59
Fotogalerie

Test: Range Rover Evoque SD4 - za sto bodů?

Kapitoly článku:


Kdo si hraje…

Jak se říká, kdo si hraje, nezlobí. Evoque vám nabídne spoustu věcí na hraní, pokud si ovšem za ně připlatíte. Multimediální systém nabízí kromě klasických navigací, přehrávání všeho možného ze všech možných médií také přenášení obrazu z kamer na rozměrný displej, přičemž kamer můžete mít celkem pět. Kromě klasické parkovací je v každém zpětném zrcátku jedna a dvě navíc najdete také na předním nárazníku.

Věc je to určitě užitečná, ale u aut typu Land Cruiser. Jinak řečeno, v terénu tento počet oceníte, ale tam se Evoque moc nehrne a ve městě bohatě postačí senzory, zpětná zrcátka a jedna zadní kamera. Mimochodem obraz z kamer můžete přibližovat a dokonce také trochu natáčet. A kdybyste náhodou potřebovali, pak si jej můžete aktivovat také třeba na dálnici. S parkováním navíc může pomoci také aktivní asistent, který zde funguje nad očekávání dobře.

Další zajímavosti? Stačí zabrousit do menu palubního počítače a zaškrtnout položku „Zimní poloha stěračů při parkování“. Nejsem si úplně jist, k čemu to je dobré, ale stěrače zůstanou v takové mezipoloze. No a konečně poslední efektní, ale opravdu krajně nepraktickou věcí je ekologické nastavování tempomatu, kdy se vám zároveň s rychlostí zobrazuje jakýsi graf ukazující množství produkovaných emisí. Speciálně tuhle věc jsem velmi rychle deaktivoval, protože pak sotva poznáte, jakou rychlost jste si vlastně nastavili.

rr_evoque_int_23.JPGrr_evoque_int_25.JPG 
Výbava testovaného exempláře byla maximální. Kromě dvouzónové klimatizace nechybělo ani vyhřívání sedadel nebe velmi kvalitní audiosystém.

Evoque nabízí ještě spoustu dalších prvků výbavy, o kterých ale není zas až tak potřebné debatovat, protože už jde o věci spíše běžné. Stručně jmenujme například vyhřívaný volant, elektricky ovládané víko zavazadelníku, velice kvalitní audiosystém, vyhřívané sedačky, panoramatickou střechu nebo vyhřívání předního skla. Abych odpověděl na váš dotaz, jak dlouho díky němu zmizí z okna námraza, pak to je otázka minuty.

S prostorem RR Evoque problémy nemá, respektive nijak nevybočuje z toho, co je v dané kategorii zvykem. Vpředu je místa dost (někomu možná bude vadit široká středová konzole, ale nejde o nic hrozného), vzadu pak je prostoru především pro kolena tak akorát. Do zavazadelníku naložíte prý v základu přes pět set litrů, ale to berte spíše s rezervou. I kvůli designu je "kufr" menší a zmíněná hodnota je měřena až po strop. Jestli se vám výsledek  bude zdát malý, nemusíte zoufat. Už se uvažuje o zvětšeném sedmimístném provedení.

Naftová klasika

Evoque je moderní a neokoukaný, ovšem ukrývá v sobě osvědčenou a možná pro někoho už letitou techniku. Řeč je o naftovém čtyřválci o objemu 2,2 litru, který známe už z Freelandera nebo také nově ze základního Jaguaru XF. Stejně jako u nejdostupnějšího Land Roveru, tak Evoque nabídne základní dvoukolkové provedení eD4, slabší čtyřkolku TD4 a vrcholnou verzi s maximem 190 koní označenou jako SD4. Právě ta byla předmětem tohoto testu. Pro zájemce o benzin je připraven Evoque Si4, který taktéž využívá pohon všech kol.

Silnější diesel nepatří mezi nejnovější pohonné jednotky, což poznáte především podle jeho vnějšího zvukového projevu. Ten je abych tak řekl méně kultivovaný. Druhou záležitostí je věc poměrně citlivá, a sice spotřeba. Evoque se během testu pohyboval kolem devíti litrů. V tomto ohledu je tedy spíše průměrný. Například Mercedes má také stejně objemný naftový čtyřválec 250 CDI, ten ale nabídne lepší parametry a o devět litrů si řekne v případě, že pracuje pod kapotou vlajkové lodi třídy S. Tím ale veškeré výtky na účet pohonné jednotky SD4 končí.

Motor je totiž od kabiny výborně izolován, takže do interiéru neproniká žádný hluk ani žádné vibrace. Vrchol točivého momentu 420 Nm taktéž postačí pro svižné svezení, ale nesmíte po něm chtít zázraky. Na dálnicích v rychlostech přes 170 km/h už mu dech přeci jen trochu dochází. Na druhou stranu tabulkový údaj o zrychlení za deset vteřin mi přijde přehnaný. Jsem si skoro jistý tím, že Evoque je rychlejší (mimochodem s automatem zvládne stejnou disciplínu za 8,5 s, což je rozdíl podezřele velký).

rr_evoque_mot_01.JPGrr_evoque_mot_02.JPGrr_evoque_mot_03.JPG
Naftový čtyřválec v interiéru sotva uslyšíte, má solidní zátah a Evoque s ním dokáže být celkem rychlý. Jenom škoda té spotřeby.

Sečteno a podtrženo není potřeba možná konstrukčně trochu starší motor zatracovat. Spotřeba by mohla být nižší, ale ani tak nejde o žádnou tragédii. Snižovat apetit pohonné jednotky by měl také systém Start/Stop, který ovšem nepřekvapil. Není nijak zvlášť rychlý a ve městě je spíše otravný. Tlačítko pro jeho deaktivaci bylo během testu pořád v pohotovosti. 
 

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud