Test Porsche Cayenne GTS - kdo šetří...

Premiéra v dubnu 2012 na autosalonu v Pekingu, na český trh vstoupil v červenci, maximální výkon 420 koní, upravený podvozek, vylepšený design, sportovní interiér a speciální barvy – představujeme Porsche Cayenne GTS.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Tak nějak mezi, Ten zvuk
  2. Univerzál, A teď mi řekněte, k čemu Turbo?, Sportovně Užitkový Vůz
  3. Všude samé GTS, Kdo šetří, má GTS, Technické údaje
  4. Fotogalerie

Začátek prosince, vstávám brzy ráno, abych už před devátou stepoval u budovy Porsche, kde si tentokrát vyzvednu na testu novinku v podobě Porsche Cayenne GTS. Po obvyklé proceduře a podpisu minimální finanční spoluúčasti při případné nehodě (radši se ani nekoukám, kolik to vlastně je) dostávám klíčky a mohu zamířit do garáže k pěkně červenému exempláři. Cayenne rozhodně neřídím poprvé a tak nějak předpokládám, že vím, co od něj čekat. Možná to bude znít trochu divně, ale v plánu jsem měl takový celkem běžný den plný focení a rychlejší, ovšem stále přeci jen ne příliš zábavné, jízdy po okolí Prahy. Jenže to jsem se spletl.

Zajímavosti | Video | SUV | Premiéry | Fascinace | Design | Off-roady | Porsche

Porsche Cayenne GTS: pro ty, kteří opovrhují turbomotory (+ video)

Že to nebude obyčejný Cayenne, to se ukázalo velice rychle. Stačí otevřít interiér, kde trůní sportovní sedačky, perfektní materiály, loga GTS a tak dále. Jakmile nastartuji, je vymalováno. Atmosférický osmiválec práskne do výfuku, což je ještě umocněno startováním v garáži, a zase se uklidní. Znovu prošlápnu plyn, jestli jsem neslyšel špatně. Zvuk je famózní a to jsme se ještě ani pořádně nerozjeli. Jo, tohle nebude jen tak obyčejný Cayenne, který má plnit roli Turba pro chudé (i když by bylo přesnější napsat pro „chudé“).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Na první pohled si jej snadno splete s Cayennem Turbo, který daroval přední část.

Tak nějak mezi

Stejně jako tomu bylo u minulé generace modelu Cayenne, také ta současná dostala verzi, která zapadla mezi Cayenne S a Turbo, přičemž i tentokrát ji najdete v ceníku označenou jako GTS. Přítomnost posíleného „eska“ je celkem logická, protože cenový odstup mezi nepřeplňovaným osmiválcem „S“ a vrcholným Turbem je obrovský. Pro všechny, kteří chtějí něco tak nějak mezi, má tedy Porsche poměrně zajímavé řešení. A jak se ukázalo během testu, jde o natolik povedenou variantu, že může oslovit i zájemce dopředu připravené na více než milionový příplatek, za který dostanou právě Turbo. Důvodů je celá řada.

Testy | Porsche

Test: Porsche Panamera Diesel - a je to tady…

Hned tím prvním je design. Není žádným tajemstvím, že reklama hlásající, kterak je image na nic, přeci jen úplně stoprocentně neplatí. Spousta zákazníků si potrpí na dobrý dojem a na situace, kdy někam přijedou autem, u kterého téměř každý dobře ví, že jde o to nejdražší, co si může v dané modelové řadě koupit. Cayenne GTS na první pohled vypadá jako Turbo. Designéři si vzali od vrcholné verze kompletně celou přední část s obrovskou tlamou, navíc přidali ještě prahové nástavce, dozadu střešní spoiler a čtyři černé koncovky výfuku. Samozřejmě nechybí patřičná kola a své udělají už zmíněné barvy dostupné pouze s GTS – testovaná červená nebo jedovatá zelená.

Sečteno a podtrženo, Cayenne GTS pořád dokáže upoutat spoustu zvědavých pohledů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Cayenne GTS dostal kromě velkých disků také dvojitou černou koncovku výfuku na každou stranu.

Ten zvuk

Na druhou stranu si ale nejsem zcela jistý, jestli tu zmiňovanou pozornost více přitahuje design jako takový nebo zvuk motoru. Vím, že se opakuji, ale nejde jinak. GTS zní skvěle jak zvenku, tak uvnitř, především potom, co příslušným tlačítkem aktivujete systém zvaný Sound Symposer, který je u GTS součástí standardní výbavy. Zjednodušeně řečeno se poté kabina propojí se sacím potrubím a výsledek je bez přehánění dokonalý. Navíc je mnohem přirozenější, než nějaké náhražky produkované přes audiosystém.

Testy | Sportovní auta | Porsche

Test: Porsche 911 Carrera S – zcela běžný vůz

Cayenne GTS kromě uvedených věcí dostal ještě několik dalších technických úprav. Podvozek je naladěn více sportovně, oproti Cayennu S je světlá výška nižší o 24 mm no a konečně jak už jsem napsal, atmosférický osmiválec o objemu 4,8 l posílil z původních 400 koní a 515 Nm na 420 koní a 530 Nm. Ve výsledku by podle tabulek mělo auto být logicky rychlejší, ale mohu vám garantovat, že pro řidiče bude podstatně větším rozdílem právě sportovní naladění podvozku a (opět se opakuji) sportovní zvuk motoru. Rozdíl ve výkonu není tolik markantní, a to prostě protože už původní parametry „eska“ jsou řekněme hodně dostatečné.  

Následující kapitola
Audi A4 2.967
Rok výroby: 2006
Stav: 225 104 km
Cena: 110 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 123 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 1 příspěvek
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků