Kapitoly článku:
Děda Mráz nám přál
Vánoce sice příliš bílé nejsou, ale v době testu nám pan Mráz hodně přál. Vlastně připravil ideální podmínky k tomu, aby 911 4S ukázala, že si na ní nějaký sníh nebo led nepřijdou, i když pár krizových situací by se našlo. A netrvalo to dlouho, abych se seznámil s první z nich. Představte si takový ten klasický dálniční sjezd, kdy sjíždíte táhlou zatáčkou. Dálnice byla suchá, v zatáčce ale už byl sníh. Jel jsem pomalu, opravdu. Ale auto se začalo sunout směrem ke svodidlům. Sebrat veškerou odvahu, trochu přidat plyn, abychom se dostali z nedotáčivého smyku do přetáčivého a hezky stylově pryč na rovinku. To nám to pěkně začíná.
Podobný pohled z Porsche 911 Carrera asi není úplně typický, ale verze s pohonem všech kol si i s podobnou cestou bez problému poradí.
Jako cíl cesty jsem vybral naše oblíbené opuštěné letiště, které je cca 100 km od Prahy a ke kterému vedou parádní okresky. Zábavu si užijete jak na letišti, tak na okreskách. Jenže protože se ruský děda činil, okresky byly namrzlé a extrémně klouzaly. Nikdy v životě jsem po nich tak pomalu nejel a myslím, že obecně jsem nikdy nejel tak pomalu s Porsche. Stále 40 km/h, sem tam více, občas nějaký rozjezd. Alespoň mám údaj o spotřebě při velmi klidné jízdě. Ta se pohybuje kolem desítky.
Klidná jízda mi připomněla ještě jeden fakt. Současná generace Carrery umí být úplně obyčejné cestovní auto. Stačí vypnout všechny systémy vylepšující chování tlumičů, posilovače řízení, převodovky nebo zvuku motoru. V tu chvíli máte relativně pohodlný a tichý vůz. Dovedu si představit dlouhou cestu na hory nebo jen tak klidné kochání se zimní krajinou. Ani za to nezaplatíte nehorázné množství litrů benzinu.
Koleda, koleda, Lukáši…
Že Carrera umí jezdit klidně, pohodlně a za málo, to už víme z jara letošního roku. Jízda na sněhu s Porsche pro mě ale byla novinka. Akce typu Porsche Driving Experience se mi velmi úspěšně vyhýbají (i když shodou okolností hned první týden v lednu pojedu s Porsche do Švýcarska. Můžete se rovnou těšit na horský přídavek a také porovnání se slabší čtyřkou), takže jsem se na letiště hodně těšil. O to větší radost jsem měl, když se ukázalo, že letiště je jeden let pokrytý několika centimetry čerstvého prašanu. Paráda.
První dojmy? Čtyřkolka nezklamala. Jsem si jistý, že se zadokolkou bych měl hodně velké problémy se vůbec rozjet, respektive bych předváděl pěknou centrifugu, o které byla řeč v úvodu. Pravda, žádný velký sněhem pokrytý kopec se nekonal, ale klidně bych se vsadil, že tohle Porsche zvládne více, než co předvádělo na sněhu BMW X6 v nedávno v diskuzi zmíněném videu z dílny Top Gear.
Led a sníh. Běžně se za podobnými podmínkami jezdí na zamrzlá jezera. My jsme měli štěstí, zábava může začít.
Důvod, proč mě tolik baví jízda na sněhu a ledu, je prostý. Auto se dostane na limit v malé a docela bezpečné rychlosti. Když jsem jezdil na stejném letišti s Carrerou S na jaře, vůbec se nechtěla utrhnout. Co dokázali u Porsche s podvozkem a jízdními vlastnostmi navzdory té pro jízdu vůbec nejhorší koncepci, to si zaslouží obdiv. Dnešní případ je o něčem úplně jiném. Je hlavně o jízdě bokem a to pěkně dlouhé.
Na sněhu je Carrera s vypnutou stabilizací hodně přetáčivá (kdo by to byl řekl). Stačí jen malinko ubrat v nájezdu do zatáčky a už cítíte, jak vás začíná zadek předbíhat. A o tom to je. Cítíte to hned a naprosto přesně poznáte, co se zrovna děje. Stačí pár pokusů a i úplný amatér začne vodit auto bokem. Je to jednoduše proto, že na vás Porsche chrlí takové množství informací o aktuálním dění, že se může jít celá trilogie Pán prstenů rovnou zahrabat. Auto poslouchá na slovo, atmosférický motor nemá žádnou prodlevu, reakce na plyn jsou precizní a tedy jeho dávkování velice přesné. Samozřejmě jak přesně víte, co se právě děje, tak zcela bezpečně poznáte moment, kdy už jste to přehnali a čekají vás efektní „Rolexky“.
Carrera je perfektně ovladatelné auto, u kterého vždycky víte, co se právě děje. To je na něm zřejmě to vůbec nejlepší.
Nebudu vám nic nalhávat, na letišti bych za těchto podmínek s Carrerou vydržel třeba celý den. Čím déle v autě sedím, tím větší mi dává jistotu a tím delší jsou také sněžné drifty. Zábava na maximum! Abychom neměli fotky pouze z jedné zatáčky, popojeli jsme ještě kousek mimo na opuštěnou okresku. Já a Carrera jsme v tu chvíli byli největší kamarádi, kteří si maximálně rozumí, takže i na okresce budeme jezdit bokem.
Určitě znáte song „Koleda, koleda, Štěpáne, co to neseš ve džbáně“. Místo Štěpána tam dosaďte mé jméno a přidejte přísloví o džbáně a utrženém uchu. Tak dlouho jsem si hrál, až jsem zaparkoval v trávě.Tedy je potřeba trochu upřesnit to, co jsem psal výše. Auto je hodně čitelné a řidič v něm nebezpečně snadno získá velkou jistotu a rychle zapomene, že řídí věc za čtyři miliony Kč.