Graf zrychlení 0-220 km/h znázorňuje, že nová Carrera S (červená čára) akceleruje ve vyšších rychlostech výrazně lépe než dřívější 911 4 GTS (jehož čtyřkolka ale znamená drobnou výhodu při rozjezdu, to je v grafu také vidět)

Graf zrychlení 0-220 km/h znázorňuje, že nová Carrera S (červená čára) akceleruje ve vyšších rychlostech výrazně lépe než dřívější 911 4 GTS (jehož čtyřkolka ale znamená drobnou výhodu při rozjezdu, to je v grafu také vidět)

A ještě porovnání s Mercedesem AMG GT. Zde se karta obrací: díky vzadu uloženému motoru má Porsche (opět červená čára) lepší trakci při rozjezdu, nad 100 km/h mu však začne silnější Mercedes ujíždět

A ještě porovnání s Mercedesem AMG GT. Zde se karta obrací: díky vzadu uloženému motoru má Porsche (opět červená čára) lepší trakci při rozjezdu, nad 100 km/h mu však začne silnější Mercedes ujíždět

Co to? Nová Carrera S (reprezentovaná opět červenou čarou) brzdila podstatně hůř než nejen GTS, ale i většina aut, která testujeme. Vinu přičítáme zcela novým zimním pneumatikám

Co to? Nová Carrera S (reprezentovaná opět červenou čarou) brzdila podstatně hůř než nejen GTS, ale i většina aut, která testujeme. Vinu přičítáme zcela novým zimním pneumatikám

66
Fotogalerie

Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

Kapitoly článku:


Dlouhé kvalty byly u Porsche zvykem ještě v dobách, kdy nebyly převodové poměry diktovány honbou za nominálními emisemi CO2. A je jasné, že nejnovější Carrera s maximem točivého momentu v nízkých otáčkách nebude zpřevodovaná jako Honda CRX. Na jedničku jede 70 km/h, na dvojku 120, třetí rychlostní stupeň sahá ke 175 km/h a když dotočíte k omezovači čtyřku, ukazuje rychloměr 230 km/h.

Porsche 911 Carrera S 3.0 203.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 213.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 200.jpg
Porsche udává pro Carreru S zrychlení 0-100 km/h za 3,9 s; zcela nové testovací auto s ještě neobroušenými zimními pneumatikami, dvěma muži na palubě a rozsáhlou příplatkovou výbavou to při našem měření zvládlo za 4,11 s

Při dálniční stotřicítce si boxer na 7. stupeň pohodově vrní v 2200 ot./min. – tedy dávno v oblasti maximálního momentu, ale stále v dolní třetině pracovního rozsahu otáček.

Porsche 911 Carrera S II : odchylka rychloměru
Zobrazovaná rychlost Skutečná rychlost
50 47
90 87
130 127

Porsche uvádí zlepšení akcelerace 0-100 km/h o dvě desetiny. Konkrétní hodnota se liší podle konfigurace. Základní 911 Carrera má 4,6 s, ale u Carrery S je to už jen 4,3 s. Další dvě desetiny ukrojí dvouspojková převodovka PDK a když si objednáte i Sport Chrono paket s režimem Sport+, dostanete se na 3,9 s. Ano, Carrera dnes podle oficiálních čísel zrychluje na stovku pod čtyři sekundy!

Porsche 911 Carrera S II : akcelerace
0-50 km/h (s) 1,55
0-100 km/h (s) 4,11
0-130 km/h (s) 6,24
0-150 km/h (s) 7,95
0-180 km/h (s) 11,18
0-200 km/h (s) 13,86
30-50 km/h (s) 0,70
50-70 km/h (s) 0,82
80-130 km/h (s) 3,19
130-150 km/h (s) 1,72

Námi naměřený údaj za senzační udávanou hodnotou 3,9 s zaostal, ale ne o mnoho. Se dvěma muži na palubě, příplatkovou výbavou v hodnotě vysoko přes milion (o tom ještě bude řeč) a zimními pneumatikami (i u nich se ještě zastavíme) jsme dosáhli průměru ze dvou nejlepších jízd každým směrem 4,11 s.

Porsche 911 Carrera S 3.0 189.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 184.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 185.jpg
Přepínač jízdních režimů se přestěhoval ze středové konzoly na volant (režim Sport+ dostanete jen s paketem Sport Chrono); kulisa manuálního řazení převodovky PDK konečně dostala správnou logiku řazení

To je o výrazné tři desetiny kratší čas než v případě nedávno testované Carrery GTS, která měla ovšem 430 koní a pohon všech kol. Zrychlení na 200 km/h je pro nové turboporsche otázkou 13,86 s. Porovnání s Carrerou GTS (a pro zajímavost i Mercedesem AMG GT) najdete v tabulce:

Porsche 911 Carrera S II vs. 911 4 GTS vs. Mercedes-AMG GT S: akcelerace z místa
  Porsche 911 Carrera S II Porsche 911 4 GTS Mercedes-AMG GT S
0-50 km/h (s) 1,55 1,73 1,93
0-100 km/h (s) 4,11 4,42 3,93
0-150 km/h (s) 7,95 8,67 6,92
0-200 km/h (s) 13,86 15,36 11,67

Pravda, Mercedes akceleruje ještě lépe. Jenže zatímco ten vám dovolí ostrý start jednou za uherský rok, v Porsche s pořádně vyřešeným chlazením dvouspojkové převodovky se můžete bavit prudkými rozjezdy z místa mnohokrát po sobě, aniž by došlo k intervenci ochranné elektroniky.

porsche_911_facelift_vs_gts.jpg
Graf zrychlení 0-220 km/h znázorňuje, že nová Carrera S (červená čára) akceleruje ve vyšších rychlostech výrazně lépe než dřívější 911 4 GTS (jehož čtyřkolka ale znamená drobnou výhodu při rozjezdu, to je v grafu také vidět)

Pokud podržíte levou nohou brzdu a přidáte plyn, motor se vytočí na pět tisíc otáček a po uvolnění brzdy vás exportuje z místa dostatečně přesvědčivým způsobem. Porsche to ale umí ještě lépe. Nastavte novým ovladačem jízdních režimů na volantu mód Sport+, krátkým stiskem tlačítka systému PSM omezte horlivost elektronické stabilizace a zkuste to ještě jednou. Nebo raději vícekrát. Funkce launch control se totiž „učí“ povrch.

porsche_911_facelift_vs_amg_GT.jpgA ještě porovnání s Mercedesem AMG GT. Zde se karta obrací: díky vzadu uloženému motoru má Porsche (opět červená čára) lepší trakci při rozjezdu, nad 100 km/h mu však začne silnější Mercedes ujíždět

Když tedy zkoušíte ostrý start potřetí nebo počtvrté, auto se najednou opře do širokých zadních gum nějak lépe, omotá vám orgány v břišní dutině okolo páteře a teleportuje vás vstříc horizontu v jedné důrazné a plynulé vlně intenzivní akcelerace, nepřerušené nadměrným protočením kol nebo cuknutím protiprokluzového systému. Působivé.

A mohlo to nejspíš být ještě lepší, kdyby 911 stála na letních pneumatikách nebo alespoň na lépe zajetých zimních. Auto jsme přebírali zcela čerstvé, s pouhými dvanácti najetými kilometry a zbrusu novými zimními plášti Pirelli Sottozero. Cestou na letiště a při měření akcelerace jsme je sice trochu obrousili, ale kluzké ochranné vrstvy jsme je úplně nezbavili. Buď to, nebo jim nesvědčila teplota okolo dvanácti stupňů.

(Než nám poradíte, že jsme měli urazit alespoň 500 km, než začneme něco testovat, měli byste vědět, že s autem jsme měli dovoleno najet kilometrů maximálně tři sta – a to nám muselo stačit k cestě na letiště, změření všeho potřebného, fotografování i návratu.)

Už při brzdění na silnici bylo znát, že se gumy nemohou pořádně opřít do asfaltu. I když si člověk dal záležet, aby nejdříve přenesl těžiště dopředu, jak se to u devětsetjedenáctek s lehkou přídí vždycky muselo dělat, po prudším došlápnutí pedálu často následovalo nikoliv očekávané zintenzivnění decelerace, ale na Porsche nezvykle uspěchaná intervence ABS. A měření na letišti potvrdilo, že to nebyl jen dojem:

Porsche 911 Carrera S II vs. 911 4 GTS vs. Mercedes-AMG GT S: brzdění
  Porsche 911 Carrera S II Porsche 911 4 GTS Mercedes-AMG GT S
200-0 (s) 5,68 4,66 4,97
200-0 (m) 152,3 127,47 132,01
150-0 (s) 4,33 3,54 3,70
150-0 (m) 86,84 73,05 73,66
100-0 (s) 2,96 2,38 2,6
100-0 (m) 37,7 32,8 33,06

Odezva pedálu, dávkovatelnost, konzistentnost při opakovaných pokusech, to všechno bylo takové, jak je u Porsche zvykem. Pneumatiky se ale nedokázaly zapřít do povrchu, auto pocitově trochu „sáňkovalo“ – jako když zpomalujete na náledí. A naměřené brzdné výkony tomu odpovídají.

Porsche 911 Carrera S 3.0 210.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 214.jpg
Na zcela nových zimních pláštích Pirelli Sottozero se Carrera S nedokázala při brzdění pořádně opřít do povrchu letištní dráhy

O tragédii se pochopitelně nejedná, ale brzdná dráha ze 100 km/h na úrovni Smartu není nic, co by si mohlo dát Porsche za rámeček. Možných vysvětlení je víc. Kromě faktu, že pneumatiky měly v době měření najeto jen něco přes 100 km, se na výsledku mohla podepsat relativně vysoká teplota. Je také možné, že brzdný výkon na suchu obecně není silnou stránkou zvoleného obutí. Faktem je, že při akceleraci ani v těch několika suchých zatáčkách, které se nám za necelý den za volantem Porsche podařilo projet, jsme žádné alarmující nedostatky v chování pneumatik nezaznamenali.

porsche_911_facelift_vs_gts_brzda_200-0.jpg
Co to? Nová Carrera S (reprezentovaná opět červenou čarou) brzdila podstatně hůř než nejen GTS, ale i většina aut, která testujeme. Vinu přičítáme pneumatikám 

Naopak nám tohle auto znovu připomnělo, že 911 pohon všech kol opravdu nepotřebuje, ani když zaprší. Motor vzadu jí uděluje přesvědčivou trakci. Na výjezdu z „dvojkových“ zatáček se točivý moment přeplňovaného motoru připomene náznakem akceleračního smyku, ale díky skvěle vyladěnému řízení reaguje řidič téměř telepaticky.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud