60
Fotogalerie

Test: Range Rover Sport SDV6 - ZF v hlavní roli

Kapitoly článku:


ZF 8HP: jak jinak

Několikrát už padla zmínka o nové osmistupňové automatické převodovce. Ta samozřejmě není nová, jde o osvědčený typ ZF 8HP, který najdeme například také v Audi, BMW nebo samozřejmě Jaguaru. Poprvé tuhle převodovku Land Rover použil minulý rok u vlajkové lodi Range Rover. Teď tedy přišla řada také na dostupnější modely.

O převodovce samotné jsme už psali jak v článku o novém Discovery, tak v testu Jaguaru XF. V případě Range Roveru Sport se silnějším dieselem platí (na rozdíl od slabších motorů), že si s motorem výborně rozumí. Výkonnější šestiválec má dostatek točivého momentu k tomu, aby nemusel každou chvíli řadit a ve výsledku je tak jízda velice komfortní a relativně úsporná. Přítomnost převodovky znamená také otočný ovladač a páčky pro řazení pod volantem. Během celého týdne a dvou a půl tisíce kilometrů jsem ale nenašel důvod, proč bych se měl zrovna u tohoto auta obtěžovat nějakým řazením.

range_sport_04_04.JPGrange_sport_04_09.JPG 
Příchod nové převodovky znamená dnes už klasický otočný ovladač. Nově můžete řadit pádly pod volantem, ale proč se s tím zatěžovat. Převodovka pracuje výborně. 

Na dálnice, i do terénu

Přestože jsem říkal, že nevím, co je u Range Roveru Sport sportovního, jedna věc by se tu nakonec našla, a tím je podvozek. Samozřejmě nejde o přerostlé Clio RS, ale člověk za čas tak nějak začne hledat tlačítko, kterým by si přepnul sportovní režim do komfortního. Testovací trať s označením D1 ukázala na to, že je Sport přeci jen tvrdší a že by se hodil nějaký ten měkčí režim. Bohužel komfortnější nastavení tu není. Tužší podvozek na druhou stranu přináší přirozeně menší náklony v zatáčkách a jistější chování ve vyšších rychlostech. Tohle všechno Range Rover Sport taktéž nabízí.

I když je tužší a třeba snad i zvládne nějakou tu ostřejší jízdu po okresce, nejlépe se cítí na dálnici. Pokud pojedete po normální silnici, pak do interiéru neproniká zhola nic. Výborné odhlučnění dokonale izoluje všechny ruchy, kolem 150 km/h se začne projevovat horší aerodynamika. Jaké překvapení, vzhledem k tvarům auta…

range_sport_04_10.JPGrange_sport_04_17.JPG 
Systém Terrain Response samozřejmě nesmí chybět. Nově dostal jiný ovládací panel.

Také RR Sport patří do rodiny a s tím souvisí povinné schopnosti v terénu. Terrain Response se už neovládá otočným ovladačem, ale tlačítky, jinak funkce zůstaly prakticky stejné. Kromě pěti režimů pro jízdu na různých površích si můžete zvednout nebo snížit světlou výšku, zařadit redukci nebo využít asistent pro sjíždění prudkých kopců.

 

Range Rover obecně zvládne daleko více, než co majitelé snesou

 

Range Rover Sport zvládne dost, třeba maximální brod o hloubce 700 mm, ale opět si nedovedu představit moc situací, kdy by takový typický majitel tohoto auta zajel do takového terénu, aby jeho schopnosti naplno využil. Range Rover obecně zvládne daleko více, než co majitelé snesou. Pro verzi Sport to platí také, stejně jako pro Land Rover Discovery.

Anglická alternativa

Společnost Jaguar Land Rover, respektive její modely, jsou velmi často označovány jako zajímavá a zatím stále neokoukaná alternativa k především německé konkurenci. Platí to o Land Roverech, o Jaguaru a stejně tak i o řadě Range Rover. Díky technickým novinkám, které přinesla poslední modernizace je také Range Rover Sport ve své kategorii zase o kousek zajímavější a konkurenceschopnější.

První cena testovaného auta s výbavou S a slabším naftovým šestiválcem zní 1 358 018 Kč. Silnější šestiválec SDV6 startuje na sumě 1 505 420 Kč s výbavou SE, testovaná HSE je přibližně o 130 000 Kč dražší. Příplatkových prvků v nabídce mnoho nenajdete. V případě našeho exempláře se dokupovalo střešní okno (40 000 Kč), vyhřívání volantu (7 285 Kč), adaptivní xenony (12 297 Kč), bezklíčkový přístup (27 162 Kč) nebo Cold climate pack (31 000 Kč) obsahující vyhřívaná sedadla, vyhřívané ostřikovače a vyhřívané čelní sklo.

Range Rover Sport není bezchybný vůz, ale má styl, velmi kvalitní zpracování, výbornou převodovku, schopný naftový šestiválec a rozumnou spotřebu. Když na to přijde, zvládne i těžký terén a to všechno za docela rozumnou cenu. Jednoduše řečeno, i přes nedostatky se nám Range Rover Sport líbil.  
 

Technické údaje: Land Rover Range Rover Sport

Rok • stupeň výbavy
2011 • HSE
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 993 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 90,0 mm
Stupeň komprese
16,1:1
Nejvyšší výkon
188 kW (256 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
600 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,9 s
Nejvyšší rychlost
200 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
958 l • 2 013 l
Objem palivové nádrže
84 l
Hmotnost: provozní • celková
2 535 kg • 3 175 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
9,8 • 8,1 • 8,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 745 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 605 mm • 1 612 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 972 × 2 158 × 1 784 mm

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud