Kapitoly článku:
- Historie, Testovaný vůz, Verze Clia, Exteriér, Interiér, Kufr
- Bezpečnost, Spolehlivost, Minulost testovaného vozu, Podvozek a motor, Jízda s Cliem
- Závěr, Okem odborníka, Technické parametry, Srovnání s konkurenci
Závěrem
Clio druhé generace má svého snad nejsilnějšího konkurenta v Peugeotu 206. Ačkoli je Peugeot podle řady názorů hezčí, kvalita zpracování oproti Renaultu u něj pokulhává. Fiesta srovnatelného roku výroby poskytne daleko lepší jízdní vlastnosti, ale menší vnitřní prostor. Také Volkswagen Polo je o něco menší než Renault, vzhledem k poměrně vysokým cenám bych jej však za přímého konkurenta Clia na českém trhu s ojetými vozy nepovažoval. Se zkoušeným vozem jsme ujeli celkem téměř 700 km, a to zejména v kombinovaném provozu. Clio potěšilo dílenským zpracováním, nadprůměrnou užitečnou hmotností (viz připojená tabulka) a palivovou nádrží s objemem 50 litrů, která v kombinaci s nízkou spotřebou poskytuje vozu slušný akční rádius. Pouze při vyloženě agresivní jízdě (v rámci možností podvozku a motoru) překročila spotřeba hranici 7,5 l/100 km, jinak se i při plném vytížení pohybovala okolo slušných 6,7 l/100 km.
Nelichotivé hodnocení jízdních vlastností Clia může jít navrub také pneumatikám s rozměrem 175/65 R14, které sice měly dobrý vzorek, ale byly zimní. Během celého testu se vůz jevil jako dobře udržovaný, plně funkční (až na kontrolku nedovřených dveří) a jeho cenu tedy lze hodnotit jako přiměřenou.
Názor z branže
Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO
Charakteristika modelu
Renault Clio II. generace byl na trh uveden v první polovině roku 1998. Jméno Clio bylo na trhu a mezi zákazníky již dobře zavedené a tak II. generace měla na co navazovat. Jak bývá u Renaultu zvykem, Clio v době svého uvedení částečně stanovilo nová měřítka ve své třídě. To se týká především svěžího designu, který se zdržel prakticky jakékoliv známky agresivního pojetí, a tak spíše než dravé emoce vzbuzovalo nové Clio na první pohled upřímný úsměv. Clio bylo od počátku své výroby nabízeno jako 3 nebo 5 dv. hatchback s dostatečnou paletou motorů. V roce 2001 prodělalo Clio podstatný facelift a současně s ním přišla i 4 dv. varianta sedan, kterou ale Renault prezentuje jako samostatný model Thalia. Zapomenout bychom neměli ani na specialitu v podobě nabroušené verze 3,0 V6 Sport. Ta má motor uložený přímo místo zadní lavice pro cestující a pohon na zadní nápravu. Nová generace následuje od r. 2003
Historie pohonných jednotek a karosářských variant :
1998: 3 a 5 dv. hatchback
1,2 – 43 kW, 1,4 – 55 kW, 1,6 – 66 kW
1,9 D – 47 kW
1999: 1,4 16v – 72 kW, 1,6 16v – 80 kW
2000: 2,0 16v – 124 kW
2001: facelift, 4 dv. sedan Thalia
1,2 16v – 55 kW, 3,0 V6 Sport – 166 kW
1,5 dCi – 48 kW, 1,9 dTi – 59 kW
2002: 1,5 dCi – 60 kW
Clio se předvedlo jako velmi dobře promyšlený malý automobil. Mezi motoristy zabodovalo dobře obestavěným vnitřním prostorem, pohodlným naladěním podvozku a již zmíněným designem. Na dobré úrovni je i dílenské zpracování. To ale bohužel neřeší poměrně nízkou spolehlivost Clia, které je obecně hodnoceno výrazně pod průměrem. Na vině jsou především problémy s elektroinstalací, nepříjemnosti způsobují i časté úniky oleje a ani ostatní technické skupiny Clia nevykazují nikterak závratnou kvalitu. Pochválit naopak můžeme benzinové motory s příznivou spotřebou a adekvátním výkonem a samozřejmě i novější dieselové motory se systémem common-rail.
Clio je typickým příkladem toho, že čeští motoristé začínají jako hlavní ukazatel při koupi ojetého vozu především jeho kvalitu a spolehlivost. Právě proto patří Clio II. generace na trhu ojetých vozů k nejhůře postaveným automobilům v segmentu malých vozů. Clio tedy může eventuelní zájemce vnímat jako z praktického hlediska povedený vůz za velmi přijatelnou cenu. Při případném nákupu je ale třeba brát nadprůměrný ohled na skutečný technický stav vozu i na počet najetých kilometrů.
Časté závady
opotřebená ložiska na přední ose, prasklé rozvodové řemeny, únik oleje z motoru i převodovky, prasklé prachovky poloosy, vůle v přední nápravě
Přednosti
prostornost a pohodlí
nadčasový design
cenově dostupný vůz
Nedostatky
kvalita a spolehlivost
horší ochrana proti korozi
Stručné technické údaje |
Počet válců/ventilů na válec | 4/2 |
Zdvihový objem/typ motoru | 1 149 cm3/D7F |
Nejvyšší výkon | 43 kW/5 250 ot./min. |
Nejvyšší krouticí moment | 93 N.m/2 500 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 15,0 s |
Nejvyšší rychlost | 160 km/h |
Převodovka | Man., 5 st. |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombin. | 7,9/5,2/6,2 l/100 km |
Rozvor náprav | 2 472 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1 406/1 385 mm |
Hmotnost pohotovostní/užitečná | 900/540 kg |
Délka/šířka/výška | 3 773/1 639/1 417 mm |
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru | 255/1 035 litrů |
Srovnání s konkurencí
Renault Clio 1,2 RN - konkurenti | Orientační cena |
Ford Fiesta 1,25 ZETEC | 90 000 Kč |
Opel Corsa 1,2 16v | 80 000 Kč |
Volkswagen Polo 1,4 | 125 000 Kč |
Peugeot 206 1,1 | 110 000 Kč |
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.
Partnerem sekce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu