Test Renault Laguna 2,0 dCi: útok designem

Nová Laguna si zachovává svou techniku a jméno, v designu se ale na tradice neohlíží. Pomůže ji to k úspěchu?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Avantgarda bez minulosti, Luxusní interiér, Vzadu žádný med
  2. Nafta Renaultům sluší, Naměřená dynamika, Posouváme hranice možného
  3. Vyšší cena, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Laguna je nešťastné dítko francouzské automobilky. S každou novou generací se snaží zabodovat a pokaždé ji evropští konkurenti svými prodejními výsledky předčí. Přitom laguna je v lecčems prémiovější než daleko zvučnější značky. Ostatně pojďme se přesvědčit společně.

Avantgarda bez minulosti

Renault sice nepřinesl žádnou převratnou novinku v podobě nových motorů, zbrusu nového podvozku nebo diametrálně odlišných rozměrů, přesto je nová Laguna tolik odlišná od své předchůdkyně, kterou jsme pro vás vloni testovali v dvoulitrové naftě. Řeč je o designu, který utrpěl, či prodělal chirurgickou operaci srovnatelnou se změnou pohlaví. Jen je otázkou, zda na ženu či muže.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Příď nové Laguny překonává všechny konkurenty ve střední třídě sportovním espritem. Samozřejmě, že nová C5 je krásně přikrčená, Mazda 6 se tváří jako Lexus a Ford Mondeo morfoval do podoby vozů Aston Martin. Jenže taková změna nestačí a tak si renault řekl: “Uděláme vše zcela od začátku!“

Zatímco přední nárazník neopisuje oblouk konkurentů, ale je hranatý se zaoblením v rozích, za zkosení přední kapoty by se nemusel stydět ani Dodge Viper. Rovněž víceúhelníkové přední světlomety s čirou optikou a xenonovými reflektory jsou působivé a perfektně zapadají do nového designu. Renault se přitom na znamení změny nebojí ještě více zdůraznit své logo na kapotě a všem ukázat, kdo že je tvůrcem automobilů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sklon čelního skla je skutečně zásadní a vnější zpětná zrcátka nepostrádají prémiové blikače. Luxusním detailem je i chromovaná lišta nad průduchem v předním nárazníku. Při pohledu na profil Laguny zaujmou optické zlomy, bohatost tvarů a čistota sportovních rysů. Sám jsem byl mezi těmi, kterým se design nové laguny moc nezamlouval, ale po osobním seznámení jsme změnil názor. Zblízka opravdu vypadá skvěle.

Profil vozu na sebe prozrazuje i nectnost Laguny, kterou je oproti konkurentům nižší karosérie. C sloupek se pro změnu odvážně sklání ke krátké zádi a dynamizuje vzhled francouzského esa. Kontroverzním detailem nové Laguny jsou hranaté koncové svítilny, tvořící hranu pátých dveří a karosérie. Jsou příliš tvrdé a jsou možná místem, které milovníkem francouzského designu podsouvají pochybnosti o novém směru Renaultu. Pod úzkými štěrbinami svítilen je totiž velké nic - masiv pátých dveří a zadního nárazníku. Tento pocit nezachrání ani nelakovaná spodní část nárazníku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Shrneme-li pocity z designu nové Laguny, příď i profil jsou nesmírně vydařeným dílem, které trochu kazí nedomyšlená záď. Celkově však považujeme odvahu francouzských designérů za správnou a myslíme si, že je Laguna originálním představitelem střední třídy automobilů.

Luxusní interiér

V takřka každém testu si naříkáme nad nekvalitními plasty v interiéru. A to napříč automobilovými třídami. Nejvíc si naříkáme ve střední třídě. V tomto testu na nářky zapomeňte. Šéfredaktor se znalostí francouzštiny právě sepisuje děkovný dopis francouzským konstruktérům a designérům za použití nejkvalitnějších měkčených plastů v interiéru nové Laguny. Merci Renault!

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po otevření dveří naši pozornost upoutávají kvalitní materiály, líbivé tvary a hliníková lišta v prazích dveří. Pozornost řidiče okamžitě zaujme nevšedně tvarovaný volant v kombinaci koženého obšití a imitace matného hliníku. Působí luxusně a i imitace má blíže k hliníku než k plastu.

Palubní deska nabízí bohaté tvarování, jehož středem je vlnovka začínající přístrojovým štítem a končící před spolujezdcem jak jinak, než imitací hliníku. Přístrojový štít nese klasické uspořádání včetně displeje palubního počítače uprostřed, další vlnka náleží displeji hodin a klimatizace, pod nímž se nachází středový panel s ovládáním automatické klimatizace a super výkonné audiosoustavy. Tu můžeme bez nadsázky přirovnat k tomu nejkvalitnějšímu na trhu - k audiu Mark Levinson na palubách Lexusů nebo Dynaudio na palubách Volva. Zvláště v sytosti výšek a basů je prostě famózní. Ale to už si vyzkoušejte sami v showroomu. Zapomněli bychom - startuje se tlačítkem vedle sloupku řízení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Úložná schrána před spolujezdcem je nezvykle hluboká a je polstrována nejjemnějším semišem. Takové detaily běžně nacházíme ve vozech Jaguar, ale v Renaultu? Středový tunel v kombinaci imitace matného hliníku, tmavého plastu a kůže nese klasickou poličku s držákem, nápojů, popelník se zásuvkou na 12 Voltů a elegantně tvarovanou loketní opěrku. Před ní se nachází elektrická ruční brzda, která je nyní standardem u většiny dražších modelů francouzské značky.     

Přední sedadla mají perfektně sladěnou kombinaci semiše a kůže, jejich ergonomii můžeme označit za prvotřídní. Zvláštní pochvalu si zaslouží nastavitelné hlavové opěrky. Sezení v Laguně na předních sedadlech je odměnou pro zmučená záda a cestování v Laguně tisíce kilometrů od domova je dar, nikoliv trest jako u většiny konkurentů v daném segmentu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Snad jen malou kritiku můžeme vyseknout za větší blízkost čelního skla k sedadlu řidiče a spolujezdce. Je to dáno shodnou podvozkovou platformou s předchůdcem a výrazným sklonem A sloupků. S tím se nedá nic nadělat a tak blízkost čelního skla jako psychologický moment zde selhává. Zkuste se posadit do nového Mondea a poznáte, jak příjemné je být vzdálen od čelního skla. V Laguně jste o dost blíže.

Vzadu žádný med

Na zadních sedadlech Francouzi také nezapomněli na ergonomii, ale opět byli nuceni přizpůsobit se nízké karosérii a svažujícím se C sloupkům. Výsledkem jsou nízko položené sedáky, které nutí dvoumetrové pasažéry mít kolena pod bradou. Přesto mají navíc hlavu zabořenou do střešního polstrování. Je to takřka neřešitelný problém, jak si poradit s konstrukcí sportovního hatchbacku se svažující se střechou, když populace dnes běžně dorůstá do dvou metrů.

Druhým problémem vzadu je nedostatek místa pro nohy cestujících v oblasti nártů. Pakliže se řidič a spolujezdec vpředu posunou dozadu a řidič si navíc nastaví sedák dolů, pak se do úzkého prostoru noha nevejde. Leda, že by cestující vzadu za jízdy prováděli stojku a pod sedák zasouvali prsty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Komfort sezení vzadu je tedy úměrný výšce cestujících, ty samozřejmě obklopují prémiové materiály, místa je dost pro tři cestující, případně pro dva, kteří si užijí i loketní opěrky.

Zavazadlový prostor se trochu netradičně otevírá stiskem kosočtverce na pátých dveřích. Kdo nezná, ten hledá, kdo pozná, ten má výhodu proti zlodějům. Páté dveře jsou mnohem užší než šířka vozu, což je daň za tuhost karosérie. Přístupnost zavazadelníku je přesto díky uspořádání karosérie typu hatchback nadprůměrná.

V rozích za podběhy zadních kol Francouzi vytvořili úhledné chlívečky s ohradou a tím jejich kreativita při tvorbě úložných schrán skončila. Pod dnem zavazadelníku se ještě nachází skutečně mělká polička bez možnosti praktického využití kromě pašování sáčků s heroinem a pod tímto druhým dnem se již nachází plnohodnotná rezerva s nářadím uprostřed.

Zatímco standardní velikost zavazadlového prostoru činí 450 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel lze vyzískat až 1 377 litrů pro náklad. To už je slušná porce i pro chalupářské závodění v pátečních a nedělních zácpách.

Interiér nové Laguny považuje za nový etalon ve střední třídě z hlediska použitých materiálů – řadí se tak po bok prémiových vozů. Prostorností se snaží dohnat rozměrovou zastaralost podvozkové platformy a v některých detailech tak zaostává. Když se ale podíváme na nový Citroën C5, najdeme takřka totožné slabiny jako u Laguny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

 

Následující kapitola
Renault Fluence 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 119 269 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Laguna 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 152 905 km
Cena: 135 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 139 720 km
Cena: 133 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků