40
Fotogalerie

Test Renault Laguna 2,0 dCi: lepší než šestiválec?

Kapitoly článku:


Pusťte autopilota, kapitáne Pickarde

Tak přece je to Francouz. Po vlně pochyb nás ujistilo komfortní řízení bez informací od vozovky. Tam, kde si s Mondeem střihnete efektní průjezd zatáčkou, cítíte s Lagunou jen gumové brnění do volantu a smýkající se záď za vámi. A kromě toho nic.

Při parkování oceníte velký rejd, při jízdě po městě skutečně dámské řízení, které si nežádá síly od řidiče, ani jeho pozornost. Při rychlé jízdě serpentinami, kterou jsme si s lagunou užili dost a dost, jsme se naučili vnímat rancouzské řízení jako dar pro klid duše řidičovy. Proč se má nervovat cukáním do volantu? Ne, kdepak, jen klid, stabilizace a ABS zbytek nějak zvládne...

Odtažité řízení přestane být příjemné na dálnici, kdy máte pocit, že jste se ocitli ve Star Treku. Do stoosmdesáti je řízení bezproblémové, pak už ale (na méně kvalitním povrchu, což je bohužel většina dálnic nejen v Česku) nestíháte reagovat na vrtochy vozu, které vám dává najevo jinými kanály než skrze řízení. A tak stále korigujete a korigujete, ale pořád pozdě. Okolo 220 km/h máte chuť zvolat: „Pusťte autopilota, kapitáne Pickarde.” protože práce s touhle Enterprise vás prostě unavuje. Nic nebezpečného, ale také nic příjemného.

5renault_laguna1/P1540763.JPG 5renault_laguna1/P1540765.JPG 5renault_laguna1/P1540775.JPG

Brzdy brzdí, řazení řadí

V ostatní aspektech ovšem Laguna nezklame, Francouzi ji tak koncipovali. Kdo s ještě pamatuje na nadměrné zahřívání brz při sportovné jízdě s první generací Laguny, toho mile překvapí čtveřice kotoučových brzd u současné generace, se kterými srdnatě bojuje s fyzikálními zákony na suché i mokré vozovce.

Brzdy jsou poměrně jedovaté, ale není to jen póza, i jejich účinek se zdá být dostatečný. U Renaultu zřejmě přestali jen přidávat na výkonu a přidali i na brzdách, dřívější testy Laguny se stopadesátikoňovým dCi nedopadaly pro brzdy nejlépe.

Ještě stále mám v paměti řazení první generace Laguny. Ne, že by ten klid a oddech za volantem nebyl příjemný, ale najít rychlost dalo občas dost práce. Současná generace Laguny je na tom naštěstí o poznání lépe.

Řadicí páka má příjemný tvar a je řidiči po ruce. Dráhy jsou na Francouze překvapivě krátké a přesné. Spojka jde lehce, jednička padá přesně a rychlá spojka nedovolí motoru zahálet. Vždyť 175 koní pod kapotou bylo stvořeno pro rychlost. Řazení nahoru je lehké a hravé a turbodiesel poměrně rychle dává najevo, když řadíte moc brzy. Řazení dolů dnes již také nestraší řidiče poněkud delšími čekacími lhůtami u synchronů. Když se rozhodnete přeřadit z pětky na dvojku, synchrony se absolutně nevzbouří, jen je nesmíte nutit k rychlejší akci. A nebo se naučit řadit s meziplyny a jejich pasivitu obejít.

5renault_laguna1/P1540725.JPG 5renault_laguna1/P1540743.JPG 5renault_laguna1/P1540757.JPG

Městem bez oblaků kouře

Naše první testovací kilometr patřily husté pražské dopravě. Je zvláštní, jak moc působí Laguna coby hadr na býka, setkáme-li se v provozu s Passaty. Nejčastější reakcí je černý oblak za passatem a prudká akcelerace, jen aby Laguna nejela rychleji. Chcete-li se vyhnout „porážce”, máte nyní k dispozici bravurní turbodiesel, na který ani TDi nestačí. A tak se většinou vyhnete konfrontaci opětováním akcelerace, ovšem bez černého oblaku sazí a nespálené nafty. To je Laguně s vysokou úrovní filtrace spalin cizí.

Jízda ve městě je plná klidu i dynamiky na křižovatkách, kde za sebou necháváte takřka všechny vozy. I přes občasné tupé nárazy připomíná jízda v Laguně spíše plavbu a tichý motor ve spolupráci s vynikajícím odhlučněním se stará o akustickou pohodu na palubě.

Naše výsledná spotřeba ve městě činí 6,7 l/100 km. Je to hodně nebo málo? Chtít od 175koňového motoru spotřebu pod šest je asi bláznovství, solidní dynamika a pohodlí za cenu ani ne sedmi litrů na sto je pozitivní výsledek.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud