Kapitoly článku:
Renault ve své moderní historii opakovaně prokazuje, že si zaslouží být považován za progresivní automobilku, která se nebojí neprošlapaných designových cest. Vnitřní prostor nové vlajkové lodi je toho nejnovějším důkazem.
Originální, ale ne samoúčelný
Základní tvary nejsou samoúčelně komplikované, samotnou palubní desku (bez přístrojového štítu a středového panelu) můžeme dokonce označit za strohou. Celkově ovšem kabina vyznívá když ne futuristickým, pak tedy navýsost moderním dojmem s luxusní atmosférou, ve které bych se nebál vidět nádech skandinávského stylu. Může za to právě středový panel, respektive bezpřechodová kombinace středového panelu a středové konzoly.
Dominantním prvkem interiéru je kombinace středového panelu a konzoly, která jakoby visí v prostoru; centrální displej na výšku má jen několik málo dalších aut
Panel se nahoře odděluje od palubní desky a v lehce lomeném oblouku přechází do středové konzoly s asymetrickou horní plochou. Centrální displej je orientovaný vertikálně, jako to známe z prémiových elektromobilů kalifornské Tesly (a Porsche 918). Na středovém panelu se nachází neobvykle tvarovaný volič automatické převodovky, otočný ovladač palubního systému (nejste tedy odkázáni na hmatání po dotykovém displeji, pokud nechcete) a odkládací schránka, to vše zasazeno do velké dřevěné plochy orámované mohutnou lištou v hliníkovém vzhledu.
Až oči přecházejí
Konzola je visutá, podobně jako jsme to viděli v některých modelech Volva, takže pod ní zůstává otevřený odkládací prostor s přihrádkou a držáky na nápoje.
Pozor! Tlačítko na voliči není pojistka jako u mnoha jiných automatů, slouží k aktivaci režimu P (parkování) – při přesunu z N na D nebo R tedy nic nemačkáte; ovladač systému R-Link s tlačítkem Multi-Sense
Není divu, že tak výrazný designový prvek dominuje celé kabině, ale výborně vypadají i sedadla (s překvapivě silným anatomickým tvarováním), dveřní výplně nebo dekorační lišty na palubní desce. A když se dotknete mikrospínače na horní hraně schránky před spolujezdcem, ta se celá vysune ven jako šuplík.
Opravdové divadlo ovšem nastane až se stiskem spouštěcího tlačítka. Onen na výšku orientovaný středový displej totiž ožije bohatou grafikou a přidá se k němu i barevně sladěný digitální displej před řidičem, který plní roli přístrojového štítu.
Ukázka režimů přístrojového štítu – mění se vzhled i barva hlavní kruhové stupnice
Co konkrétně budou oba displeje zobrazovat a v jakém podání, závisí na nastavené konfiguraci. Renault se totiž rozhodl umožnit zákazníkům neobvykle vysokou míru individualizace grafického rozhraní. Základní rozvržení a barevné schéma vyplývá z toho, jaký jízdní režim zvolíte ovladačem Multi-Sense (komfort, sport, neutrální…). Mimochodem, nastavené barvě se přizpůsobí i difuzní osvětlení kabiny, takže zejména při jízdě za tmy se atmosféra na palubě změní skutečně výrazně.
Podle zvoleného režimu Multi-Sense (Komfort, Sport atd.) se změní nejen odezva řízení, motoru, převodovky a dalších systémů, ale i vzhled přístrojů; nastavení každého režimu lze navíc detailně upravit
Nezávisle na aktuálním režimu Multi-Sense si ale můžete vybrat barevné schéma nebo schéma rozvržení přístrojového štítu. Představu o možnostech nastavení si nejlépe uděláte podle fotek v galerii, i když výčet kombinací, které jsme vyfotografovali, není zdaleka vyčerpávající.
Barevnost můžete měnit nezávisle na zvoleném režimu Multi-Sense; na výběr je pět barevných schémat od zeleného přes červené, modré a fialové až po žluté
Svislé orientaci středového displeje je přizpůsobeno i zobrazování navigace, kterou lze navíc roztáhnout na celou obrazovku. Třeba obraz zadní parkovací kamery však zůstává „na šířku“ a proto je relativně malý, byť k orientaci řidiče stačí.
V menu systému R-Link lze nastavit opravdu kde co, klimatizací počínaje a masáží zad konče; grafické rozhraní je přitom přehledné a lze ho rozumně používat i během jízdy, lokalizace do češtiny by ale mohla být pečlivější
A když už je řeč o orientaci řidiče: všechny ty barvy, grafické prvky a animace působí na první dojem tak, že musí člověka zahltit, přehlednost a čitelnost při jízdě je ale velmi dobrá. Subjektivně ne tak dobrá jako u Tesly, ale lepší než třeba u nového Mondea a S-Maxu, jejichž displeje rovněž hrají barvami i grafickými prvky.