29
Fotogalerie

Test Renault Laguna 2,0: záliv pohodlí i po letech

Příběh Renaultu Laguna brzy začne psát svůj třetí díl. Jaká je ale dnes úplně první Laguna, kterou pořídíte za cenu litých kol na nový vůz?

Kapitoly článku:


Renault se právě chystá vyrazit do boje o zákazníky s třetí generací modelu Laguna. Druhou, stále ještě aktuální generaci jsme si představili nedávno. Ale jak se v dnešním světle jeví ta první, kterou lze dnes koupit za pár desítek tisíc korun? Vyzkoušeli jsme benzinový dvoulitr z roku 1996.

Testovaný Renault Laguna nám zapůjčil Autobazar Prachárna z Hradce Králové.

Nástupce jedenadvacítky

Chceme-li se vypravit do historie Laguny, musíme začít hodně dávno, v roce 1977. Tehdy se světu představil parádní liftback Renault 20 s prostornou karosérií a moderními tvary. Jeho výroba skončila v roce 1984, ale v roce 1986 ho nahradil zbrusu nový model 21, který je dobře známý našim motoristům díky oficiálním dovozům Tuzexu. Rozměrný hranatý automobil se nabízel v karosářské variantě sedan a ještě téhož roku se dočkal sourozence 21 Nevada, což bylo jedno z nejprostornějších kombi na evropském trhu. V roce 1989 se dočkal sedan decentního facelitu a byl z něho odvozena také tehdy stále populárnější karosářská varianta liftback.

renault_laguna/P1380605.JPG renault_laguna/P1380611.JPG renault_laguna/P1380616.JPG

Renault 21 ale postupně stárnul a v posledním roce výroby (1994) už jen těžce dýchal za zády svých konkurentů. Téhož roku se představila první Laguna, v podstatě důkladně inovovaný model 21, který byl ovšem vydáván za zcela nový automobil bez minulosti. Místo hranaté krabice se zde najednou objevil elegantní automobil nadčasových tvarů, který svými proporcemi konkuroval i německým značkám. Kdo však přesedlal z VW Passat, nemohl si nevšimnout výrazně kratšího rozvoru kol. Laguna se totiž tvářila jako plnohodnotný vůz střední třídy, ale rozměrově stála na pomezí nižší střední a střední třídy. Zvláštností také byla zprvu jediná karosářská varianta liftback, která navazovala na prodejní úspěch liftbacku Renault 21. Tu o rok později doplnilo kombi Grandtour.

V roce 1998 se představil decentní facelift Laguny jako odpověď na inovace VW Passat a důkladný facelift Mondea proběhnuvší o dva roky dříve. Teprve v roce 2001 se objevila neméně povedená, ale nepříliš emotivní Laguna druhé generace.

Stručná historie Renaultu Laguna I

1994: představení modelu, pětidveřový liftback, motory 1,8i 8V (65 kW), 2,0i 8V (83 kW) a 3,0i V6 12V (123 kW)

1995: motory 2,2 D 12V (61 kW) a 2,0i 16V (102 kW), kombi Grandtour

1996: motor 2,2 TD (83 kW)

1998: facelift a nové motory. 1,6i 16V (79 kW), 1,8i 16V (88 kW), 1,9 dTi (79 kW) a 3,0i V6 24V (140 kW)

1999: nový motor 1,9 dCi (72 kW) s přímým vstřikováním paliva Common-Rail

2001: představení druhé generace

Motorizace pod kapotou Laguny

Motory Renault nepatřily nikdy ke slabochům, zato často navštěvovaly servis. Základním benzinovým motorem je osmnáctistovka o objemu 1 783 ccm poskytující výkon 70 kW (90 k) při 5 750 ot./min. Největší točivý moment činí dodnes hezkých 142 Nm při 2 750 ot./min. Ta je na tak velký vůz přece jen slabá a projeví se jen průměrnou dynamikou.

Zlatou střední cestou je benzinový čtyřválec o objemu 1 998 ccm a výkonu 85 kW (115 k) při 5 400 ot./min, jeho největší točivý moment činí 168 Nm při 4 250 ot./min. Tento agregát byl ve své době velmi populární a objevil se i pod kapotou námi testovaného vozu. Motor nabízí příjemné dynamické svezení, za které zaplatíte spotřebou kolem 9 l/100 km. Je třeba si dát pozor na vysoký proběh kilometrů, který nezřídka čítá mnoho set tisíc km.

Specialitou od roku 1995 byla verze 2,0S 16V s motorem o objemu 1 948 ccm a výkonu 103 kW (140 k) při 6 000 ot./min. jeho největší točivý moment činí dodnes velmi slušných 182 Nm při 4 500 ot./min. Ta je v našich končinách spíše vzácností a drtivá většina z nabízených esek bude z individuálního dovozu. Navíc tento motor je nešťastným hybridem. Základ patří od Volva, ale hlavu válců dovymysleli inženýři Renaultu. Zanášejí se hydraulická zdvihátka ventilů, opotřebovávají se vačky.

renault_laguna/P1380617.JPG renault_laguna/P1380641.JPG renault_laguna/P1380646.JPG

Nebyl by to Renault, kdyby chyběl šestiválec. Ten v Laguně měl objem 2 963 ccm a z něj poskytoval výkon 125 kW (170 k) při 5 500 ot./min. Neříliš oslnivý výkon dost dobře zastíní nejvyšší točivý moment 235 Nm při 4 500 ot./min. Jízda s ním je balzám na všechny nadopované německé čtyřválce. Nabízí spolehlivý provoz a zvládne 300 000 km.

Nabídku turbodieselů zahajoval ještě předkomůrkový 2,2 D o objemu 2 188 ccm a výkonu 62 kW (84 k) při 4 500 ot./min. Jeho největší točivý moment činí dnes podprůměrných 142 Nm při 2 250 ot./min. Tento turbodiesel byl v nabídce až do roku 1998. ten je tařka nesmrtelný a v kombinaci s turbodmychadlem má relativně přijatelnou dynamiku. Jen je třeba počítat, že za sebou bude mít klidně i půl milionu kilometrů.

Vrcholem naftové nabídky pak od roku 1996 byl přímovstřikový trubodiesel 2,2 DT o objemu 2 188 ccm, ze kterého poskytoval výkon 85 kW (116 k) při 4 300 ot./min. Jeho největší točivý moment činil přijatelných 234 Nm při 2 000 ot./min. Ten patří k vrcholu v nabídce moderních agregátů, ale stejně jako další přímovstřikové turbodiesely trpí na kvalitu nafty a nevydrží tolik jako předkomůrková varianta. Pokud bych si měl vybrat, vzal bych jednoznačně starší motor z důvodu menší servisní záludnosti.

Od roku 1998 se pod kapotou Laguny objevila šestnáctistovka o objemu 1 598 ccm a výkonu 81 kW (110 k) při 5 750 ot./min. U tohoto motoru je riziko brzké únavy a odchodu do věčných lovišť.

V témže roce se představil také nový turbodiesel 1,9 DTi o objemu 1 870 ccm a výkonu 73 kW (100 k) při 4 000 ot./min. Největší točivý moment činí 200 Nm při 2 000 ot./min. Ten kupodivu velké Laguně bohatě stačí a je schopen jezdit pod šest.

Konečně v roce 1999 se laguna dočkala skutečného vrcholu v podobě šestiválce o objemu 2 946 ccm a výkonu 143 kW (194 k) při 5 750 ot./min. jeho největší točivý moment činí 267 Nm při 4 000 ot./min a jízda s ním připomíná jízdu s šestiválcovým Mercedesem. Proběh kilometrů nemusí být vždy vysoký, zato spotřeba a povinné ručení ano.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud