Kapitoly článku:
Hlavní problém: podvozek
Jakkoliv je motor schopný, výbava slušná, prostor nadstandardní, jedna věc mi na tomto autě velmi vadí, a to až tak, že právě kvůli ní bych si nakonec Latitude asi nekoupil, byť má tento model řadu nesporných výhod. Jde o podvozek a jízdní vlastnosti jako takové. Stručně řečeno, vůz se chová jako automatická převodovka. Jakmile po něm budete chtít něco jiného než poklidné popojíždění ve městě nebo dálniční cestování do 130 km/h, velmi znervózní.
Hlavně nespěchat. Podovzek modelu Latitude preferuje komfort. Při rychlejší jízdě velmi znejistí.
Je to zvláštní, protože teoreticky by neměl být v tomto ohledu problém. Auto dostalo jako základ podvozek z Laguny a vzadu dokonce víceprvkovou nápravu původem od Nissanu. Jenže světe, div se, ono to v praxi moc dobře nefunguje. Že se bude auto houpat a v zatáčkách naklánět, to lze kvůli pohodlnému charakteru dopředu očekávat a to je také v naprostém pořádku.
Ve vyšších rychlostech ale právě zadní náprava znejistí a celý zadek za automobilem poněkud vlaje. Jakmile se k tomu přidají nějaké ty nerovnosti, začne mít zadní náprava nepříjemnou tendenci k odskakování. Na kvalitních silnicích možná výsledek nakonec nebude zas tak špatný, ale to nás, občany České republiky, příliš zajímat nemusí.
Na téma jízdy mohu ještě doplnit fakt, že řízení nedá řidiči jedinou informaci o dění pod předními koly. Nutno ovšem podotknout, že vzhledem k zaměření auta řidič ani takovou informaci vlastně vůbec nepotřebuje. Menším překvapení je posilovač, který oproti očekávání není přeposilovaný. Mimochodem sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí působí v Renaultu Latitude možná až legračně, ale na druhou stranu padne dobře do ruky.
Vykoupení v podobě ceny
Když jsem na začátku zmiňoval hlavní výhody Renaultu Latitude v podobě velkorysého vnitřního prostoru a bohaté výbavy, musím ještě na závěr doplnit třetí položku, kterou je samozřejmě cena. Jak už bylo řečeno, Latitude startuje na částce 499 900 Kč za základní provedení s benzinovým dvoulitrem. Diesel začíná s cenovkou 559 900 Kč a testovaný exemplář s výkonnějším dvoulitrem dCi, automatem a prostřední výbavou Privilege může být váš již od 669 900 Kč.
Výbava je bohatá a de facto nemusíte připlácet už za vůbec nic. Takto velký a pohodlný automobil za danou cenu budete u konkurence hledat jen těžko, obzvlášť když k tomu přidáme několikrát zmiňovanou výbavu, za kterou byste museli kdekoliv jinde ještě platit další a další peníze. Vykoupí tento fakt všechny nedostatky Renaultu Latitude?
Opět velmi záleží na prioritách každého zákazníka. Osobně bych velkému Renaultu odpustil nějaké ty drobné nedostatky v ergonomii a případně i zpracování (někde se prostě nízká cena projevit musí), ale co bych mu neodpustil, to jsou nervózní jízdní vlastnosti. V dnešní době jsou v tomto ohledu standardy položeny někde trochu jinde, což je důvod, proč bych se nakonec poohlédl někde jinde. Sice nedostanete tak velký vůz a možná se budete muset smířit také s chudší výbavou, ale téměř určitě získáte výrazně lepší jízdní vlastnosti, které jsou podstatně důležitější než nějaká navigace.
Technické údaje: Renault Latitude
Rok • stupeň výbavy
2011 • Privilege
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 995 cm3
Nejvyšší výkon
127 kW (175 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 750 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
360 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,9 s
Nejvyšší rychlost
215 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
477 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost: provozní • celková
1 620 kg • 2 180 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,4 • 5,5 • 6,5 l/100 km
Rozměr pneumatik
225/50 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 897 × 1 832 × 1 483 mm