Kapitoly článku:
Ano, na okresky
Auta kategorie SUV nejsou zrovna nejlepším náčiním pro bavení se na zatočených okreskách, ovšem existují výjimky. Tak například BMW X5 M. Velké, těžké, obludně výkonné ale ve finále neskutečně dobré. Kdo speciálně s tímto BMW nejel, ten tomu snad nikdy neuvěří. Zmínka o X5 M není náhodná. Osobně tohle monstrum vnímám jako takový supersport mezi SUV, no a když je X5 M supersport, pak je Evoque Si4 hodně povedený hot-hatch kategorie SUV.
Na okreskách je jako doma. Že je podvozek výborný, to víme už z předchozích testů. A když k tomu přidáme benzínový motor o výkonu 240 koní...
Nakonec se ale nejedná o velké překvapení. Už i naftové verze jezdí velmi dobře a svým jízdním projevem mají ke klasice segmentu hodně daleko. Žádné houpání, žádné nedotáčivé chování v zatáčkách. Evoque je tuhý, velmi ochotně zatáčí, má povedené řízení a když k tomu přidáme dostatečně výkonný benzinový motor, je o zábavu postaráno.
Škoda, že nám během testu počasí moc nepřálo. Není nic horšího než sníh s deštěm a teploty kolem nuly, kdy člověk neví, zda náhodou po cestě nepotká něco namrzlého. Ale nakonec mi to nedalo a pustil jsem se na okresky v ostrém tempu. Ideální je řadit pádly pod volantem, převodovka poslouchá na slovo a automatické řazení nechává motor vytočit zbytečně vysoko. Evoque se perfektně vodí zatáčkami, jak už jsem napsal, bleskově reaguje na pokyn volantem a velmi ochotně zatáčí. Nedotáčivost se dostaví hodně pozdě, a když autu trochu pomůžete, nechá se poslat do zatáčky bokem. Tohle prostě není kdejaké SUV nebo kdejaký běžný crossover.
Nejlepší na celé věci je fakt, že výborné jízdní vlastnosti nejsou vykoupeny přehnaně tvrdým podvozkem a horším komfortem. Ani v tomto případě samozřejmě nechybí systém Terrain Response, kdyby snad někdo měl touhy jezdit s malým Range Roverem v terénu. Mimo silnici auto opravdu ledasco zvládne, ale je to tak trochu proti jeho povaze, speciálně to platí o benzinové verzi. Ta se nejlépe cítí na silnici, ideálně nějaké pěkné okresní a hezky zatočené.
Proč?
Benzinový Range Rover Evoque je velmi povedené auto. Ne že bych se řadil k názoru „nafta patří do kamen“, ale benzin prostě sluší tomuto modelu podstatně více a dohromady vytváří tak povedený celek, až si člověk začíná myslet, že inženýři ladili Evoque v kombinaci se zážehovou jednotkou a diesely brali pouze jako Evropou vyžádané nutné zlo. Proč tedy na našich silnicích potkáte Evoque Si4 zcela výjimečně?
Abych řekl pravdu, nevím. Logická odpověď je jednoduchá. Protože za něj zaplatíte nejvíce a protože má vysokou spotřebu. Jenže v naší zemi krásné, kde se daří velmi drahým luxusním automobilům takovým způsobem, že tomu například v sousedním Německu nemohou uvěřit, se skoro zdá, že problém bude někde jinde. Možná není čtyřválec coby vrchol nabídky pro zákazníky dost lákavý, třeba by byl šestiválec přeci jen atraktivnější.
Osobně jsem velmi zvědav na to, zda se Land Rover odhodlá a někdy v blízké budoucnosti pošle do výroby něco na způsob Evoque Supercharged třeba s novým přeplňovaným šestiválcem. Pokud by to udělal, měla by prémiová, zavedená a poněkud okoukaná německá konkurence hodně o čem přemýšlet. Evoque Si4 je zatím jen takovým důrazným varováním. Zatím…
Vůz zapůjčil do testu autosalon Dajbych
Technické údaje: Land Rover Range Rover Evoque Si4
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 999 cm3
Vrtání • zdvih
87,5 mm • 83,1 mm
Nejvyšší výkon
177 kW (240 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
340 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,6 s
Nejvyšší rychlost
217 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
575 l • 1 445 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost: provozní • celková
1 670 kg • 2 350 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
11,9 • 6,9 • 8,7 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 625 mm • 1 630 mm
Rozměr pneumatik
225/65 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 365 × 1 965 × 1 635 mm