Test: Renault Grand Scénic 1.5 dCi EDC – DSG po francouzsku

Renault Scénic a jeho větší sourozenec s označením Grand dostali relativně brzy po svém příchodu na trh faceliftem, který automobilka představila koncem minulého roku. Změn je celá řada počínaje designem, přes drobné úpravy v interiéru až po techniku. Vyzkoušeli jsme Grand Scénic s naftovou jedna-pětkou a dvouspojkovou automatickou převodovkou.
Seznam kapitol
  1. Priorita číslo 1- variabilita, Klasický Francouz
  2. Za sedm, Není dvouspojka jako dvouspojka
  3. Priorita číslo 2 – cena, Technické údaje
  4. Fotogalerie

Renault Scénic, respektive Grand Scénic, není potřeba nijak dlouze představovat. V současnosti figuruje tento model na trhu už ve své třetí generaci a stále se u zákazníků těší nemalé oblibě. Metu 400 000 prodaných kusů překonal dva roky po svém uvedení na trh, a aby byl onen úspěch ještě větší, přispěchal Renault s faceliftem. Co se tedy změnilo?

Zajímavosti | Design | Kombi | Renault | Premiéry | Renault Scénic

Renault Scénic pro rok 2012 s přešitým kabátem

Už podle fotek je jedna z odpovědí zcela jasná. Scénic dostal přepracovaný nárazník, jiná světla, LED diody pro denní svícení, na boku se objevila nová chromová lišta a nabídka laků karoserie se rozrostla o dvě nové položky – Grenat Red a Majorelle Blue. Jak jste si asi všimli, ani jedna se našeho testovacího exempláře netýká. Výčet inovací pokračuje v interiéru, i když zde se toho zas až tolik nezměnilo. Těšit se můžete na lepší čalounění a bohatší výbavu. Novinkou je například systém samočinného přepínání dálkových světel.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Scénic po faceliftu poznáte především podle přepracované přední části. Nový design autu sluší.

Největší novinkou jsou motory. V nabídce se začalo objevovat slůvko „Energy“. Konkrétně jde o jednotky 1.6 dCi (96 kW), která už dříve nahradila jedna-devítku, a jedna-dvojku TCe (85 kW). Facelift zahrnuje i jakousi evoluci agregátu 1.5 dCi, který dostal nové turbo, jiné vstřikovače, systém EGR nebo nové olejové čerpadlo. Výsledkem má být spotřeba nižší o 12% a nárůst točivého momentu z původních 240 Nm na 260 Nm. Bohužel v českém ceníku jej stále nenajdete a navíc ve spojení s převodovkou EDC není k dispozici ani například na francouzském trhu, kde už se Energy 1.5 dCi nabízí.

Priorita číslo 1- variabilita

Protože Grand Scénic není žádnou žhavou novinkou a změn na karoserii není zas tolik, abychom je detailněji rozebírali, přejdu rovnou k tomu, co dělá tenhle Renault tak zajímavým. Na mysli nemám nic jiného, než prostorný a příkladně variabilní interiér. Testovaný exemplář se dostavil v sedmimístném provedení, za které připlatíte 15 000 Kč, takže to vezmeme odzadu. Třetí řada je nouzová, ale kratší trasy zde přežijí i dospělí cestující, byť pohodlí není kdo ví jaké. Nicméně známe i horší.

Design | Video | Dacia

Dacia Lodgy: první statické dojmy

Obě zadní sedadla jsou ukryta pod dnem zavazadlového prostoru, přičemž na manipulaci s nimi vám bude stačit jedna ruka. Prostě zatáhnete za příslušnou šňůrku a sedadlo je venku, zbývá vysunout opěrka hlavy. Prostřední řada nabídne trojici samostatně posuvných, sklopných nebo zcela vyjmutelných sedaček. Zde s prostorem nebude mít problém ani dvoumetrový člověk. Dostatek místa je jak na kolena, tak pro hlavu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sedačky ve druhé řadě můžete samostatně posouvat nebo zcela vyjmout. Ve třetí řadě je to s místem tak akorát.

Vpředu není co řešit, nové čalounění je příjemné a stejné hodnocení takříkajíc sedí také na sedačky. Mezi řidičem a spolujezdcem je posuvná konzole s loketní opěrkou a velkým odkládacím prostorem pod ní. Docela šikovná věc. Sečteno a podtrženo, Grand Scénic nabídne přesně to, co by mělo mít každé správné MPV – hodně místa, maximální variabilitu. Objem zavazadelníku se pohybuje od 208 l do 2063 l.

Klasický Francouz

Francouzské automobilky udělaly za poslední roky velký pokrok, což je vidět i na testovaném Grand Scénicu. Materiály vypadají na první pohled velmi kvalitně a to samé se dá říci i o kvalitě zpracování, jenže zdání trochu klame. Ano, měkké plasty, černé dekory nebo TFT displej suplující klasický přístrojový štít, to vše působí docela hodnotně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Palubní deska vypadá na první pohled velmi kvalitně. V běžném provozu ale člověk zjistí, že zde stále určité rezervy ve zpracování zůstávají.

Nicméně ve zpracování jsou stále rezervy a Scénic vypadá tak, že to, co je v testovacím autě tak pěkné, moc dlouho nevydrží. Tedy alespoň tak na mě působí. Zkuste si třeba zahýbat s „kšiltem“ nad displejem ukazujícím rychlost. Nezdá se, že by bylo potřeba jej dlouze přemlouvat k tomu, aby opustil své místo. A dojem  kazí také například vrzající ventilátor klimatizace. U téměř nového auta to nejsou úplně chvályhodné záležitosti.

Na místo klasického přístrojového štítu Grand Scénic stále používá uprostřed umístěný TFT displej, na kterém se zobrazuje jak aktuální rychlost, tak otáčkoměr (pokud si to řidič zvolí), hned vedle najdeme navigaci TomTom. Osobně nemám s takovým rozvržením žádný problém, alespoň má řidič čistý výhled vpřed a zbytek posádky ví přesně, co se zrovna děje. Jen bych označil za nešťastné umístění rychlosti hned na levý okraj, protože z pohledu řidiče zakrývá věnec volantu část rychlosti. Stav paliva je zcela neviditelný. 

Následující kapitola
Renault Laguna 1.997
Rok výroby: 2010
Stav: 82 119 km
Cena: 110 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2010
Stav: 140 363 km
Cena: 134 000 Kč
Renault Mégane 1.461
Rok výroby: 2007
Stav: 153 588 km
Cena: 53 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek