Graf zrychlení 0-220 km/h znázorňuje, že nová Carrera S (červená čára) akceleruje ve vyšších rychlostech výrazně lépe než dřívější 911 4 GTS (jehož čtyřkolka ale znamená drobnou výhodu při rozjezdu, to je v grafu také vidět)

Graf zrychlení 0-220 km/h znázorňuje, že nová Carrera S (červená čára) akceleruje ve vyšších rychlostech výrazně lépe než dřívější 911 4 GTS (jehož čtyřkolka ale znamená drobnou výhodu při rozjezdu, to je v grafu také vidět)

A ještě porovnání s Mercedesem AMG GT. Zde se karta obrací: díky vzadu uloženému motoru má Porsche (opět červená čára) lepší trakci při rozjezdu, nad 100 km/h mu však začne silnější Mercedes ujíždět

A ještě porovnání s Mercedesem AMG GT. Zde se karta obrací: díky vzadu uloženému motoru má Porsche (opět červená čára) lepší trakci při rozjezdu, nad 100 km/h mu však začne silnější Mercedes ujíždět

Co to? Nová Carrera S (reprezentovaná opět červenou čarou) brzdila podstatně hůř než nejen GTS, ale i většina aut, která testujeme. Vinu přičítáme zcela novým zimním pneumatikám

Co to? Nová Carrera S (reprezentovaná opět červenou čarou) brzdila podstatně hůř než nejen GTS, ale i většina aut, která testujeme. Vinu přičítáme zcela novým zimním pneumatikám

66
Fotogalerie

Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

Kapitoly článku:


Kombinace aktivních stabilizátorů PDCC a natáčení zadních kol posunula ovladatelnost devětsetjedenáctky o další kousek dál, ale auto si pořád zachovává charakter plynoucí z rozložení hmotnosti. Stále platí, že nejvíc odmění řidiče, který se nebojí pracovat v průběhu zatáčky s přenosem váhy. Když si vyvezete Carreru ze zatáčky zakleknutou na zadních kolech, s odlehčeným volantem v téměř neutrální poloze nebo i lehkým náznakem kontra, je to pořád jeden z nejuspokojivějších řidičských zážitků široko daleko, dnes navíc umocněný nově nabytou silou motoru v nízkých a středních otáčkách. A řízení s elektrickým posilovačem dokazuje, že problém není v elektrických posilovačích.

Porsche 911 Carrera S 3.0 168.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 172.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 170.jpg
Díky hmotnosti vzadu uloženého agregátu má 911 výbornou trakci i na mokru; zadokolka je hravější, ale přitom o nic záludnější než oblíbené verze s pohonem všech kol

Nespokojený může být jen ten, kdo čekal, že se z 911 konečně stane pohodlné grand tourismo. Komfort odpružení je (v kontextu třídy) vynikající, ale jízdu dálničními rychlostmi stále provází poměrně výrazný valivý hluk. A můžeme-li soudit z naší omezené zkušenosti, v reálném provozu není 991 II o nic úspornější než dřív. Prvních 100 km na letiště absolvovaných cestovním tempem při dodržování rychlostních limitů skončilo indikovaným průměrem 10,8 l/100 km – pravda, s naprosto syrovým motorem…

Milion sem, milion tam

Teď přijde ta smutná část. Porsche nikdy nebylo levné, ale kurz koruny, sílící sebevědomí značky a rozšiřující se nabídka příplatkových systémů posouvají ceny běžně prodávaných kusů do strašidelných sfér. Nová Carrera S stojí 3 139 000 Kč. Pamatuji doby (a není to tak dávno), kdy jste za 3,6 milionu koupili nové Turbo… Dokonce i základní Carrera dnes už vyjde na 2,7 milionu.

Porsche 911 Carrera S 3.0 218.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 225.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 217.jpg
Vítejte ve světě nekonečných příplatků; bílá metalíza, černé ráfky, adaptivní LED světla nebo i zrcátka Sport Design, to je pouze začátek

A pak ty příplatky. Nejprve si vezměme jen ty funkční, které měly bezprostřední vliv na jízdní vlastnosti testovaného kusu. Převodovka PDK stojí 81 134 Kč. Aktivní stabilizátory PDCC vyjdou na 74 268 Kč, sportovní výfuk na 60 227, paket Sport Chrono na 38 227, natáčení zadní nápravy na 51 975 Kč. A to jsou prosím částky bez DPH! V součtu a po připočtení daně navýší jen tyto položky prodejní cenu na víc než 3,5 milionu korun.

Čímž to samo sebou nekončí. Chcete nový systém přizvedávání přední nápravy? 52 268 Kč bez DPH. Parkovací senzory a kameru? 36 861. Adaptivní sedadla s nastavitelnou délkou sedáku a šířkou bočnic? 83 594 Kč. V tom ovšem není zahrnuto jejich odvětrávání (24 460) ani loga Porsche na opěrkách hlavy (4681 Kč).

Porsche 911 Carrera S 3.0 181.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 182.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 183.jpg
Adaptivní sedadla Plus se širokými možnostmi nastavení, vyhříváním, odvětráváním a logy Porsche na opěrkách vyjdou na 112 735 Kč bez DPH

Více či méně lákavých položek na přání je opravdu mnoho. Bezklíčové odemykání, multifunkční vyhřívaný volant, audio Bose, karbonové dekorační lišty, LED adaptivní světlomety, elektrochromatická zrcátka, čalounění kombinující krémovou a tmavomodrou kůži…

Cena testovaného vozu se tak vyšplhala na celkových 4 448 207 Kč! A to prosím není nějaký ukázkový exemplář, který má demonstrovat veškeré možnosti příplatkového programu Porsche. Vždyť za tyto peníze neměl keramické brzdy, ale třeba ani adaptivní tempomat. O rozmařilostech typu kůží potažených lamel ventilačních otvorů nemluvě. S bezuzdnou chutí utrácet byste se dostali na pět milionů jako nic.

Porsche 911 Carrera S 3.0 186.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 188.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 191.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 192.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 193.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 194.jpg
Atraktivní dvoubarevné kožené čalounění si Porsche cení na 88 547 Kč, karbonové lišty na 36 861; vylepšený systém PCM s dotykovou obrazovkou se ale teď dodává sériově, a to včetně navigace a Bluetooth

Aby bylo jasno, nestěžujeme si, že 911 je předražená. Osobně si myslím, že standardní provedení stojí i za ten poslední ze skoro 314 milionů haléřů, které za něj Porsche chce, a z příplatků si každý může objednat jen to, co považuje za nezbytné. Fakt ale je, že na rozdíl od SUV této značky nebo i Boxsteru/Caymanu se 911 cíleně profiluje jako zboží pro úzkou skupinu těch úplně nejbohatších.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud