Kapitoly článku:
Devět!
Ale nechoďme okolo horké kaše, beztak většina z vás tyto řádky čte kvůli tomu nejzajímavějšímu, čím tento vůz disponuje, tedy kvůli devítistupňové samočinné převodovce, díky níž je Range Rover Evoque prvním sériovým automobilem, jenž tento prvek nabízí. Principielně lze předeslat, že vícestupňové převodovky nabízejí celkově širší rozpětí zajišťovaných převodů a řídicí jednotce umožňují snáze najít rychlostní stupeň adekvátní aktuálním provozním podmínkám, což je důležité zvláště u vznětových motorů s omezeným spektrem využitelných otáček.
Devítistupňová převodovka ZF 9HP má skutečně velmi kompaktní rozměry
Range Rover Evoque využívá ústrojí ZF 9HP, jež začíná nabízet i americký Chrysler (např. nový Chrysler 200). Německý specialista Zahnradfabrik Friedrichshafen při vývoji této skříně, určené pro vozy s příčnou zástavbou motoru a pohonem předních, nebo všech kol, spolupracuje už od začátku s řadou výrobců a typ 9HP zkoušel zprvu především na upravených vozech Mini. Už tato skutečnost naznačuje, že zmíněná převodovka je i přes značný počet stupňů překvapivě kompaktní.
Převodovka ZF 9HP je složena ze čtyř planetových soukolí a šesti řadicích elementů v podobě dvou lamelových a dvou zubových spojek a dvou brzd, jež jsou schopny řadit během pouhých 450 milisekund. S ohledem na zástavbu k příčně uloženým motorům byla klíčovým úkolem konstruktérů co nejmenší délka skříně, díky čemuž nejsou všechna planetová soukolí v jedné ose.
Kouzlem je rozsah převodů
Ve stavbě kompaktní kapalinový měnič momentu disponuje sestavou torzních tlumičů, jež omezují energetické ztráty prokluzem v nižších otáčkách, přičemž v těch vyšších je k aktivaci ve všech převodech připraveno přemostění pro jejich kompletní eliminaci. Malou perličkou je příprava převodovky 9HP na vestavbu do hybridní soustavy, v níž může být kapalinový měnič nahrazen elektromotorem. Zdůraznit je ale třeba ještě jeden moment: v modelu Range Rover Evoque není toto ústrojí žádným „špekem“, ale plošně nahradilo dosud používané samočinné „šestikvalty“ napříč nabídkou.
Převodovka se ovládá výsuvným otočným voličem, případně páčkami pod volantem
Jak jsem naznačil už výše, výraznou předností této skříně je vysoký celkový převod, jenž dle tvrzení výrobce dosahuje hodnoty 9,81. Pokrok nejlépe dokumentuje srovnání se staršími samočinnými převodovkami ZF: dosud používaná osmistupňová převodovka 8HP zajišťovala převod 7,0 a před deseti lety měla skříň ZF 6HP převod jen 6,0.
Range Rover Evoque umí být i přiměřeně praktický
Ovládání vozu se v souvislosti s vestavbou nového převodného ústrojí nezměnilo, dokonce i soustava náhonu všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex a provozní režimy Terrain Response (tlačítka, nikoli otočný prvek) zůstaly beze změn. Otočný ovladač na středové konzole v úloze voliče má pro dopřednou jízdu obvyklé režimy Drive a Sport a do řazení lze vstupovat manuálně skrze páčky pod volantem.
Na silnici
V praxi nová převodovka těží nejen z širšího rozpětí nabízených převodů, ale díky velkému počtu stupňů také menšími rozdíly mezi nimi, což zjemňuje přechody mezi nimi během řazení. Vůz se chová zcela normálně a pevně věřím, že drtivá většina uživatelů enormní počet rychlostí během jízdy vůbec nezaznamená.
Jedinou naftovou volbou pro Evoque zůstává modifikovaný čtyřválec 2,2 l původně z dílen koncernů Ford a PSA
Evoque osazený touto převodovkou zanechal velmi dobré dojmy, souhra řízení motoru a převodovky je velmi dobrá a převodovka nemá tendenci zběsile podřazovat při každém pohybu plynového pedálu. Při potřebě náhlé akcelerace z nižších rychlostí se však projevovalo jisté váhání doprovázené dočasným vysazením přísunu točivého momentu, jež bude obzvláště nepříjemné v průběhu předjížděcího manévru, ale nebylo to o nic horší než u konvenčních skříní tohoto typu.
Evoque umí nabídnout všestrannou podporu při všech rozmarech svého majitele
Pro srovnání nyní můžete nahlédnout do tabulek s námi naměřenými údaji o otáčkách motoru v závislosti na zařazeném stupni a rychlosti jízdy u dosavadního šestistupňového a nového devítistupňového ústrojí. Jak je vidět, „devítikvalt“ má v nižších stupních a rychlostech nižší otáčky pro plynulejší rozjezd a v nejvyšších se pak projevuje dlouhý převod devátého stupně. Ten pracuje jako rychloběh a spíná se až při rychlostech okolo 100 km/h, což se příznivě projeví zvláště v dálničním režimu, kdy snižuje úroveň hluku motoru a spotřebu paliva.
Range Rover Evoque TD4 (6st.)
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | – | – | – |
2 | 2 600 ot./min. | – | – |
3 | 1 800 ot./min. | 3 200 ot./min. | – |
4 | 1 500 ot./min. | 2 500 ot./min. | 3 500 ot./min. |
5 | – | 1 800 ot./min. | 2 600 ot./min. |
6 | – | 1 500 ot./min. | 2 100 ot./min. |
Range Rover Evoque SD4 (9st.)
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | – | – | – |
2 | 3 700 ot./min. | – | – |
3 | 2 600 ot./min. | – | – |
4 | 1 800 ot./min. | 3 500 ot./min. | – |
5 | 1 400 ot./min. | 2 500 ot./min. | 3 600 ot./min. |
6 | – | 2 000 ot./min. | 2 900 ot./min. |
7 | – | 1 750 ot./min. | 2 500 ot./min. |
8 | – | 1 400 ot./min. | 2 100 ot./min. |
9 | – | – | 1 700 ot./min. |