56
Fotogalerie

Test Renault Laguna 2,0 dCi: útok designem

Kapitoly článku:


Nafta Renaultům sluší

Francouzi skutečně umějí naftu. Přitom Renault byl vždy tím třetím vzadu. Již delší dobu ale produkuje výkonné turbodiesely, které snesou srovnání s německou konkurencí a například kompaktní 1,5 dCi je dnes etalonem mezi nejmenšími diesely na trhu.

Pod kapotou testované Laguny se nacházel přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1 995 ccm a výkonu 110 kW (150 k) při 4 000 ot./min. Maximální točivý moment činí 340 Nm při 2 000 ot./min. Výkonovými charakteristikami se zdá být přímým konkurentem francouzského 2,0 HDi 150 k. Oproti němu však více sází na turboefekt a rovněž nedokáže být tak úsporný při šetrné jízdě.

renault_laguna2/P1990108.JPG renault_laguna2/P1990110.JPG renault_laguna2/P1990112.JPG renault_laguna2/P1990114.JPG

Po nastartování se pod kapotou Laguny ozývá velmi tlumené nýtováním, francouzi zkrátka dbají o důkladné odhlučnění. Spojka je poměrně ostrá a rozjezd připomíná katapult. Po kratičké prodlevě se dostavuje turboefekt, který Lagunu vystřeluje vpřed do čela vozů vyjíždějících z každé křižovatky.

Ve městě lze jezdit s Lagunou na pohodu i závodnicky a rozdíl nebude nikdy větší než dva litry na stovku kilometrů. Při úsporné jízdě jsme dosáhli spotřeby 7,2 l/100 km, při dynamické jízdě 9,1 l/100 km.          

Mimo město se Laguně také líbí a dává najevo, že ačkoliv se nejedná o vrcholnou 175k verzi, s konkurenty si poradí. Nebýt vždy výrazného zakuckání při rozjezdu, tedy již zmíněného turboefektu, byl by dojem z motoru impozantní. Opět lze jezdit úsporně podle předpisů za 6,5 l/100 km, nebo šlápnout Laguně na krk a jezdit za 8,9 l/100 km.

Na dálnici se Laguna cítí jako doma.  Zatímco při úsporné jízdě s průměrnou rychlostí 90 km/h jsme dosáhli na testovacím úseku spotřeby 5,7 l/100 km, při dodržování rychlostní limitů to bylo již 7,7 l/100 km a při jízdě s těžkou nohou průměrnou rychlostí 180 km/h jsme jezdili za 10,9 l/100 km.

Francouzský turbodiesel nabízí komfortní a dynamické svezení. Řidiči nabízí spíše dynamiku, než apel na spotřebu. Tomu odpovídá nízká ochota šetřit a vysoká připravenost zrychlovat. Kdo by chtěl opravdu šetřit, ten by měl zvážit vynikající 1,5 dCi o výkonu 110 koní, případně stotřicetikoňový dvoulitr. Pokud by vám naopak testovaný motor neuspokojil, stále máte možnost zvolit silnější variantu o výkonu 175 k. Komu by začal vadit rachot nafty pod kapotou, může zkusit fascinující přeplňovaný dvoulitr na poctivý bezolovnatý benzin.

Naměřená dynamika

Zrychlení:

0-100 km/h:   9,9 s
0-120 km/h: 14,1 s
0-140 km/h: 20,7 s
0-160 km/h: 27,5 s
0-180 km/h: 37,9 s
0-200 km/h: 50,9 s

Nejvyšší dosažená rychlost: 210 km/h

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2 st. 4,4 s; 3 st.  5,1 s; 4 st. 12,9 s
60-100 km/h:                  3 st.  5,9 s; 4 st. 17,5 s; 5 st. 13,7 s
80-120 km/h:                  3 st.  7,2 s; 4 st.   7,9 s; 5 st.   9,9 s; 6 st. 15,6 s;

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně

1 –   50 km/h při 5 100 ot./min
2 –   90 km/h při 5 100 ot./min
3 – 135 km/h při 5 100 ot./min
4 – 180 km/h při 5 100 ot./min
5 – 210 km/h při 4 700 ot./min
6 – 210 km/h při 3 900 ot./min

Převody:

 40:   2 - 2200; 3 - 1500; 4 - 1100; 5 -   850; 6 -  700
 60:   2 - 3400; 3 - 2200; 4 - 1700; 5 - 1300; 6 - 1100
 80:   2 - 4500; 3 - 3000; 4 - 2250; 5 - 1750; 6 - 1500
100:                 3 - 3750; 4 - 2750; 5 - 2200; 6 - 1800
120:                 3 - 4500; 4 - 3300; 5 - 2600; 6 - 2200
140:                               4 - 3900; 5 - 3100; 6 - 2600
160                                4 - 4400; 5 - 3500; 6 - 2900

Posouváme hranice možného

Elektronika dělá divy a Francouzi zázraky. A tak se Laguna v nové generaci ještě více zdokonalila. Jízda po městě je nadále gaučovým zážitkem, který vám nedovolí trpět. I když vyjeté koleje dokáží Lagunu i dnes rozhodit.

Mimo město se Laguně překvapivě líbí i technické tratě, ale kdo by čekal, že je to dáno nastavením náprav, zná jen půlku pravdy. Tíhu změn na svých bedrech nese především elektronika, která zasahuje takřka neustále při každém pokusu o smyk, při utažení vlásenky, při zhoupnutí na horizontu.

renault_laguna2/P1990126.JPG renault_laguna2/P1990129.JPG renault_laguna2/P1990134.JPG

Je to příjemný styl života za volantem, ale trochu nuda. A tak je Laguna správně určena i přes sportovnější vzhled především milovníkům klidné jízdy, případně rychlých dálničních přesunů.

Tou nejpodstatnější změnou je vylepšená zadní náprava, která se dvou dekádách naučila držet stopu i ve vlásenkách. Dalším výrazným zlepšením je stabilita na dálnici ve vysokých rychlostech. Kdo znal předchozí generace Laguny, ten mi možná potvrdí typické cvění zadní nápravy při jízdě okolo 200km/h. To se dnes již prakticky nekoná a Laguna nabízí stejně jisté dálniční svezení jako německá konkurence.

renault_laguna2/P1990136.JPG renault_laguna2/P1990140.JPG renault_laguna2/P1990184.JPG

Řízení si zachovalo svou typickou neohrabanost, sice naznačuje snahu o zpětnou vazbu, ale stejně jako Francouze nenaučíš pořádně anglicky, nepatří chirurgicky přesné německé řízení do francouzských ploužáků - ani těch superrychlých dálničních.

Řazení je naprosto přesné, dráhy jednotlivých stupňů velmi krátké. Spojka zabírá zprudka a brzdy jsou jedovatější než káva od Žida v Maryše. Komu se tedy líbí nová Laguna nepotřebuje nutně řidičské orgie a zpětnou vazbu, ten bude s novou Lagunou velmi spokojen.

Za zmínku stojí celková pohoda na palubě - do vozu neproniká ani aerodynamický hluk, ani nýtování turbodieselu. Renaultu se tak daří držet Lagunu nad běžnou konkurencí v úrovni jízdního komfortu. 

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud