazpět už jedu podle předpisů a spotřeba klesá na 8,1 l/100 km. To je opět moc hezká hodnota, za kterou se Twingo nemusí stydět. Nejpůsobivější je přitom právě zátah, se kterým naprosto lineárně zrychluje až do nejvyšší rychlosti. Turbodíru budete hledat obtížně. Proto turbomotor u Twinga považuji za nejlepší malý turbomotor.
Naměřená dynamika
Zrychlení:
0-100 km/h: 12,2 s
0-120 km/h: 17,6 s
0-140 km/h: 25,2 s
0-160 km/h: 40,5 s
0-180 km/h: 75,2 s
Nejvyšší dosažená rychlost: 190 km/h
Pružnost:
40 - 80 km/h: 3 st. 7,5 s; 4 st. 10,5 s
60-100 km/h: 3 st. 8,1 s; 4 st. 11,8 s; 5 st. 13,9 s
80-120 km/h: 4 st. 9,2 s; 5 st. 15,1 s
Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně
1 – 40 km/h při 6 100 ot./min
2 – 75 km/h při 6 100 ot./min
3 – 115 km/h při 6 100 ot./min
4 – 155 km/h při 6 100 ot./min
5 – 190 km/h při 5 800 ot./min
Převody:
40: 2 - 3100; 3 - 2100; 4 - 1500; 5 - 1200
60: 2 - 4800; 3 - 3200; 4 - 2300; 5 - 1800
80: 3 - 4300; 4 - 3200; 5 - 2500
100: 3 - 5300; 4 - 3900; 5 - 3000
120: 4 - 4600; 5 - 3600
140: 4 - 5500; 5 - 4200
160 5 - 4900
Vyskákaný atlet
Renault Twingo GT má takřka sériový podvozek běžného Twinga, ale přece jen se snaží jít spíše do německé školy. A tak se sice na příčných vlnách českých dálnic příjemně houpe jako kačena na hladině, ale při utažení zatáčky pěkně podrží. Příčné nerovnosti znamenají vzhledem ke krátkému rozvoru brutální masáž zad a vyjeté koleje mění Twingo GT v ultralight po tvrdém přistání.
Nejtěžší testovací trasou je dálnice D1, kde je Twingo na hranici svých sil. Twingo si nebere servítky v táhlých dálničních stoupáních, ale má vzhledem k rozvoru respekt v ostrým poloměrům zatáček.
Na Kroměřížsku testuji Twingo v klikatých zatáčkách s nebezpečnými horizonty a i zde se tváří sportovně a bez problému proplouvá vlásenkami.
Řízení mi přijde u Twinga stále francouzsky přeposilované a ocení ho spíše ženy než závodiví řidiči. Rovněž brzdy se svým charakterem spíše hodí k poklidné jízdě. Zatímco brzdění z běžných rychlostí do 130 km/h je otázkou flekování a zběsilého přesunu hmoty v kabině kupředu, při zašlápnutí brzdového pedálu ve 190 km/h je cítit, že Twingo nestíhá brzdit, zvlášě při opakovaných pokusech. Projevuje se to vibracemi kotoučů a souvisejícími zvuky.
Řazení u Twinga GT nemohu ani přes sportovní ambice motoru označit za sportovní. Dráhy jsou při rychlém řazení nepřesné a synchrony příliš neberou přeřazení ze čtyřky na dvojku, i když otáčkově jsme v limitu. Při klidnějším stylu jízdy plně dostačuje. Spojka zabírá zlehka a skvěle si rozumí s turbomotorem. Celkově je Twingo Gt řidičsky příjemným diblíkem s ambicemi dobýt nejedno ženské, ale i mužské srdce.