40
Fotogalerie

Test Porsche Cayenne GTS - kdo šetří...

Kapitoly článku:


Univerzál

Ještě než vyrazíme mimo město, musím se znovu zastavit u jednoho detailu. Hned od prvního nastartování je zřejmé, že tohle SUV je trochu speciální a především že je schopné předvést velké představení. Jenže jakmile potkáte první semafory, stane se co? Motor se vypne. Je to pořád ta stejná písnička, ale pokaždé mě start/stop systém u podobných automobilů dokáže naštvat. Tedy pošleme do Bruselu naše vřelé a zcela upřímné díky. Start/stop vypínám a můžeme pokračovat.

porsche_cayenne_drive_01.JPGporsche_cayenne_drive_02.JPG 
Také o Cayennu GTS platí, že se chová podle toho, jak jej nastavíte. Umí být pohodlný, stejně jako v zatáčkách pekelně rychlý.

Jakkoliv se bavíme o sportovním SUV, stále si myslím, že bude v drtivé většině jízdy sloužit jako běžný dopravní prostředek určený pro dopravu z bodu A do bodu B. I přes přítomnost 420 koní, velkého osmiválce a sportovního naturelu zvládne tuto roli GTS s naprostým přehledem. Elektronické systémy v dnešní době do jisté míry dokáží spojit dosti protichůdné nároky na pohodlnou jízdu a zároveň (když na to přijde) jisté jízdní vlastnosti v momentě, kdy řidič dostane chuť svého miláčka trochu prohnat. Psal jsem něco podobného už v testu Carrery i Carrery 4S a pro Cayenne to platí také. Chová se přesně podle toho, co zrovna aktivujete, respektive deaktivujete. Nastavovat lze tlumiče, převodovku, odezvu na plyn nebo už zmíněný Sound Symposer.

Cayenne pak k tomu ještě přidá možnost změnit světlou výšku a připravit se na jízdu terénem. Moc se o tom v souvislosti s tímto modelem nemluví, ale pokud nasadíte terénní gumy a vezmete na sebe odpovědnost za případné poškození laku nebo dokonce karoserie, kdy jakákoliv oprava fakt není za hubičku, dokáže Cayenne bez sebemenšího problému projet i těžším terénem. Nakonec také v testovacím GTS nechyběla ani redukce. Jenže já jsem na sebe zmíněnou odpovědnost brát nehodlal a krom toho nemám terénní pneu na Cayenne, takže terén zase rychle opustíme.

porsche_cayenne_int_08.JPGporsche_cayenne_int_09.JPG 
Cayenne GTS umožňuje upravit světlou výšku, chování tlumičů nebo třeba zařadit redukci.

A teď mi řekněte, k čemu Turbo?

Ještě abych doplnil předchozí téma klidné jízdy. Komfortní nastavení tlumičů znamená ideální podvozek, zavřené klapky tichý interiér a osmistupňová převodovka všemu dává takový příjemný plynulý projev. Při klidné jízdě se navíc lze dostat se spotřebou třeba i k deseti litrům, což není vůbec špatný výsledek. Dálničních 130 km/h je za třináct litrů a zhruba se stejnou spotřebou se budete pohybovat po městě. A když na to opravdu pořádně šlápnete?

Nejsportovnější nastavení auta v kombinaci s manuálním řazením (reakce jsou velmi rychlé) a ostrou jízdou po okreskách znamená klidně i třicet litrů. Nedá se nic dělat, Cayenne GTS něco váží. Přesto si ale myslím, že nejde o špatné číslo. Minimálně v porovnání s Turbem si vede ještě relativně dobře. Systém přeplňování a o 80 koní vyšší výkon dokáží vyhnat spotřebu ještě výše.

porsche_cayenne_drive_09.JPGporsche_cayenne_drive_10.JPG 
Spotřeba paliva není vzhledem ke schopnostem auta špatná. Když na to ovšem pořádně šlápnete, třicet litrů není žádným problémem.

Je velkou otázkou, zda za vyšší náklady dostanete u Turba něco navíc. Můj osobní názor je následující. I GTS má občas problémy naplno využít potenciál svého osmiválce, výkonnější Turbo za běžného provozu naplno oceníte snad jen na dálnici, což z mého pohledu ale není žádná velkolepá zábava. Jednoduše řečeno, GTS se projevuje tak dobře, že vedle něj Turbo nebo Turbo S tak trochu přestává dávat smysl, minimálně v kontextu obrovských příplatků na pořizovací ceně.

Atmosférický osmiválec jako každá správná atmosféra dává to nejlepší až ve vysokých otáčkách. V tomto případě se bavíme o hranici pěti tisíc, kdy motor výrazně přitvrdí a začne posádku tlačit do sedaček. Omezovač vás utne v rozletu těsně před sedmi tisíci. Co mě u testovaného auta potěšilo, to jsou klasická pádla pod volantem, tak jak je známe ze všech jiných automobilů, tedy vpravo nahoru, vlevo řadím dolu. Porsche standardně používá tlačítka na volantu. Kdo si na ně zvykl, ten většinou tvrdí, že to je snad ještě lepší řešení, ale já jsem nikdy Porsche neměl tak dlouho, abych jim přišel na chuť. Asi jsem prostě klasik. Každopádně u Cayennu jsou součástí příplatkové položky „Volant SportDesign“, za který zaplatíte necelý tři tisíce bez DPH. Mimochodem volant je potažený Alcantarou a mohl by být o malinko tlustší.

porsche_cayenne_int_03.JPGporsche_cayenne_int_12.JPG 
Sportovní volant potažený Alcantarou vypadá velmi dobře, musíte si za něj ovšem připlatit. Jeho součástí jsou také klasická pádla pod volantem.

Sportovně Užitkový Vůz

Fanoušci Porsche i všichni ostatní si už zřejmě zvykli na přítomnost velkého SUV v nabídce, konkurence usilovně pracuje (nebo pracovala) na tom, aby také měla něco podobného, pomalu si také zvykáme na fakt, že i takto velké auto lze s klidným svědomím označit za sportovní. Jasným důkazem budiž třeba BMW X5 M nebo právě Cayenne GTS. Zní to divně, ale je to tak. Když na to přijde, umí být i více než dvoutunové SUV zábavné.

Podvozek odvádí výbornou práci, v zatáčkách se karoserie skoro nenaklání a Cayenne se drží zvolené stopy takovým způsobem, až z toho bude cestujícím špatně. Když vypnete stabilizaci, zjistíte, že je auto přetáčivé. Reakce na plyn jsou precizní a za zmínku stojí také výkonné brzdy, které opět mají původ v Cayennu Turbo. Celá věc má ale jeden problém. Vnímání rychlosti u podobných aut je potřeba trochu potrénovat. Snadno se stane, že do zatáčky přijdete pocitově akorát, ale tachometr stále ukazuje 120 km/h. Rychlosti kolem 150 km/h pro GTS neznamenají nic.

Cayenne GTS naplňuje označení Sportovně Užitkový Vůz na sto procent. Auto to je velké a rozhodně je sportovní. Určité výhrady bych měl pouze ke snad až příliš lehkému řízení, ale tak nějak tuším, že půjde o úmyslnou záležitost. Porsche předpokládá za volantem těchto modelů častý výskyt žen řidiček, což praxe jen a jen potvrzuje. 

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud