V roce 1996 poprvé představila automobilka Porsche model Boxster, který si mnozí zařadili do škatulky „Carrera pro chudé“. Píše se rok 2012, v březnu si mohli návštěvníci ženevského autosalonu vůbec poprvé prohlédnout v pořadí už třetí generaci, v polovině července jsme si ji pak mohli vyzkoušet také my v naší redakci. To auto je prostě… Však čtěte dál.
Kapitoly článku:
Tak jako vždycky, i tentokrát neuškodí na úvod trocha té teorie. Slovo Boxster vzniklo kombinací slov boxer a roadster, což na první přečtení říká o tomhle autě to zásadní. Kdyby se do názvu podařilo dostat ještě fakt, že má motor uložený uprostřed, bylo by označení naprosto kompletní, ale to bychom se mohli dobrat také ke slátaninám typu Boxcenster. Ale teď vážně.
Nová generace s kódovým označením 981 je zase o něco větší, než ta předchozí. Trend postupného zvětšování platí obecně téměř pro všechny generační obměny kteréhokoli modelu. Občas si říkám, kam až taková honba za většími rozměry může vést. Asi budeme muset zanedlouho začít stavět větší silnice, protože i sedan nižší střední třídy bude dosahovat rozměrů limuzíny.
Boxster povyrostl na délku o 32 mm a především dostal rozvor náprav delší o 60 mm, čímž se zmenšily převisy karoserie. Rozchod kol na přední nápravě přibral 40 mm, vzadu se přidávalo 10 mm. Očekávat bychom tedy měli výrazně lepší jízdní vlastnosti, obzvlášť když přidám informaci, že je 981 o 11 mm nižší a má také nižší těžiště.
Nový Boxster je větší, nižší, má větší rozvor i rozchod a především je lehčí. No a kromě toho se po stránce designu hodně povedl.
Vše je to dozajista pravda, ovšem tu nejlepší informaci jsem si nechal nakonec. Motory celkově posílily, byť není rozdíl až tak velký, nicméně pár koníků navíc určitě na škodu nebude. Především se ale podařilo i přes všechno zmíněné snížit hmotnost karoserie, a to o 35 kilogramů. Zásluhu na tom má mimo jiné také plátěná střecha, která používá rám vyrobený ze slitin hliníku a hořčíku.
Tak trochu GT
Design obvykle velice rád přeskakuji, protože je to tak strašně subjektivní záležitost, že skoro považuji za nesmysl cokoliv rozepisovat a fráze typu „světla ve tvaru orlího oka…“ si snad každý odvodí sám z fotek. Nicméně několik málo poznámek bych k tomuto tématu přeci jen zmínil. Komu nový Boxster tak trochu připomíná Carreru GT, ten se na věc dívá zcela správně. Designéři brali inspiraci mimo jiného také u tohoto slavného modelu.
Designéři se inspirovali Carrerou GT, což Boxsteru hodně prospělo. V případě plátěné střechy máte na výběr celkem čtyři barvy.
Boxster řečeno stručně a jednoduše vypadá skvěle. Velmi se mi líbí zadek s decentním spoilerem naimplantovaným do zadních svítilen (vysouvá se od 120 km/h). Někteří právě zadní část nepovažují za dostatečné "Porsche", ale jak se říká, co člověk, to názor. Jo a jen tak mimochodem vypadá Boxster velmi dobře jak se staženou, tak s nataženou střechou. Manipulace trvá devět vteřin. Zákazníci si navíc mohou vybírat ze čtyř různých barev plátna.
Carrera „pro chudé“
Už dříve platilo, že označení „Carrera pro chudé“ je naprosto scestné. Ono je mnohem přesnější označovat legendární Carreru jako Boxster pro bohaté, ale k tomu se ještě dostaneme. I když ale zmíněné označení všeobecně neplatí, interiér je snad jediná oblast, kde by se možná dalo brát i trochu vážně. Uvnitř je Boxster s velkou dávkou nadsázky oholená Carrera (a Carrera je pro změnu v interiéru oholená Panamera). Když si ale odmyslíte přístrojový štít s třemi ciferníky (namísto pěti) a zadní téměř nepoužitelná sedadla, je uvnitř Boxster to samé, co 911. Kdo si vzpomene na náš jarní test Carrery S, ten určitě ví, o čem je řeč. Všichni ostatní mohou začít hledat rozdíly přímo zde na fotkách.
Vlevo Carrera, vpravo Boxster. Úkol číslo 1: najděte pět rozdílů... Interiéry obou modelů jsou téměř identické.
Takže abych to shrnul, interiér Boxstera je to samé, co Carrera. Tedy žádné překvapení zde nenajdeme? Omyl, jedna velmi příjemná věc mě praštila do očí okamžitě, jak jsem sem usedl. Cože se to rýsuje pod volantem? No ne ne, to jsou klasická pádla, kdy se pravým řadí nahoru, levým dolu, žádná trochu zmatečně působící tlačítka.
Musím říci, že z tohoto detailu jsem měl hodně velkou radost. V případě Porsche totiž můžete zapomenout na „klasickou týdenní zápůjčku“, ale na test máte jeden den. Za den se toho dá zvládnout hodně, i jeden test Porsche, ovšem tlačítka pro manuální řazení vyžadují od řidiče zvyk a na to mně osobně jeden den nestačil. Konečně si Porsche pořádně užiju.
Psát cokoliv na téma zpracování nemá valný smysl. I Boxster je Porsche a také pro něj platí vysoké standardy. Vše je tak, jak má být. Za jedinou vadu na kráse považuji držáky na nápoje. Samozřejmě nesmí chybět finta s uschováním pod lištu, ale držáky samotné jsou vyrobeny z umělé hmoty, která působí poněkud čínsky.