74
Fotogalerie

Test Porsche 911 4 GTS: Nezapomenutelná rozlučka

Na některá auta, se kterými se svezte, prostě nezapomenete. Porsche 911 4 GTS je bezesporu jedním z nich.

Kapitoly článku:


Je léto, všední den dopoledne, nad prázdnými okreskami se tetelí vzduch, slyším cinkání od kotoučů a výfuku a cítím takový ten zápach lehce upálených brzd. Z auta hučí ventilátor a já trávím první nálož adrenalinu.

S testovanou 911 4 GTS máme v tu dobu za sebou první seznamovací jízdu zhruba 50 km klidným tempem po dálnici a dalších přibližně padesát pěkně ostrých kilometrů mezi loukami na klikatých silničkách. S každým ujetým okreskovým kilometrem navíc jsem dostával stále více jistoty a podle toho ty brzdy také vypadají. Ale hlavně, jsem na cestě teprve nějaké dvě hodiny a už teď vím naprosto jistě, že tohle auto nebudu chtít vrátit. A navíc mám na svezení jenom jeden den. Sakra! Porsche 911 4 GTS vás chytne za srdce hned od samého začátku, pokud máte alespoň trochu rádi rychlou jízdu a řízení obecně. 

Současná generace Porsche 911 už není ani zdaleka žádným nováčkem, ostatně první test jsme prodělali začátkem roku 2012, ale to jen pouze dokazuje, jak výjimečné tohle auto je. Od dob, kdy jsem poprvé řídil Porsche 991, uplynula dlouhá doba a pod rukama mi prošla řada aut typu Jaguaru F-Type nebo třeba Mercedesu-AMG GT. Byla to auta rychlá, zajímavá, i výkonnější než 911 GTS, ale stejně bych volil právě 911. Její bezprostřednost, vyváženost a jízdní preciznost je naprosto ohromující. Nechápu, jak jsem mohl zapomenout, že jde o tak skvělé auto.

_DSC0739.jpg_DSC0742.jpg
Podle někoho je design okoukaný, ale to je v zásadě jedno. Hlavní je, jak tohle auto jezdí a ono jezdí naprosto špičkově

430 koní za zády

Porsche 911 GTS má vyplnit mezeru mezi Carrerou S s výkonem 294 kW (400 koní) a polozávodní verzí 911 GT3 s maximem 349 kW (475 koní). A tak tahle varianta dostala kompromisní výkon 316 kW (430 koní), který produkuje plochý šestiválec o objemu 3,8 litru. Mimochodem předchozí generace GT3 měla pouze o pět koní více.

Ano, máte pravdu, do testu jsme dostali ještě starou atmosférickou verzi, kterou velmi pravděpodobně brzy vystřídá nová varianta odvozená od ve Frankfurtu představeného přeplňovaného provedení. Test můžeme brát proto jako rozlučku a já už teď vím, že mi tento motor bude chybět.

Nejde snad ani tak o výkon samotný, ale hlavně o charakter a zvuk. GTS je pila, její mechaničnost můžete při jízdě pomalu nahmatat. Motor potřebuje otáčky, přičemž dojít lze až k osmi tisícům. Hned od začátku cítíte, že to bude dost zajímavé, kolem pěti tisíc zátah přitvrdí a neznalý řidič by už podvědomě chtěl přeřadit, ale to by bylo moc brzy.

_DSC0843.jpg_DSC0884.jpg
Zdržovat se interiéry a designy by byla chyba. Hlavní roli zde hraje motor. Ano, testujeme ještě starou verzi s atmosférickým šestiválcem, který má charakter, zvuk, grády a umí být úsporný

Teprve někdo kolem šesti tisíc se motor pořádně rozparádí a neustále svůj zátah stupňuje. Jednou přeřadíte a už jedete stovkou, dvojka se umí dotočit až do 130 km/h a když podržíte trojku, GTS s nezměrným elánem upaluje 180 km/h. Tak dáte čtyřku a představení se opakuje. Jen se trochu zamyslete a máte tam 250 km/h, že ani nevíte jak. Jenže to není vše. Je tu ještě nádherný zvuk.

Sportovní výfuk je rovněž součástí verze GTS a k dispozici je také tlačítko otevírající klapky, tedy pokud se nepřepnete do režimu Sport, kdy se vám klapky otevřou automaticky a kromě jiného se deaktivuje také systém start/stop. S otevřeným výfukem 911 bublá už v nízkých otáčkách, v těch středních přidá nádherný chraplák a v těch nejvyšších už předvádí maximální forte. Ještě teď, nějaké dva měsíce po testu, když si pustím v telefonu své namluvené dojmy a slyším v pozadí ten motor, musím se usmívat. To je hudba, která se nikdy neoposlouchá.

Asi je vám už teď jasné, že 911 4 GTS nebude tak docela okreskové auto. Je to přesně ten druh zábavy, který je upřímně už dost na hranici. Vůz to je totiž skvěle čitelný a perfektně ovladatelný, k tomu si přidejte zmíněný elán motoru a zjistíte, že i na obyčejné okresce můžete jet třeba 200 km/h. GTS je na okresky skoro až příliš rychlé. 

_DSC0799.jpg_DSC0811.jpg
Za volantem velmi brzy zjistíte, že 911 4 GTS má perfektní jízdní vlastnosti a že se s ním dají zatáčky prolétávat opravdu velmi rychle. Možná až moc

A je to právě ovladatelnost, co je na GTS to nejlepší. Snížený podvozek, samosvorný diferenciál vzadu a rozšířený rozchod zadních kol spolu s perfektní pozicí za volantem a celkovým naladěním zajistí, že z místa řidiče cítíte všechny pohyby karoserie téměř dokonale. Když docházíte na limit, poznáte to, když jdete do přetáčivého smyku, také to poznáte. A tak projíždíte jednu zatáčku za druhou, vždy o něco rychleji a pořád to vypadá, že se nic neděje. GTS vše zvládá s obrovským nadhledem.

Vše dojde do bodu, kdy se sami leknete toho, jak vlastně rychle po té silnici jedete. K tomu navíc můžeme přidat ještě okamžitou odezvu na plyn ve vysokých otáčkách a na slovo poslouchající převodovku PDK. Když si uvědomím, že tohle musí pryč (minimálně u klasické 911) prostě a jenom kvůli tomu, že někdo v Bruselu vypočítal hranici emisí, která už je podle něčeho nežádoucí, je mi pomalu k pláči. Takhle skvělý a charakterní motor, respektive stroj, obecně by se měl prodávat řadu let. 

Radosti
Výborný motor
Nízká spotřeba
Perfektní ovladatelnost
Jízdní vlastnosti
Komfort při normální jízdě
Starosti
Vysoká pořizovací cena
Konec atmosférického motoru
Svezli jsme se pouze jeden den
10  /10

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud