Test Range Rover Sport SDV8: Nádherná zbytečnost

Přísně vzato menší z Range Roverů naftový osmiválec nepotřebuje. Ale když se s ním svezete, uznáte, že je dobře, že ho má.
Seznam kapitol
  1. Úvod; Motor a parametry
  2. Chování při jízdě; výbava a cena
  3. Technické údaje; Kompletní fotogalerie

Novou generaci modelu Range Rover Sport britsko-indické automobilky Jaguar Land Rover jsme na redakčním parkovišti přivítali už začátkem roku. Dnes ale přišla řada na novou motorizaci. Také je to diesel, také má označení začínající písmeny SDV. Po nich však nenásleduje číslice 6, ale 8. Samozřejmě to znamená počet válců.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Druhá generace Range Roveru Sport má dynamický designový sloh, který vychází z malého Evoque; od „velkého“ Range se na první pohled liší nižší linií střechy

V době, kdy i německá prémiová trojka postupně nahrazuje velké osmiválcové turbodiesely šestiválcovými a menší počet válců kompenzuje vyšším počtem turbodmychadel, je sympatické, že relativně malá značka vyrábí naftový motor V8 pro tu hrstku evropských zákazníků, kteří se nespokojí se šestiválcem, ale kompresorem přeplňovaný benzínový osmiválec nemohou nebo nechtějí živit.

My se dnes nebudeme zabývat Range Roverem Sport jako takovým, případné zájemce odkážeme na test motorizace SDV6. Tentokrát nás bude zajímat, co movitý zájemce o Range Rover Sport získá, když se rozhodne pro vrcholný diesel. A co eventuálně ztratí.

Osm válců a dvě turba

Agregát s obchodním označením SDV8 prošel před instalací do nové generace RR Sport lehkou modernizací. Díky hliníkovým držákům motoru (namísto dřívějších ocelových) a nové vaně je o 10 kg lehčí než dřív. Přitom ale nabízí vyšší výkon, ke kterému mu pomáhá přeplňování dvěma paralelními turbodmychadly, dvojice mezichladičů a nová kalibrace řídicí jednotky. Mamutí točivý moment 700 Nm vrcholí už v 1750 ot./min. a neklesne pod maximální hodnotu až do 3000 ot./min.

Abychom ale čísla zasadili do patřičného kontextu, pojďme je místo zdlouhavého komentování rovnou naskládat to tabulky spolu s údaji motorizace SDV6:

Range Rover Sport SDV6 vs. SDV8: Srovnání parametrů
  SDV6 SDV8
Zdvihový objem (cm3) 2993 4367
Max. výkon (kW/k) 215/292 250/340
Max. točivý moment (Nm) 600 700
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100km) 7,5 8,7
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,2 6,9
Max. rychlost (km/h) 222* 225*
Provozní hmotnost (kg) 2115 2398
*S paketem Dynamic    

O 48 koní a plných 100 Nm víc, to nevypadá zle, viďte? Všimněte si ale, že ve zrychlení 0-100 km/h má osmiválec výhodu sice citelných, ale nikoliv významných tří desetin sekundy. A pokud jde o maximální rychlost, ta je stejně omezena elektronicky a odvíjí se od zvolené (a zaplacené) výbavy.

Dojmy za volantem s těmito tabulkovými údaji zcela korespondují. Range Rover Sport SDV8 samozřejmě jede moc hezky, táhlá dálniční stoupání zvládá v absurdně nízkých otáčkách a má víc než dost síly k suverénnímu a bezpečnému předjíždění na okreskách. Upřímně řečeno se ale nezdá o moc dynamičtější než SDV6.

Ani při prudkém sešlápnutí plynu do luxusního koberce nepředvede erupci zrychlení jako třeba osmiválcové Audi A8, na německé dálnici nedrží zcela krok s rychlými verzemi služebních prémiových sedanů. Například BMW X5 30d, tedy „běžná“ motorizace rozšířeného luxusního SUV, je při akceleraci z nuly na sto stejně rychlé jako vrcholná naftová verze RR Sport.

Tankování se prodraží

Kde naopak poznáte přítomnost osmiválce pod kapotou velmi dobře, to je čerpací stanice. U pumpy naštěstí nebudete zastavovat nijak často, protože nádrž tohoto osmiválcového dieselu pojme 105 litrů nafty, spotřeba však odpovídá spíš tomu „osmiválcový“ než slovu „diesel“.

V režimu velmi nízkého zatížení (jízda konstantní rychlostí mimo město v rovinaté krajině) se dostanete pod deset litrů, městem ale budete jezdit běžně za patnáct. Mimochodem, při současných cenách prémiové nafty zaplatíte za „plnou“ i přes čtyři tisíce korun. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Velký motor jde Sportu k duhu, velká kola však neprospívají komfortu; SDV8 je o 300 kg těžší než šestiválec

Vysvětlení najdeme kde jinde než v posledním řádku naší srovnávací tabulky. Hliník sem, hliník tam, SDV8 je pořádný bumbrlíček:­ při hmotnosti 2,4 tuny váží o 300 kg víc než SDV6. A v tom samozřejmě není započítaná opulentní příplatková výbava testovaného kusu.

Naštěstí ne všechny vlastnosti aut, zejména těch méně spotřebních, lze vměstnat do tabulkového procesoru. Osmiválec má oproti šestiválci největší přednosti v éterické oblasti dojmů, zážitků a emocí. Podrobněji to rozebereme v následující kapitole: 

Radosti
Osm válců. V dnešní době!
Překvapivě (vzhledem k hmotnosti) harmonický dojem z jízdy
Snadné ovládání v terénu
Obrovská nádrž
Starosti
Vysoká hmotnost
Nedokonalý komfort jízdy s velkými koly
Ovládání palubní elektroniky
SDV6 není o mnoho pomalejší
8  /10
64 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie64 fotografií
Range Rover Sport SDV8 14.jpg Range Rover Sport SDV8 17.jpg Range Rover Sport SDV8 22.jpg

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; Motor a parametry
  2. Chování při jízdě; výbava a cena
  3. Technické údaje; Kompletní fotogalerie
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2007
Stav: 193 445 km
Cena: 190 000 Kč
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 360 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2009
Stav: 167 576 km
Cena: 285 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků