Test: Přitažlivý obojživelník Huyndai Santa Fe CRDi

Korejský Hyundai má v poslední době neobyčejně širokou paletu automobilů. Sahá od miniauta Atos až k reprezentativnímu XG a mezi těmito krajnostmi se skrývá řada osobních i užitkových vozidel mnoha kategorií. Tu, kterou nazýváme SUV, reprezentuje především velmi úspěšné Santa Fe.

Můžeme ho označit za typického představitele této kategorie, umí se totiž pohybovat na silnici i v  lehčím terénu. Zvenku ho charakterizuje mohutný vzhled s dvojitým prolisem na  kapotě, efektním poznávacím znakem i sportovního kupé. Do přídě vkomponovali designéři i další prvky (rám, nárazník se spoilerem, mlhovky), které činí ze Santa Fe velmi vzhledný vůz.

Podobně příznivý dojem zanechává i interiér. všichni cestující sedí vysoko, mají přehled a obklopeni hmotou karoserie se mohou cítit i bezpečně. Díky vysoké podlaze i velkému úhlu otevření dveří se dobře nastupuje. Zavazadlový prostor je dostatečně velký a navíc – jak bývá zvykem – i  patřičně variabilní.

Hyundai Santa Fe používá pohon všech kol prostřednictvím viskózní spojky. To znamená, že v případě protočení základní poháněné nápravy se samočinně připne i druhá. Přechod je velmi plynulý, dá se říci neznatelný. Řidič proto nemá k dispozici žádné jiné ovládací prvky převodů, než je běžná řadicí páka (to samozřejmě neplatí v případě samočinné převodovky). Znamená to, že tu není například redukce, nebo  podobně. Zadní diferenciál má ovšem omezenou svornost, což v terénu znatelně pomáhá.

Nejlépe se ale Santa Fe cítí na silnici.  Podvozek je skutečně komfortní, pneumatiky a pérování pochytají většinu nerovností. V zatáčkách se vůz přes svou výšku nenaklání a díky pohonu všech kol se chová velmi neutrálně. zejména na kvalitním povrchu se dají projíždět zatáčky nečekaně vysokou  rychlostí a o dobrém nastavení podvozku svědčí fakt, že se nikdy neozve pískání pneumatik.

V terénu pomáhá zejména světlá výška 207 mm. Díky ní se dá  přejet už většina běžných nástrah. V sérii jsou kola z lehké slitiny a na nich pneumatiky Kumho Radial 798 s rozměrem 225/70 R16. Ty jsou vhodnější k jízdě po silnici, v terénu dostačují jen v omezené míře. I tak ale na kluzkém blátě jede vůz stále dopředu a ačkoliv se vlní jako had a je potřeba korigovat směr volantem, není problém manévrovat i na úzké cestě. Lepší manévrovatelnosti by ovšem přispěl větší rejd.

Vůz se dodává ve třech specifikacích agregátů. My jsme měli k dispozici vznětový  motor 2,0 CRDI, tedy přeplňovaný. Turboefekt tu působí, takže plné rozvinutí točivého momentu nastává od zhruba 2000 otáček. Do té doby se zejména dvojka probouzí k životu jen obtížně, vyšší rychlostní stupně jsou na tom už lépe. Ocenit je třeba velmi tichý chod, u motorů této konstrukce rozhodně nadprůměrně. Měli jsme možnost se už dřív krátce svézt i se slabším ze zážehových motorů a rozdíl není  subjektivně nijak velký. Při orientačním měření nám stopky u  turbodieselu ukázaly zrychlení z 0 – 100 km/h za 15,4 s a největší rychlost 161 km/h. Nejsou to parametry hodné nadšení, ale takový vůz si koupí ten, kdo nechce po silnici závodit, ale pohodlně a příjemně se svézt.

Hyundai Santa Fe je velmi vzhledný, pohodlný a příjemný vůz pro cestování po silnici. V terénu zvládá bláto, nerovnosti a hlubší sníh, systém pohonu  pracuje spolehlivě a účinně. Ve srovnání s ostatními konkurenty kategorie SUV ho  je možné hodnotit lehce nadprůměrně. Vzhledem k poměru hodnoty a ceny se nelze divit, že tento typ je nejprodávanějším hyundaiem a že vozů je nejen na českém, ale i mnoha dalších evropských trzích spíš nedostatek.

Fotografie: Ivana Dolejšová

Technické údaje

Karosérie
5dveřová, 5místná
Celková délka (mm)
4500
Celková šířka (mm)
1820 / 1845 (s bočním obložením dveří)
Celková výška (mm)
1675/1730(se střešními ližinami)
Rozvor (mm)
2620
Rozchod vpředu (mm)
1540
Rozchod vzadu (mm)
1540
Poloměr otáčení (m)
5,67
Minimální světlá výška (mm)
207
Objem zavazadlového prostoru (l) základní/sklopené sedačky
690/1475
Pohotovostní hmotnost (kg)
1643/1725
1681/1763
1718/1797
Užitečná hmotnost (kg)
737/655
699/617
662/583
Hmotnost brzděného přívěsu (kg)
1650
2300
2000
Hmotnost nebržděného přívěsu (kg)
750
750
750
Nosnost střechy (kg)
100
100
100
Motor
2,4i 16V DOHC
2.7i V6 24V DOHC
2.0CRDi
Typ
zážehový řadový
zážehový
vznětový řadový
Zdvihový objem motoru (cm3)
2351
2656
1991
Druh paliva
91 NAT
91 NAT
Diesel
Počet válců
4
6
4
Kompresní poměr
10,0
10,0
17,7
Max.výkon (kW/k/ot/min)
107/145/5500
127/173/6000
83/113/4000
Max.kroutící moment (Nm/ot/min)
200/4000
250/4000
255/2000
Příprava směsi
vícebodové vstřikování
Common Rail
Objem palivové nádrže (l)
65
Max.rychlost (km/h)
173
182
166
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)
11,4
11,6
14,9
Spotřeba ve měste
13,1
14,9
9,5
Spotřeba mimo město
7,8
9,4
6,5
Spotřeba v kombinovaném provozu
9,8
11,4
7,6
Řízení
hřebenové
Převodovka
5MT
4AT
5MT
Zavěšení předních kol
nezávislé McPherson se stabilizátorem
Zavěšení zadních kol
dvojítá příčná ramena spojená torzní tyčí
Přední brzdy
kotoučové s vnitřním chlazením
Zadní brzdy
kotoučové

Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Hyundai ix35 2
Rok výroby: 2012
Stav: 166 849 km
Cena: 260 000 Kč
Hyundai i30 1.6
Rok výroby: 2008
Stav: 226 329 km
Cena: 80 000 Kč
Hyundai ix35 2
Rok výroby: 2011
Stav: 180 233 km
Cena: 240 000 Kč
Připravujeme: Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Civic Type R

Mají výkon kolem tří stovek koní, samosvorný diferenciál, pohon předních kol a ambice stát se tím nejlepší v kategorii „horkých hatchbacků“. No tak se podívejme na to, který z nich je nejlepší.

28.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 31 příspěvků
Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost

Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ

Kdyby nám nedošel benzin, jezdíme v Krušných horách ještě teď. Kromě toho, že nás to ohromě baví, se pořád nemůžeme rozhodnout, kdo je z těchto dvou lepší.

26.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 25 příspěvků
Jaguar Project 7: Změřili jsme dynamiku britské bestie (+videa)

Jaguar Project 7 (dynamika)

Dostala se nám unikátní možnost usednout za volant Jaguaru Project 7. Za volant auta, kterého bylo vyrobeno pouze 250 kusů, které má fantastický podvozek a motor o výkonu 575 koní. Jak je rychlý v reálu? A co dokážou jeho obrovské karbon-keramické brzdy? Výsledky měření a videa najdete v tomto článku.

24.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 25 příspěvků